Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Ursprungligen postat av Danne_K
    Nu vart jag lite nyfiken. om du tycker att dom är snygga och intressanata varför vill du inte ha dom?
    För att jag bestämt mig att aldrig ha troffar hemma. Det räcker att åka till Lars och kika på dom där tills jag har tittat mig mätt.

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Wilhelm då är det ett gyllene tillfälle att minska Lars överbefolkade akvarier
    säger som hamburgerreklamen en tia är lagom
    Dom är faktiskt inte överbefolkade.
    en tia? Då skulle jag köpa allihop o sälja dom för en tjuga/st.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• fredrik-tern
      Användare
      • July 2007
      • 75

hur lång tid brukar det ta innan man ser resultat när man matar med räkmix med astaxanthin i? kan fiskar som inte har rött i sig ändra färg, tänte på mina frontosor lite konstigt med kitumber med rött i. troffesorten jag har är rödregnbåge kapere.

mvh fredde

Kommentar

• Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

Ursprungligen postat av fredrik-tern
        hur lång tid brukar det ta innan man ser resultat när man matar med räkmix med astaxanthin i? kan fiskar som inte har rött i sig ändra färg, tänte på mina frontosor lite konstigt med kitumber med rött i. troffesorten jag har är rödregnbåge kapere.

mvh fredde
        Jag skulle absolut inte ge dina röd regnbåge astaxantin spettsad räg mix... de kommer tappa den gula lystern de har i fläcken på kroppen och det röda kommer inom tid att ta över mer o mer och de blir mörkare...
        http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Tvärtom...jag tycker absolut att man kan ha i astaxanthin i räkmixen då det förhöjer existerande färgpigment, men även ger fiskarna mycket nödvändiga näringsämnen såväl som färgförstärkande. Om fiskarna får för röda områden som "övertar" det normalt gula så har man *eventuellt överdoserat, men det är inte heller hela sanningen. Kanske har fiskens naturliga färger mattats (om VF) under tiden fisken varit i handeln och genom astaxanthin/spirulina återfår fisken sin naturliga färgprakt som fisken har i naturen.

Astaxanthin målar inte dit nya färger...som en del tycks inbilla sig..utan förstärker som sagt endast existerande färgpigment. Hur mycket man vill förstärka det avgör man själv via doseringen. Måttlig mängd i förhållande till övriga ingredienser är med största sannolikhet gynnsamt.

* Beroende på artens naturliga färgprakt i Malawisjön eller Tanganyikasjön om man går efter vilda fiskar och inte efter odlade som kan ha urvalsodlat och därför har både en starkare färgprakt än normalt eller t o m en annan kroppsform.
          Senast redigerad av StefanL; 02 December 2007, 15:50.

Kommentar

• Falköping Andreas
            Användare
            • February 2006
            • 1214

Ursprungligen postat av Malawe
            Tvärtom...jag tycker absolut att man kan ha i astaxanthin i räkmixen då det förhöjer existerande färgpigment, men även ger fiskarna mycket nödvändiga näringsämnen såväl som färgförstärkande. Om fiskarna får för röda områden som "övertar" det normalt gula så har man *eventuellt överdoserat, men det är inte heller hela sanningen. Kanske har fiskens naturliga färger mattats (om VF) under tiden fisken varit i handeln och genom astaxanthin/spirulina återfår fisken sin naturliga färgprakt som fisken har i naturen.

Astaxanthin målar inte dit nya färger...som en del tycks inbilla sig..utan förstärker som sagt endast existerande färgpigment. Hur mycket man vill förstärka det avgör man själv via doseringen. Måttlig mängd i förhållande till övriga ingredienser är med största sannolikhet gynnsamt.

* Beroende på artens naturliga färgprakt i Malawisjön eller Tanganyikasjön om man går efter vilda fiskar och inte efter odlade som kan ha urvalsodlat och därför har både en starkare färgprakt än normalt eller t o m en annan kroppsform.
            Och du har praktisk erfarenhet eller???? ja ursäkta min tykenhet jag gillar dig malawe o du säger mycke vettiga saker men nu är du ute o svävar.... Ta ilangi tex de är gula normalt men matar man med astaxantin så kommer det gula gå mer åt det oranga så småningom o det är inget jag skulle vilja iaf. Röd regnbåge har en mindre gul fläck mot ilangi och regnbågen har mer rött i kroppen redan innan så att mata med astaxanin kommer garanterat få det röda att minska och fisken kommer bli mörkare. Min mening är att astaxantin inte hör hemma på troffar som har gult-rött i sig.
            Mina egna kiriza tex var honorna gula och jag sorterade bort drygt 20st bland hanarna. Några honor gick kvar med hanarna och jag började ge astaxantin i mixen... Nu ett par månader senare är de honorna svagt oranga..... Astaxantin är perfa till de flesta fiskar men dock inte alla. Jag har sett yngel på ilangi vars är matade med astaxantin i maten o de är inte så fina om man säger så. Dock efter avslutad inblandning i mix så 6 månader senare ca börja de ser bättre ut och man kunde se att det va ilani o inte något annat.
            Senast redigerad av Falköping Andreas; 02 December 2007, 20:09.

Kommentar

• slusken

OK!
              Här diskuteras det om man ska eller inte ska använda sig av astaxantin i sin räkmix till troffar som har gult i sig. Om man nu bestämmer sig för att man inte ska använda astaxantin. vad ska jag då ta till för att öka det gula i min Ikola?

Kommentar

• fredrik-tern
                Användare
                • July 2007
                • 75

jag är bara ute efter att förstärka dom färger som fiskarna har.
                jag blandade i lite mindre än en tesked astaxanthin o en tsk spirolina
                till 1,5kg räkmix. hur e den dosseringen?

mvh fredde

Kommentar

• Pettap
                  NCS Medlem
                  • January 2005
                  • 1385

instämmer med Falköping Andreas. Som jag skrev förut så blev mina Ilangi orange/röda av anstaxin trots att föräldrarna är gula VF/F1. Nu har jag slutat med anstaxin och dom börjar bli mer och mer gula. Jag har även matat Mpimbwe Frontosor under några år med anstaxin dom blev till slut nästan svarta. Det har blivit lite överdrivet med anstaxin det verkarar som att många tycker att man kan mata med vilken mix som helst bara man har anstaxin i så får man kanon djur.
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

Ursprungligen postat av slusken
                    OK!
                    Här diskuteras det om man ska eller inte ska använda sig av astaxantin i sin räkmix till troffar som har gult i sig. Om man nu bestämmer sig för att man inte ska använda astaxantin. vad ska jag då ta till för att öka det gula i min Ikola?
                    Ikola har inte jag märkt av att de påverkas av astaxantinet neg. Deras gula i kroppen är nog så pass rent gult och att det röda anlaget är begränsat till ögon och till viss del ryggfenans kant.

Kommentar

• slusken

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                      Ikola har inte jag märkt av att de påverkas av astaxantinet neg. Deras gula i kroppen är nog så pass rent gult och att det röda anlaget är begränsat till ögon och till viss del ryggfenans kant.
                      OK!
                      Men frågan är då hur jag kan förstärka det gula på något vis?

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Och du har praktisk erfarenhet eller???? ja ursäkta min tykenhet jag gillar dig malawe o du säger mycke vettiga saker men nu är du ute o svävar.... Ta ilangi tex de är gula normalt men matar man med astaxantin så kommer det gula gå mer åt det oranga så småningom o det är inget jag skulle vilja iaf. Röd regnbåge har en mindre gul fläck mot ilangi och regnbågen har mer rött i kroppen redan innan så att mata med astaxanin kommer garanterat få det röda att minska och fisken kommer bli mörkare. Min mening är att astaxantin inte hör hemma på troffar som har gult-rött i sig.
                        Mina egna kiriza tex var honorna gula och jag sorterade bort drygt 20st bland hanarna. Några honor gick kvar med hanarna och jag började ge astaxantin i mixen... Nu ett par månader senare är de honorna svagt oranga..... Astaxantin är perfa till de flesta fiskar men dock inte alla. Jag har sett yngel på ilangi vars är matade med astaxantin i maten o de är inte så fina om man säger så. Dock efter avslutad inblandning i mix så 6 månader senare ca börja de ser bättre ut och man kunde se att det va ilani o inte något annat.

Ja jag har praktisk erfarenhet genom ett två-tre år av Malawi men även Tropheus. De som jag provat astaxanthin på är Tropheus Ikola och Tropheus Kasanga (Röd regnbåge). Jag kan tala om för dig att jag absolut inte är ute och svävar utan det är doseringen av astaxanthin som styr hur pigmenten förstärks. Har fisken gult i sig men den är i övrigt helt blå så kommer det gula att förstärkas. Har fisken rött i sig men är i övrigt helt gul så kommer den bli orangegul på de fält där fisken har röda pigment.

Jag har kört astaxanthin på Golden och de fick endast en mättnad i sin gulhet och det var redan från yngelstadiet som jag gjorde denna undersökning. Delfiner matades med astaxanthin men här kom det inget rött eller orange hos fisken då den inte har det som pigment. Delfiner har dock rosa mun när de blir större, men detta förstärktes inte.

Det är en himla massa fiskar som jag kört Naturose astaxanthin med och jag orkar inte lista upp alla, men av de jag kört astaxanthin med så har jag endast fått förstärkta färger OM arten haft dessa pigment redan från början.

Doserar man måttligt så kommer inte dessa underliggande pigment att förstärkas överdrivet utan kommer att ge fisken en fin och naturlig lyster.

Hur har du doserat med astaxanthin? För det är absolut avgörande...

I de flesta fodersorter finns nu astaxanthin, tillsammans med spirulina, som färgförstärkare..eller annan karoten-typ så om din teori skulle stämma så skulle alla få missfärgade fiskar.

Här syns astaxanthin matade yngel av Golden som kanske vid denna tidpunkt var knappt en cm...

Senast redigerad av StefanL; 02 December 2007, 21:53.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Ursprungligen postat av slusken
                          OK!
                          Men frågan är då hur jag kan förstärka det gula på något vis?
                          Majsgrynsgröt. I majsen finns ett ämne som förstärker det gula...men inte alls lika mycket som t ex astaxanthin.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Ursprungligen postat av fredrik-tern
                            jag är bara ute efter att förstärka dom färger som fiskarna har.
                            jag blandade i lite mindre än en tesked astaxanthin o en tsk spirolina
                            till 1,5kg räkmix. hur e den dosseringen?

mvh fredde
                            Den doseringen är nog alldeles perfekt för att inte få överdrivna färger men ändå får fiskarna tillgodo alla nyttiga näringsämnen samt en viss färgförstärkning som troligen är mer balanserad.

Kommentar

• slusken

Ursprungligen postat av Malawe
                              Majsgrynsgröt. I majsen finns ett ämne som förstärker det gula...men inte alls lika mycket som t ex astaxanthin.
                              OK!
                              Då kommer jag att göra som jag gjort hittills. Jag kommer att mata med räkmix som jag har astaxantin i! Så var saken biff!

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Ursprungligen postat av Pettap
                                instämmer med Falköping Andreas. Som jag skrev förut så blev mina Ilangi orange/röda av anstaxin trots att föräldrarna är gula VF/F1. Nu har jag slutat med anstaxin och dom börjar bli mer och mer gula. Jag har även matat Mpimbwe Frontosor under några år med anstaxin dom blev till slut nästan svarta. Det har blivit lite överdrivet med anstaxin det verkarar som att många tycker att man kan mata med vilken mix som helst bara man har anstaxin i så får man kanon djur.
                                Allt har en gräns...överdosering är aldrig bra, men att astaxanthin skulle orsaka att dina Frontosor blev svarta låter underligt..jag menar inte att du ljuger men jag har aldrig hört talas om den effekten någonsin. Inte på någon sajt som jag läst om astaxanthin. Kanske kan det vara fiskens allmänna välmående som gav utslag för det?

Kommentar

Arbetssätt...