Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av 56ovwal
    Har alltid varit av åsikten att medicinera i förebyggande syfte är detsamma som att gipsa benet innan man åker på skidsemester.... Skämt åsido, medicin ska man använda sparsamt och bara vid behov, inte för att de kanske, eventuellt får soten nästa vecka.
    Jag tror att det ligger ett missförstånd här

att medicinera i förebyyggande menas att ett flertal fiskar visar symtom på bukvatten varvid kanske en har slutat att äta.
    antagligen skulle den fisken ändå dö medans resten som fortfarande äter tillfrisknar mycket snabbt
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

Ursprungligen postat av ozric
      Jo, förvisso! Men jag medicinerar inte ens när/om bara en går å dör av nån form av förstoppning. Förstoppning som sådan är ju inte smittande och oftast inte ens letalt. Jag har haft mer krångel EFTER medicinering än innan (spekulationer nu) men det va iofs utav Nifurpirinol.

Metro-spetsad mix till nyanländ Tropheus som ser sisådär ut kan jag dock tänka mig.

håller fullständigt med dig, jag plockar hellre bort sjuka firrar än att medicinera, men ibland är det ju bara så att man märker att det är på väg åt hel-te och det är till de tillfällerna jag vill ha en matmix som är preppad....
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Jag tror att det ligger ett missförstånd här

att medicinera i förebyyggande menas att ett flertal fiskar visar symtom på bukvatten varvid kanske en har slutat att äta.
        antagligen skulle den fisken ändå dö medans resten som fortfarande äter tillfrisknar mycket snabbt

exakt det var det ordvalet jag försökte få till, men det kom ut fel....
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• akva99
          Användare
          • September 2005
          • 527

personligen så medicinerar jag på en gång i vattnet så jag får alla att överleva
          jag vill inte offra någon av mina fiskar

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Artikeln i nya CB var intressant ur en del perspektiv angående fodret till Tropheus.

Sedan kan jag säga att jag medicinerade alltid direkt i karet för alla fiskar, men jag hade även en del av räkmixen preppad med medicin så att fiskarna kunde få det genom fodret också.

Det kanske inte är helt fel att fiskarna får en förebyggande dos med jämna mellanrum beroende på hur stora problem man haft tidigare med t ex soten.

Oftast när vi akvarister märker att något är fel så är vi direkt i underläge pga att fiskarnas sjukdomssymptom utvecklats så att det krävs en hel del för att få dom att överleva samt att förhindra spridning.

Just soten verkar ju av någon anledning drabba fler fiskar än en och då bör det ju vara en utomliggande faktor som stört ordningen så pass att de flesta fiskarna rubbats i motståndskraft. Det kanske är så enkelt att vi matar fiskarna med fel ingredienser och att just Tropheus kräver 100% vegetariskt för att inte ligga i riskzon att råka ut för mag/tarmåkommor.

Någon mer som läst artikeln och reflekterat?

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Ursprungligen postat av Malawe
              Artikeln i nya CB var intressant ur en del perspektiv angående fodret till Tropheus.

Sedan kan jag säga att jag medicinerade alltid direkt i karet för alla fiskar, men jag hade även en del av räkmixen preppad med medicin så att fiskarna kunde få det genom fodret också.

Det kanske inte är helt fel att fiskarna får en förebyggande dos med jämna mellanrum beroende på hur stora problem man haft tidigare med t ex soten.

Oftast när vi akvarister märker att något är fel så är vi direkt i underläge pga att fiskarnas sjukdomssymptom utvecklats så att det krävs en hel del för att få dom att överleva samt att förhindra spridning.

Just soten verkar ju av någon anledning drabba fler fiskar än en och då bör det ju vara en utomliggande faktor som stört ordningen så pass att de flesta fiskarna rubbats i motståndskraft. Det kanske är så enkelt att vi matar fiskarna med fel ingredienser och att just Tropheus kräver 100% vegetariskt för att inte ligga i riskzon att råka ut för mag/tarmåkommor.

Någon mer som läst artikeln och reflekterat?
              http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=21&Itemid=57. Här har ni en som har sysslat med troffar i många år och som fortfarande gör det.
              Och han är väldigt bra på det. läs vad det står i den artikeln ang sjukdomar på troffar.Janne...

Kommentar

• 56ovwal
                Användare
                • March 2004
                • 664

Jag vill minnas att Marcus Zadenius artikel kommenterades av Roger Persson något nummer senare och att han dömde ut spenaten som foder till Tropheus och andra algätare. Kommer inte ihåg varför, men har för mig att firrarna fick svarta fläckar på kroppen, ungefär som om man har för mycket Spirulina i räkmixen. Nåt snack om någon syra i spenaten var också uppe, men som sagt, minnet kan spela mig ett spratt här. Ska leta fram artikelen.

Angående medicinering i förebyggande syfte misstog jag mig nog en smula. En odlare i mina hemtrakter hade sina malawiciklider i medicin ALLTID ! Ingen bra lösning, därav mitt snack om gipsa benet innan skidsemestern. Att medicinera ALLA firrarna i ett akvarium för att EN eller NÅGRA visar sjukdomssymptom är en annan femma och inte vad jag menade med "i förebyggande syfte".

Tror inte på att ge firrarna en kur lite då och då för att hålla soten borta. Fiskarna blir försvagade och stressade av kuren och kan åka på soten av den anledningen och då har man skapat ett problem istället. Nä, se till att ge firrarna den skötsel och det foder de behöver och förebygg på så sett sjukdomar.
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• 56ovwal
                  Användare
                  • March 2004
                  • 664

Artikeln från senaste numret, ursprungligen från -94: http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=9406&lopnr=2
                  Och Hans Appelskogs ( inte Roger Persson som jag påstod även om han är inblandad ) kommentar: http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=9407&lopnr=8
                  Var jag fick det där om syran ifrån vet jag inte.... Kanske en annan artikel ?
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

Läste artikeln och blev förvånad över att den var från 94 - trodde den var från 70-talet,typ! Tycker att visst ska man försöka skapa optimala förutsättningar åt sin fisk med tanke på föda och vtn men å andra sidan finns det lika många "rätt" som "fel" att hålla fisk på,Tropheus inga undantag. Jag gillar inte pekpinnar, som jag tyckte den artikeln hade gott om!

Men jag personligen funkar som så att man får ta det "fakta" som passar bäst till sin egen "veklighet" och funkar inte DET så får man gå efter någon annans "fakta". Gör jag mig förstådd??

Nä, jag blev knappast upplyst av den artikeln utan jag litar mig hellre till mina gamla "mentorer" (ni som känner mig vet vilka jag menar )

Och ang. förstoppning och sjukdomar hos troffar så märkte jag ,under en tid jag hade en riktigt down-period, att om man helt skiter i att göra nåt åt fisk som står och vaggar,hostar osv så kan de komma igen iaf!! Men kanske hade jag bara tur!? Har tom haft dödsfall på fisk som visat hela registret på "soten" men inte behövt medicinera karet ändå. Tog bara bort den dåliga.
                    Åren innan min "down-period" följde jag "experters" råd om att dunka i medicin vid minsta/första tecken på nåt illavarslande... Fisken klarade sig, visst, men sen dök andra problem upp som infusorie-attacker, sotfläckar osv. Så nu skall det mkt till att jag petar ner medicin. Och Nifurpirinol i ett ingånget kar petar jag inte ner igen!

Fisken på bilden e en Kiriza-hona som fick "soten" pga frossande av yngel.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Nu missade en del av er poängen i det hela. Jag syftade inte på att mata med spenat, utan mer på det helt vegetabiliska. Tropheus är ju allmänt kända som känsliga för just soten eller närliggande åkommor och då är det ju inte ett så långt slag ifrån att rikta blickarna seriöst mot fodret.

Spenat var kanske inte ultimat pga dess bieffekter, men sanningen kanske snuddades vid lite där och det var dit jag ville komma.

En notis:
                      Missade att det var en gammal artikel....men det som känns tråkigt är ju att man inte kommit längre i problematiken runt Tropheus.
                      Senast redigerad av StefanL; 28 November 2007, 13:04.

Kommentar

• 56ovwal
                        Användare
                        • March 2004
                        • 664

Frågan är då bara exakt vad man ska mata med istället för spenat ?
                        Jag plockade för några år sedan några algbeväxta stenar i Östersjön i Ystad och slängde ner till mina troffar. Stenarna var väl i storlek med en clementin ungefär med långa ( 5-10cm ) härligt gröna och friska alger. Tog en liten stund innan de vågade sig fram, men snart hade någon provsmakat och sen tog det fart. Efter bara någon minut var stenen renrakad. Hade det inte varit för att det var så bökigt och opraktiskt hade jag fortsatt plocka stenar och matat med. Mest som godis då som komplement till det de får till vardags.
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Ursprungligen postat av ozric
                          Men jag personligen funkar som så att man får ta det "fakta" som passar bäst till sin egen "veklighet" och funkar inte DET så får man gå efter någon annans "fakta". Gör jag mig förstådd??
                          De klokaste orden på månader

Själv gör ja så att när något trassel där mer än en fisk är inblandad infinner sig så brukar ja börja med att kolla vattnet. O nästan alltid så ligger felet där.
                          För hög Nitrathalt, fosfathalt eller helt enkelt för mycket bakterier i vattnet.
                          Eller funkar inte den biologiska nerbrytningen av fiskmaten ja stoppar i.
                          Två-tre stora vattenbyte med en dags mellanrum, ökad syresättning, salt och gärna ett ytterliggare väl inkört filter istoppad i karet.

Då har man städat bort böset o gett fisken helt nya förutsättningar.
                          Det funkar hemma hos mig betydligt bättre än medicin som dödar av i karet.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Problemet med det ja just skrev är att det är så jätte svårt att ta till sig.

För att i förlängningen betyder det att ja inte skött fiskhållningen på rätt sätt.

Därför är det alltid lättare att medicinera och tänka "denna fiskesorten är svår att hålla".
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Ursprungligen postat av Malawe
                              Nu missade en del av er poängen i det hela. Jag syftade inte på att mata med spenat, utan mer på det helt vegetabiliska. Tropheus är ju allmänt kända som känsliga för just soten eller närliggande åkommor och då är det ju inte ett så långt slag ifrån att rikta blickarna seriöst mot fodret.

Spenat var kanske inte ultimat pga dess bieffekter, men sanningen kanske snuddades vid lite där och det var dit jag ville komma.

En notis:
                              Missade att det var en gammal artikel....men det som känns tråkigt är ju att man inte kommit längre i problematiken runt Tropheus.
                              Jo vi har kommit mycket längre när det gäller troffar, men det står så mycket i gamla böcker som många relaterar till, så dom följer dom råden istället.
                              Men jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, maten är inte det viktigaste, man kan mata troffar med i pricip vad som helst, bara man vänjer dom sakta vid det fodret. Trots vad alla vegeterianer skriver.
                              Det verkar ju att modet just nu är att alla ska käka, bara grönsaker, även vi människor.
                              Det vikigaste är som LN är inne på, är vatten kvalite, det är det absolut viktigaste, sedan kommer olika bakterier, köp alla troffar på en gång och tillräckligt många,
                              Låt sen bli att stoppa i en massa fiskar efteråt, sedan vänj troffarna sakta vid det nya fodret så kan du mata med, röda mygg, bara pellets, räkmix,och AN foder och många till.
                              Så visst har vi kommit längre med att hålla troffar, och det finns en del som har följt dom råden inklusive mig.
                              Men visst jag har också fått en något bakslag då och då, men då om jag rannsakar mig så antingen har jag matat för mycket eller inte bytt tillräckligt med vatten eller haft skitiga filter, (jag har alltid ett 1200 eheimfilter som backup hos mina troffar)Janne

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Ursprungligen postat av 56ovwal
                                Frågan är då bara exakt vad man ska mata med istället för spenat ?
                                Jag plockade för några år sedan några algbeväxta stenar i Östersjön i Ystad och slängde ner till mina troffar. Stenarna var väl i storlek med en clementin ungefär med långa ( 5-10cm ) härligt gröna och friska alger. Tog en liten stund innan de vågade sig fram, men snart hade någon provsmakat och sen tog det fart. Efter bara någon minut var stenen renrakad. Hade det inte varit för att det var så bökigt och opraktiskt hade jag fortsatt plocka stenar och matat med. Mest som godis då som komplement till det de får till vardags.
                                Det där lät ju alldeles förträffligt med algbevuxna stenar att stoppa ned.

Kanske foder som enbart består av gröna ärtor, spirulina och astaxanthin (om man nu vill använda dessa algpreparat). Det går ju även att lyfta näringsvärden med t ex Naturells sojaproteintillskott (73% protein).

Denna diet skulle bestå helt av vegetabiliska ingredienser och utan syntetiska tillsatser (iallafall på Naturells sojaprotein samt Naturose astaxanthin).

Kommentar

Arbetssätt...