ja för drygt 10 år sen var det mycket intressant att vara ciklidist-mycket hände då, en kul tid
Troffetråden 2007 - del2
Kollaps
X
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt) -
Fler intressanta artiklar om fångstplats för Röd Regnbåge i en ganska infekterad debatt i Ciklidbladet i början av 90-talet. Hade lite fel i mitt tidigare inlägg om Kjells motartikel, den kom några år tidigare som svar på en än tidigare artikel. Båda finns nedan.
Saknar den här typen av artiklar/debatter i dagens Ciklidblad. Mer sånt !
O vi som säger att vi ibland utrycker oss för hårt här på forumet. Det är ju ingenting mot vad som sägs i texterna
Där snackas det om tjuvfiske o vakter som ev. skjuter hit eller dit.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Som jag skrev förut så fick min nyinköta Kasanga ngn sjukdom, "förlamning" som slutar med soten. Får inte stopp på det hela. Har nu avverkat 1 omgång med octozin och två rör med metronidazole. Men det verka inte hjälpa, plockade upp 2 döda så sent som igår. På lite drygt 2 veckor har nu 17-18 st dött även om dödstakten har avtagit, nu dör ca 1-2 st var tredje dag. Som det är nu ser 6 st friska ut och resten mer eller mindre sjuka.
Vad faaan ska jag göra....?????
Jag tycker det mest effektiva är att köra Octozin och Aquafuran sammtidigt i förhoppning om att det är en bakteriere som är orsaken, det är svårare med parasiter.
Sedan så kan man ju även medicinera dom för länge så att dom blir svaga pga det, lite moment 22.
Jag skulle plockat ut dom friska och stoppat i en annan burk och sedan kört just Octozin och Aquafuran i kombination med en del salt, ca 1.5 dl per hundra liter.Kommentar
-
Idag har jag äntligen fått mina nya troffar. Här kommer ett par bilder på skönheterna.
Bild 2 hane
bild 3 hona
Bilderna är tagna efter ca 30 minuter i burken.
/RobbanKommentar
-
Riktigt snygga Golden Kalambo! Gillar hanen på bild 2. Fick du med Kushangazan också? Du behövde ju inte åka 25 mil enkelresa som en annan fick göra när jag tog hem fisk från Steffen. Jag antar att fisken var i mycket bra skick även för dig efter flyget.Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.
Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.Kommentar
-
Hej Robban!
Riktigt snygga Golden Kalambo! Gillar hanen på bild 2. Fick du med Kushangazan också? Du behövde ju inte åka 25 mil enkelresa som en annan fick göra när jag tog hem fisk från Steffen. Jag antar att fisken var i mycket bra skick även för dig efter flyget.Kommentar
-
Kommentar
-
Fler intressanta artiklar om fångstplats för Röd Regnbåge i en ganska infekterad debatt i Ciklidbladet i början av 90-talet. Hade lite fel i mitt tidigare inlägg om Kjells motartikel, den kom några år tidigare som svar på en än tidigare artikel. Båda finns nedan.
Saknar den här typen av artiklar/debatter i dagens Ciklidblad. Mer sånt !Kommentar
-
Kommentar
-
-
Lägger ut en nytagen bild på en ilangi, när jag ändå är i farten.Kommentar
-
Hur många var OB färgade? Vågar man fråga om priset?
MvhKommentar
-
Ursäkta Robban, jag trodde faktiskt att det var gamla formalin bilder från en gammal bok, men efter cutecids kommentar så insåg jag att det ob tropheus, så lycka till hoppas du får fram lite yngel.JanneKommentar
-
jag köpte det han hade helt enkelt, han ville inte släppa mer OB, då detta var första gruppen han sålde utan "kalambo"Kommentar
-
Hej noterade att på dina bilder ser dina troffars fenor lite nagade ut,även sido fenorna är det så där det ser ut när dom naggat på varandra eller är det fenröta.Varför jag frågar är för att så där ser mina fiskar ut flertalet av dom.
Och jag undrar forfarande vad det är.Kommentar
Kommentar