Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Finns att se en del på hans länkade sajter. Särskilt foton på Tropheus sp. Mpimbwe, Msalaba (Red Cheek) är grymma. Kanonfina foton...

Samma foton här på artregistret, ciklid.se:

Senast redigerad av StefanL; 05 November 2007, 15:00.

Kommentar

• elvin
      Användare
      • October 2005
      • 252

Sällskap till duboisi?

Hej, jag har 18st dubbar som ska få vara i ett 540-liters. Hälften har börjat färga ut, så dom är ganska små än. Vad har ni för tips på sällskap till dom? Andra Tropheus, eller fler dubbar? Tips på inredning är jag också tacksam för. Jag tänkte ha lite korallgrus, och jag har en hel del lavasten jag kan använda. Sitter en slags stenliknande bakgrund i, som täcker hela baksidan.

/Anders
      960 liter...snart!

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Jag har inga bra erfarenheter att ha Dubbar med andra troffar så jag hade köpt på mig flera. Tycker det är trevligare och man får ut mer av gruppen om den är stor och harmoniserande. Sen kan man peta ner lite Synodontis,Jullar,Hästnosar el vad man tycker verkar intressant.
        Lavasten är nog inte optimalt heller då de oftast är vassa som de kan skära sig på när de jagas eller slåss,vilket händer tittsomtätt. Bättre med rundade stenar,gärna kalksten,inte nödvändigtvis från akvarie-affärn.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• Stephan E
          Användare
          • February 2005
          • 307

Ursprungligen postat av elvin
          Hej, jag har 18st dubbar som ska få vara i ett 540-liters. Hälften har börjat färga ut, så dom är ganska små än. Vad har ni för tips på sällskap till dom? Andra Tropheus, eller fler dubbar? Tips på inredning är jag också tacksam för. Jag tänkte ha lite korallgrus, och jag har en hel del lavasten jag kan använda. Sitter en slags stenliknande bakgrund i, som täcker hela baksidan.

/Anders
          Jag skulle skicka i ett gäng av någon black variant om man nu vill ha fler grupper i en burk. Har inte haft några som helst problem med dubbar ihop med tex Kiriza och Bemba.
          Senast redigerad av Stephan E; 06 November 2007, 08:15.
          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• Tjoffen
            NCS Medlem
            • November 2006
            • 46

Muzimu

Hittade lite bilder på Muzimu som diskuterades tidigare på tråden.
            Denna webbplats är till salu! aquacave.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquacave.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Ursprungligen postat av Cutekid
              Lite bilder på mina Tropheus sp. Kabimba "canary cheek". Tagna en timme efter att de kom ner i karet. De vildfångade kasakalawerna går i ett 540 i lokalen.
              Tusan oxå. Precis när man nästan bestämt sig för att köra en sorts troffegrupp så kommer du dragandes med dessa fantastiska fiskfoto på en riktigt snygg troffe.
              Så nu vet man ånyo varken ut eller in.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• RobbanG
                Användare
                • January 2004
                • 563

Köpte ju en grupp med Kasanga, 35 st ca 15 VF 11-13 cm resten F1 7-10 cm, för knappt en vecka och har fått lite problem.
                Första dygnet dog 3 st, tror att det beror på att de inte klarade transporten. En av dessa levde men flöt med buken upp när jag kom hem.

I prinicp från dag 1 har halva gruppen fungerat som en normal troffe-grupp, resten är ganska slöa, käkar väldigt lite. 2-3 st vilar sig mot moten botten och använder bara bukfenorna på HÖGRA sidan!!?? De ser annars inte sjuka ut, utan färgar ut bra. Kan antyda en viss svullnad runt det område där bukfenorna fäster. Jag är dock inte säker då jag inte kan gruppen, har inte haft gruppen ens.

Några förslag vad detta kan vara och hur det bör åtgärdas?
                //Robert

Kommentar

• Stephan E
                  Användare
                  • February 2005
                  • 307

Ursprungligen postat av RobbanG
                  Köpte ju en grupp med Kasanga, 35 st ca 15 VF 11-13 cm resten F1 7-10 cm, för knappt en vecka och har fått lite problem.
                  Första dygnet dog 3 st, tror att det beror på att de inte klarade transporten. En av dessa levde men flöt med buken upp när jag kom hem.

I prinicp från dag 1 har halva gruppen fungerat som en normal troffe-grupp, resten är ganska slöa, käkar väldigt lite. 2-3 st vilar sig mot moten botten och använder bara bukfenorna på HÖGRA sidan!!?? De ser annars inte sjuka ut, utan färgar ut bra. Kan antyda en viss svullnad runt det område där bukfenorna fäster. Jag är dock inte säker då jag inte kan gruppen, har inte haft gruppen ens.

Jag skulle omgående sätta in Octozin eller likvärdigt för annars så är risken mycket stor att du mister ett gäng troffar till. Vattenbyte + rejält med salt är även det att rekommendera.

När de ligger på botten och endast använder ena sidans fenor så är det snart kört för fisken. Tror inte att troffarna kommer att svullna upp utan de kommer nog bara att kila vidare om du inte medicinerar.
                  Senast redigerad av Stephan E; 07 November 2007, 09:48.

Kommentar

• Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

Mät alla vattenvärden. Hur länge har karet vart igång? Låter som det är något mysko med vattnet, typ nitrit smäll.
                    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• RobbanG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 563

Nitrit bör det inte vara karet har varit igång ca 4 månader filtren ca 7. Men har inte mätt några värden på ett tag.
                      Har dessutom gjort delvatten byten varannan dag med extra mycket salt, ingen skillnad...

Ska pröva Octozin i ikväll. Tack för tipset.

Vet någon vad dessa symptom kan bero på? Om jag gjort någt fel så vill jag gärna undvika det i framtiden.
                      //Robert

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

Dom symtomen som du nämner, kan man får när man köper direktimporteade tropheus från sjön, men då har dom varit sövda.
                        Och om man slarvar med inkoppningen så kan en del fiskar ligga på sidan i ett par dygn, och en del dör.
                        Kan det vara att det skilde i vattenvärdena när du la i fisken.
                        Men jag tycker samtidigt att efter en vecka så borde dom har dött eller repat sig. Ja det är kanske en långsökt teori.Janne

Kommentar

• Stephan E
                          Användare
                          • February 2005
                          • 307

Nitrit bör det inte vara karet har varit igång ca 4 månader filtren ca 7. Men har inte mätt några värden på ett tag.
                          Har dessutom gjort delvatten byten varannan dag med extra mycket salt, ingen skillnad...

Ska pröva Octozin i ikväll. Tack för tipset.

Vet någon vad dessa symptom kan bero på? Om jag gjort någt fel så vill jag gärna undvika det i framtiden.
                          Jag hade exakt samma sympton på min förra grupp av VF Musanga från Tyskland. Symptomen uppstod några dagar efter inkoppningen i burken hemma. Några tycktes vara i det närmaste förlamade på ena sidan. Den som var värst kunde inte räddas men övriga klarade den pärsen för att senare kokas när doppvärmaren fick frispel.

Felet var antagligen mitt pga att jag inte var försiktig nog vid matningen eller så var stressen för stor för troffarna.
                          Senast redigerad av Stephan E; 07 November 2007, 15:08.

Kommentar

• RobbanG
                            Användare
                            • January 2004
                            • 563

Ursprungligen postat av Stephan E
                            Jag hade exakt samma sympton på min förra grupp av VF Musanga från Tyskland. Symptomen uppstod några dagar efter inkoppningen i burken hemma. Några tycktes vara i det närmaste förlamade på ena sidan. Den som var värst kunde inte räddas men övriga klarade den pärsen för att senare kokas när doppvärmaren fick frispel.

Felet var antagligen mitt pga att jag inte var försiktig nog vid matningen eller så var stressen för stor för troffarna.
                            Så hur vad gjorde du för att det skulle fixa sig?
                            //Robert

Kommentar

• Stephan E
                              Användare
                              • February 2005
                              • 307

Så hur vad gjorde du för att det skulle fixa sig?
                              För mig funkade det med Octozin, vattenbyte samt rejält med salt.
                              Medel som "Aquafuran" (det medel som gör vattnet gult) har inte fungerat någon gång på mina troffar. Miste en yngelgrupp på 60 st Kiriza för 3-4år sedan pga att jag inte medicinerade med Octozin utan endast med Aquafuran.

Jag har kanske en övertro till Octozin men det funkar kanon för mig.
                              Som tur är så har jag sluppit att medicinera för sjukdom de senaste 2 åren.
                              Däremot så får nyimporterade troffar simma i en mindre burk med Octozin innan de koppas in i den permanenta burken.
                              Senast redigerad av Stephan E; 07 November 2007, 16:30.

Kommentar

• RobbanG
                                Användare
                                • January 2004
                                • 563

Ursprungligen postat av Stephan E
                                För mig funkade det med Octozin, vattenbyte samt rejält med salt.
                                Medel som "Aquafuran" (det medel som gör vattnet gult) har inte fungerat någon gång på mina troffar. Miste en yngelgrupp på 60 st Kiriza för 3-4år sedan pga att jag inte medicinerade med Octozin utan endast med Aquafuran.

Jag har kanske en övertro till Octozin men det funkar kanon för mig.
                                Som tur är så har jag sluppit att medicinera för sjukdom de senaste 2 åren.
                                Däremot så får nyimporterade troffar simma i en mindre burk med Octozin innan de koppas in i den permanenta burken.
                                Tackar för infon.
                                //Robert

Kommentar

Arbetssätt...