Punktol 1000 mot pricksjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bumling
    Användare
    • January 2007
    • 218

    Punktol 1000 mot pricksjukan

    Såg i morse att en av mina VF Eretmodus Cyanistictus fått vita pricksjukan!
    Efter en runda till den lokala handlaren införskaffades Punktol 1000 från JBL.
    I instruktionerna står det att man måste räkna med att plastföremål missfärgas!! Nån som har erfarenhet av detta?? Jg vill ju inte att BTN-bakgrunden blir missfärgad! Ett alternativ är ju att flytta den smittade firren till ett karantänskar men då är frågan om den har smittat de andra??
    TAcksam för alla tankar och svar!!
  • malawialex
    Användare
    • January 2007
    • 125

    #2
    jag skulle flyttat hela stammen. jag hade för 1år sedan samma problem och jag behövde bara flytta en art ( metriaclima zebra) dom andra auloncarorna klarade sig utan att jag behövde flytta. men flytta alla av arten till det akvariet som du har som karantän. det hade jag gjort.
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi

    Kommentar

    • Bumling
      Användare
      • January 2007
      • 218

      #3
      Ursprungligen postat av malawialex
      jag skulle flyttat hela stammen. jag hade för 1år sedan samma problem och jag behövde bara flytta en art ( metriaclima zebra) dom andra auloncarorna klarade sig utan att jag behövde flytta. men flytta alla av arten till det akvariet som du har som karantän. det hade jag gjort.
      Att flytta alla Hästnosarna funkar inte då karantänburken är för lite för 2 dominanta hannar tyvärr......... Den smittade är dock flyttad nu så får jag kolla dom andra noggrant under helgen om nån visar symtom!

      Kommentar

      • Bumling
        Användare
        • January 2007
        • 218

        #4
        Redan efter ca 3 timmar syns en klar förbättring, prickarna är inte alls lika vitt aggresiva som innan!!

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1832

          #5
          Medicinen fungerar inte på prickarna på fiskarna, den verkar på parasiten i sitt frisimmande stadium. Parasiterna sitter bara på fisken i 3-4 dagar och ramlar därefter av. Vid medicinering tillkommer inga nya prickar och problemet löser sig. Därför är det mycket viktigt att man bekämpar problemet där det uppstått och inte i karantän, om inte har man inte blivit av med patogenen.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Bumling
            Användare
            • January 2007
            • 218

            #6
            Ursprungligen postat av tropfrog
            Medicinen fungerar inte på prickarna på fiskarna, den verkar på parasiten i sitt frisimmande stadium. Parasiterna sitter bara på fisken i 3-4 dagar och ramlar därefter av. Vid medicinering tillkommer inga nya prickar och problemet löser sig. Därför är det mycket viktigt att man bekämpar problemet där det uppstått och inte i karantän, om inte har man inte blivit av med patogenen.
            MVH
            Magnus
            Okej! Dom har bara varit ca 3 dagar i denna burken, är ju som sagt ett VF par, kan det vara något dom hade med sig?? Bör jag medicinera huvudburken med??

            Kommentar

            Arbetssätt...