Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

[QUOTE=Malawe;712091] Har fisken rött i sig men är i övrigt helt gul så kommer den bli orangegul på de fält där fisken har röda pigment.

QUOTE]

Jo det är precis det här jag menar. På troffar typ regnbågar och likanade varianter finns det röda pigmentet i stort sett på hela bröstet även där den är gul.
    Att golden blir gulare med astaxantin ja det skulle jag inte häller säga något annat än jusst så. Nu så är ju malawi och tanganyika helt skilda fiskar och färgens uppbyggnad på dom är helt skiljd. Malawi har i många fall endast rena gula färger och har inte något skimmer eller variationer på många nyanser av färger i kroppen. fjällen på många troffar består av en salig blandning av många olika färger och vilken färg som syns är ofta beroende av hur fisken är vinklad mot ljuset och ditt öga detta gör att en liten del astaxantin kan ändra färg strukturen på fjället och det röda tar övertaget vilket gör att man upplever fisken som rödare.
    På malawi är detta fenomen inte så vanligt men förekommer på några arter. detta kan diskuteras i en oändlighet men de som vill lyssna på mina råd gör så. Och de som vill lyssna på Malawe gör så. det är upp till er att avgöra hur ni vill ta år er av den info jag ville delge mig av.
    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

[QUOTE=Falköping Andreas;712101][QUOTE=Malawe;712091] Har fisken rött i sig men är i övrigt helt gul så kommer den bli orangegul på de fält där fisken har röda pigment.

Jo det är precis det här jag menar. På troffar typ regnbågar och likanade varianter finns det röda pigmentet i stort sett på hela bröstet även där den är gul.
      Att golden blir gulare med astaxantin ja det skulle jag inte häller säga något annat än jusst så. Nu så är ju malawi och tanganyika helt skilda fiskar och färgens uppbyggnad på dom är helt skiljd. Malawi har i många fall endast rena gula färger och har inte något skimmer eller variationer på många nyanser av färger i kroppen. fjällen på många troffar består av en salig blandning av många olika färger och vilken färg som syns är ofta beroende av hur fisken är vinklad mot ljuset och ditt öga detta gör att en liten del astaxantin kan ändra färg strukturen på fjället och det röda tar övertaget vilket gör att man upplever fisken som rödare.
      På malawi är detta fenomen inte så vanligt men förekommer på några arter. detta kan diskuteras i en oändlighet men de som vill lyssna på mina råd gör så. Och de som vill lyssna på Malawe gör så. det är upp till er att avgöra hur ni vill ta år er av den info jag ville delge mig av.
      Nja det där är en sanning med modifikation för en del haplisar har just det som du skriver...där färgerna går in i varandra en hel del..t ex på Protomelas arterna.

Kommentar

• Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

ett tillägg. astaxantin är framtaget från första början för att få köttet på odlad lax mer attraktivt röd. De doser de anv sig av i Norge är 10ggr starkare än sveriges naturvårdsverk har som gräns att lax foder får ha så man kan ju undra hur nyttigt det är o äta fjord lax från norge.... dessa doser av astaxantin i mat sägs kan ha en canser framkallnade effekt.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Vet inte om det var det som det startade med, men äggens färg på äggulan har länge kommit från astaxanthin tillfört i fodret för höns.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            ett tillägg. astaxantin är framtaget från första början för att få köttet på odlad lax mer attraktivt röd. De doser de anv sig av i Norge är 10ggr starkare än sveriges naturvårdsverk har som gräns att lax foder får ha så man kan ju undra hur nyttigt det är o äta fjord lax från norge.... dessa doser av astaxantin i mat sägs kan ha en canser framkallnade effekt.
            Vad har du för källa till det? Är du säker på att det är astaxanthin du pratar om och inte kantaxantin?

Kommentar

• Falköping Andreas
              Användare
              • February 2006
              • 1214

Ursprungligen postat av endymion
              Vad har du för källa till det? Är du säker på att det är astaxanthin du pratar om och inte kantaxantin?
              Var en gubbe som hållit på i branchen i 40 år som sa det o han tycker jag iaf att man borde kunna lite på.

Kommentar

• tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

Var en gubbe som hållit på i branchen i 40 år som sa det o han tycker jag iaf att man borde kunna lite på.
                Vad för betydelse att han hållt på i 40år hade han några bevis på sitt påstående

Kommentar

• specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

Ursprungligen postat av tezz
                  Vad för betydelse att han hållt på i 40år hade han några bevis på sitt påstående
                  nja jag tror att vissa ämnen kan "måla fiskar, ett exempel är spirulina som ger bieffekter som fläckar (kanske mer), nej till detta faktiskt.,ge bra naturligt foder till bra fisk-och då menar jag bra NATURLIG fisk..
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• THORLEIF
                    Användare
                    • April 2007
                    • 406

NB. VIL I SE LIVE-VIDEO FRA TANGANYIKA SØEN SÅ FINDES DE PÅ DENNE ADRESSE
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

ELLER SØG PÅ BRUGERNAVNET THORLEIFDK inde på youtube.com

MVH
                    Carsten.

god jul
                    Dansk Tanganyika Forum:
                    http://www.tago.dk/forum/
                    Lake Tanganyika på Facebook:
                    http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                    Video fra Tanganyika-søen
                    http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

Kommentar

• Robbe
                      Användare
                      • February 2003
                      • 527

Ursprungligen postat av THORLEIF
                      NB. VIL I SE LIVE-VIDEO FRA TANGANYIKA SØEN SÅ FINDES DE PÅ DENNE ADRESSE
                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

ELLER SØG PÅ BRUGERNAVNET THORLEIFDK inde på youtube.com

MVH
                      Carsten.

god jul
                      Tack för den julklappen Carsten
                      Gillade den med Ikolan bäst

Kommentar

• Markus_A
                        Användare
                        • December 2005
                        • 418

Nu har du nog rört till det (igen)! "Sveriges naturvårdsverk" har knappast någon gräns för innehållet i laxfoder. Däremot någon annan statlig instans...

Kommentar

• Kaasa
                          Användare
                          • April 2004
                          • 34

Du skal være jævlig forsiktig med slike uttalelser.
                          Gamle gubber er ikke alltid å stole på....

Mvh Roger

Kommentar

• Falköping Andreas
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1214

Ursprungligen postat av Markus_A
                            Nu har du nog rört till det (igen)! "Sveriges naturvårdsverk" har knappast någon gräns för innehållet i laxfoder. Däremot någon annan statlig instans...
                            Nog om detta. ett kanon tillskott i räk mixen är det för många fiskar iaf dock inte alla.
                            Senast redigerad av Falköping Andreas; 03 December 2007, 23:32.

Kommentar

• Falköping Andreas
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1214

Ursprungligen postat av Kaasa
                              Du skal være jævlig forsiktig med slike uttalelser.
                              Gamle gubber er ikke alltid å stole på....

Mvh Roger
                              Nä men tjennare roger ... inget illa ment till dig. du är ju inte någon lax odlare som tar fram foder dit precis. Gubben i fråga kan ju haft fel om detta också.
                              Senast redigerad av Falköping Andreas; 03 December 2007, 23:44.

Kommentar

• Kaasa
                                Användare
                                • April 2004
                                • 34

Det er lungt..

Mvh Roger

Kommentar

Arbetssätt...