Troffetråden 2007 - del2
Kollaps
X
-
-
Ja ursäkta jag var inloggad som min fru, jag såg det är inlägget kom, men självklart så tycker jag samma sakMalawijanneKommentar
-
Hej noterade att på dina bilder ser dina troffars fenor lite nagade ut,även sido fenorna är det så där det ser ut när dom naggat på varandra eller är det fenröta.Varför jag frågar är för att så där ser mina fiskar ut flertalet av dom.
Och jag undrar forfarande vad det är.Kommentar
-
Bra då slipper jag oroa mej för mina fiskar, har hela tiden trott att jag haft någon typ av fenröta.Kommentar
-
Härligt robban o grattis till kalamborna kommer kanske förbi nästa vecka någon gång o kikar lite, ska till Hallstavik med lite bil delar .
MVH/pontusPassenger on Planet Earth:
Pet.macro nsumbu
Pet.moshi ikola
Pet.Trewavasae
Pet.Bulu-Point "Red"
Pet.orthognathus tricolor mvuna
Pet.Longola
Tr.Ilangi
Tr.Muzi
Tr.Katonga
Neo.LeleupiKommentar
-
Intressanta gamla länkar ang Röd Regnbåge men jag litar mer till Ad Konings dyk-exkursioner och hans namn-sättning.
Skulle va kul å veta när de började fånga "bågar" vid Kambwimba, nån som vet det?? Ty det är väl den man skall ha om man vill ha honor (och även hanar?) som har gult ända upp i ryggfenan !? Eller var det så att de fångades där redan på "oldboys-tiden" fast de använde ett felaktigt fångstplatsnamn då??"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Intressanta gamla länkar ang Röd Regnbåge men jag litar mer till Ad Konings dyk-exkursioner och hans namn-sättning.
Skulle va kul å veta när de började fånga "bågar" vid Kambwimba, nån som vet det?? Ty det är väl den man skall ha om man vill ha honor (och även hanar?) som har gult ända upp i ryggfenan !? Eller var det så att de fångades där redan på "oldboys-tiden" fast de använde ett felaktigt fångstplatsnamn då??
Men dom kom inte överens vilket namn den riktiga röd regnbåge skulle ha.
Men skulle man gå efter det första namnet, som man i dom flesta fall gör, så skulle den heta mplungu. Och hur bra skulle det bli.Men som sagt det skulle vara kul att läsa hur Kjell ser på det, 10 år efter och debatten har lugnat ner sigKommentar
-
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Skulle va kul å veta när de började fånga "bågar" vid Kambwimba, nån som vet det?? Ty det är väl den man skall ha om man vill ha honor (och även hanar?) som har gult ända upp i ryggfenan !? Eller var det så att de fångades där redan på "oldboys-tiden" fast de använde ett felaktigt fångstplatsnamn då??
Det är ett A4 pärm med 145 handskrivna blad,och kanske en hundra foton och fotona är riktiga foton på papper som han har lagt in i pärmen.
Och dom namnen som han nämner på diverse moorie dom stämmer nog inte så bra mot vad vi kallar dom nu, och vad värre är han relaterar till 1973, hur många höll på med troffar då men det är grymt intressant läsning hur dom uppfattade troffarna då, jag kan ju bara nämna ett exempel vet ni vad dom kallade apelsinmoorie då, jo det var Muzumba sedan blev det bärnsten sedan blev det mplungu sedan kasakalawe, ja tyvärr så är det inte lätt att namnsätta fiskar för att det är ju så många som vill bli den första att upptäcka en art.
Och det är ju självklart att alla som håller på med sådant vill ju dom ska bli ihågkomna för att just dom hittade den arten.
Ja vart vill jag komma, det är att för att AD har skrivit en del böcker så är han inte jesus för det, det finns en massa andra som har upptäckt arter , typ African diving.JanneSenast redigerad av malawijanne; 23 November 2007, 22:42.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
Kommentar