Pumpen räcker inte till?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • October 2007
    • 180

    Pumpen räcker inte till?

    Har en JBL Cristalprofi 500. Den ska vara till ett 500l kar men jag har 720l.

    Har alltid haft större pump än jag behöver tills nu. Dette måste ha att göra med hur mycket fisk man har i karet ju? Så länge karet inte är fullt med fisk så borde min pump räcka ju?

    Hade tänkt mig ett till ytterfilter senare. Någon som är tyyst! Flickvännen dödar mig
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Jadå, inte mycket fisk och inte överfodring, så duger den bra.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Jag hade inte använt mig av en så klen pump. Gillar du att tvätta filtermaterial så kör på.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

        #4
        Fast det är ju som Ola säger fisk och belastningsmängden det kommer an på. Om man har x antal fiskar i ett 500 liters med den pumpen, och det fungerar, sen flyttar man allt till ett 700 liters utan att köpa till mer fisk, då kommer ju inte pumpen att fungera sämre.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • June 2005
          • 1103

          #5
          Ursprungligen postat av Gabbi
          Fast det är ju som Ola säger fisk och belastningsmängden det kommer an på. Om man har x antal fiskar i ett 500 liters med den pumpen, och det fungerar, sen flyttar man allt till ett 700 liters utan att köpa till mer fisk, då kommer ju inte pumpen att fungera sämre.
          Självklart kommer den fungera sämre då den har större vattenvolym att arbeta igenom, men det fungerar säkerligen bra. jag rekomenderar en pump som pumpar 3x vattenvolymen eller flera mindre som tillsammans pumpar detta.

          I mina 720L baljor kör jag 3800L/tim dock har ja ganska stora fiskar o stora filtermassor.
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          Arbetssätt...