Nu måste jag lägga mig i debatten lite också, inte behöver man väl byta vatten ofta för att troffar ska leka. Jag vet troffeakvarier där det byts vatten ungefär en gång i månaden. Dessa troffar leker bra och det är VF och F1, därimot hästnosarna och sandlekarna som går i samma kar mår inte så bra.
Troffetråden 2007 - del2
Kollaps
X
-
-
Nu måste jag lägga mig i debatten lite också, inte behöver man väl byta vatten ofta för att troffar ska leka. Jag vet troffeakvarier där det byts vatten ungefär en gång i månaden. Dessa troffar leker bra och det är VF och F1, därimot hästnosarna och sandlekarna som går i samma kar mår inte så bra.
Jag kanske överdrev lite, men det får ju inte låta som det är hur enkelt som helst.Senast redigerad av tege; 12 December 2007, 15:00.Kommentar
-
Är det ett problem att tropheus är enkel att odla?, diskussionen var i jämförelse med guldfisk, och då tror iaf jag att guldfisk är enklare, problem med troffar är stress,aggressivitet,sjukdom,vatten, och jag med de flesta här på ciklid.se har råkat ut för nått tropheus-haveri med åren-så är det. (men den är ju så lättodlad),heheTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Mina tankar i ämnet:
Det största felet som många gör när de har skaffat tropheus är att stirra sig blinda på hur fiskarna har det och om de visar tecken på bukvattensot. De sitter och glor framför karet och funderar på hur fisken har det och om man kan göra något bättre för dem. Gör en setup i karet som du är nöjd med innan fisken släpps i. Byt vatten regelbundet, gärna 50% en gång i veckan eller 2 mindre. Håll rutinerna, mata med samma foder eller växla mellan två sorter regelbundet. Grönfoder!!! Se till att ha bra cirkulation och filtrering och att ha högt ph, gärna korallkross i ett ytterfilter som buffrar bra. Håll sedan denna rutin och ge fasen att rota runt i karet och sitta och stirra för mycket. Gör man detta så leker de förr eller senare och karusellen är igång. Mkt enkelt med andra ord.
MvhKommentar
-
Mina tankar i ämnet:
Det största felet som många gör när de har skaffat tropheus är att stirra sig blinda på hur fiskarna har det och om de visar tecken på bukvattensot. De sitter och glor framför karet och funderar på hur fisken har det och om man kan göra något bättre för dem. Gör en setup i karet som du är nöjd med innan fisken släpps i. Byt vatten regelbundet, gärna 50% en gång i veckan eller 2 mindre. Håll rutinerna, mata med samma foder eller växla mellan två sorter regelbundet. Grönfoder!!! Se till att ha bra cirkulation och filtrering och att ha högt ph, gärna korallkross i ett ytterfilter som buffrar bra. Håll sedan denna rutin och ge fasen att rota runt i karet och sitta och stirra för mycket. Gör man detta så leker de förr eller senare och karusellen är igång. Mkt enkelt med andra ord.
Mvh
(fast ja fattar va du menar)Kommentar
-
Precis vad jag skrev..ger man dom rätt förutsättningar så leker i stort sett varenda ciklid. Det är klart att Tropheus kan uppfattas som enkla att få i lek om man är pedantisk i förberedningar och uppbyggnad av karet..dvs man ger dom nästintill ultimata förutsättningar redan från start..vilket man givetvis ska göra. Men på er lät det som att man bara kunde ploppa ned troffar i ett kar och sedan skulle de leka enklare än Guldfisk...som det ser ut av din beskrivning krävs det liiiiite mer än så tydligen.
Och..trots att man är pedantisk i förberedelser samt ger fiskarna bra förutsättningar så händer det faktiskt att det kan slå slint i en troffe grupp.Kommentar
-
Jag säger det igen, är ingen troffefantast och kommer aldrig att bli en.
Men vad jag tror, och det tror jag är rätt, så skiter troffar i hur det ser ut i akvariet. De struntar blankt i om det är en 5000 kronors btn historia eller om det är kala glasväggar eller egen handgjord bakgrund. Lite korallkross på botten nåra runda stenbumlingar tegelrör räcker åt dom. rätt pH , optimalt vatten och rutiner som Cutekid skriver, så är saken biff! Sedan att ta hand om avkomman på ett vettigt sätt är en annan femma.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Det har jag inga som helst problem med att hålla med om Wilhelm. Som sagt..ger man fiskarna rätt förutsättningar så leker i stort sett varenda ciklid.
Men att det skulle vara lika lätt som med Guldfisk tycker jag låter som en överdrift. Skulle inte tro att Guldfisk är speciellt kräsna för att trivas och yngla av sig medans om du stoppade Tropheus i samma kar så skulle de kanske inte alls leka då de behöver speciella kriterier uppfyllda innan de trivs och leker av sig. Guldfisk kan väl i stort sett trivas i vilken temp, pH och hårdhet som helst medans Tropheus knappast gör det. När du har en fiskart som är betydligt mer härdad än den andre så ställer jag mig frågan till om de verkligen är lika lättlekta eller t o m så skulle Tropheus vara lättare. Men...om man ger båda rätt förutsättningar så kanske det är så lätt som en del påstår.
Det är bara att gratulera de som fått uppleva enkelheten med att hålla och odla Tropheus. Jag avundas den skickligheten...eller...när det nu är så lätt...kanske det mer handlar om tur än skicklighet?Kommentar
-
Mina tankar i ämnet:
MvhKommentar
-
Det är fan så man sitter och önskar vissa av er arroganta sk troffe experter problem.
Kan någon av er som nu tycker det är så d....a lätt att hålla/odla troffar säga att ni aldrig någonsin haft problem med era grupper ?
Jag har hållit både guldfiskar och troffar och kan väl säga att jag haft så in i h.....e med problem med troffar men aldrig med guldfisk.
Jag har haft en period på ca två år nu utan ett enda problem med troffarna men att komma här och spela Allan för det skulle jag aldrig få för mig.
Jag har tre olika grupper som jag sköter på exakt samma sätt men inte f_n sprutar det yngel i alla tre grupperna för det.
Det är bara en av grupperna som jag får bra med yngel på dom andra två är det ingen vidare fart på.
Enligt tex dina råd Cutekid så borde det ju funka lika dant i alla tre karen,eller?Senast redigerad av Robbe; 12 December 2007, 21:30.Kommentar
-
Det är fan så man sitter och önskar vissa av er aroganta sk troffe experter problem.
Kan någon av er som nu tycker det är så d....a lätt att hålla/odla troffar säga att ni aldrig någonsin haft problem med era grupper ?
Jag har hållt både guldfiskar och troffar och kan väl säga att jag haft så in i h.....e med problem med troffar men aldrig med guldfisk.
Jag har haft en period på ca två år nu utan ett enda problem med troffarna men att komma här och spela Allan för det skulle jag aldrig få för mig.
Jag har tre olika grupper som jag sköter på exakt samma sätt men inte f_n sprutar det yngel i alla tre grupperna för det.
Det är bara en av grupperna som jag får bra med yngel på dom andra två är det ingen vidare fart på.
Enligt tex dina arroganta råd Cutekid så borde det ju funka hur enkelt som helst i alla tre karen,eller?
cutekids råd ser jag inte en gnutta av arogans av, utan några bra råd som han delar med sig av.
//PieterKommentar
-
Detta då?
Det tycker i alla fall jag är ett ganska så arrogant påstående när man talar om en art som dom flesta för eller senare har stora problem med.
Speciellt då jag vet att han själv en gång haft stora problem med att få sina troffar att överleva.Kommentar
-
-
-
Kommentar