Långa trådar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av malawijanne
    Men kan inte du som moderator flytta dom ämnena som kanske är intressant för andra också eller ännu bättre öppna en ny tråd, det kan väl ingen ha något emot. och då skulle man nå en bredare läsarkrets.Janne
    Det har handlar ju inte riktigt om moderering utan om att fa forumet att funka battre. Som jag ser det sa far ni garna papeka sant for varandra.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Jo Ola ja tycker precis så oxå.
      När man märker att en tråd tar en ny vändning och skiftar ämne så är det ju busenkelt att starta en ny tråd med den nyskapade debatten. Trådarna kan ju länka till varandra så är det lättare för intresserade att komma rakt in i debatten.

Dessutom så kan ju den "gamla" tråden fortsätta att köra sitt ämne.

Precis så har ja gjort i starten av denna tråd
      Hej! Startar härmed en tråd som kommer att handla om ett akvarieprojekt som är som är startat. Jag har tidigare dryftat frågan i denna tråden. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56628 Efter ett rejält bakslag när jag fick en stor vattenskada (kolla CB:1 2007) och http://www.ciklid.org/forum/showthread

Ja tycker att vi gemensamt kan påpeka och styra detta helt utan Moderatorer
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3216

Ursprungligen postat av LN
        Jo Ola ja tycker precis så oxå.
        När man märker att en tråd tar en ny vändning och skiftar ämne så är det ju busenkelt att starta en ny tråd med den nyskapade debatten. Trådarna kan ju länka till varandra så är det lättare för intresserade att komma rakt in i debatten.

Dessutom så kan ju den "gamla" tråden fortsätta att köra sitt ämne.

Precis så har ja gjort i starten av denna tråd
        Hej! Startar härmed en tråd som kommer att handla om ett akvarieprojekt som är som är startat. Jag har tidigare dryftat frågan i denna tråden. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56628 Efter ett rejält bakslag när jag fick en stor vattenskada (kolla CB:1 2007) och http://www.ciklid.org/forum/showthread

Ja tycker att vi gemensamt kan påpeka och styra detta helt utan Moderatorer
        jo det tycker jag också att vi kan göra, men det är sällan någon gör det.
        Och alla kanske inte vågar och gå in och peta i tråden, så därför kan det vara lättare om forumsvärden gör det , det blir mer legalt då.Janne
        Senast redigerad av malawijanne; 09 November 2007, 21:02.

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Lättast tror ja är att uppmana Trådskaparen att dra igång en ny tråd.
          Men ja kan känna att det räcker att man gott kan säga något i stil med

-Det är är ju intressant men hör inte till tråden, ja drar igång en ny tråd med detta

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Hur man hanterar detta kan vi även diskutera och ytterliggare förankra på nästa stämmas paneldebatt.

Ja känner att det inte blir en brännhet debatt men varför inte

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Hur man hanterar detta kan vi även diskutera och ytterliggare förankra på nästa stämmas paneldebatt.

Ja känner att det inte blir en brännhet debatt men varför inte
              Bra ide
              vi sitter i en skolmatsal alla har sin bärbara (ej barbara)
              sedan har vi Öl o Bananskal och gissa vad vi ska kasta på varann
              Christer kastar bananskal på M.....
              Gabbi o Robin kastar Öl Robin gråter...........
              Kjell o Ola är målvakt (vissa lämnar ingen glugg)
              obs det är kameraförbud
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Hihihihi tamet det roligaste inlägget på ett år.
                Målande beskrivning, framför allt en gråtande Robin o Kjell o Ola som målvakter i samma lag.

Ibland har du en enastående iaktagelse förmåga Christer.

Snälla deleta inte Christers senaste tråd. Är helt säker på att ingen är sårad. och den är fruktansvärt kul.

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Bra ide
                  vi sitter i en skolmatsal alla har sin bärbara (ej barbara)
                  sedan har vi Öl o Bananskal och gissa vad vi ska kasta på varann
                  Christer kastar bananskal på M.....
                  Gabbi o Robin kastar Öl Robin gråter...........
                  Kjell o Ola är målvakt (vissa lämnar ingen glugg)
                  obs det är kameraförbud
                  Ja den var rolig Christer, men varför fick inte jag vara med.
                  Förresten vem är M.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                    • April 2002
                    • 14633

Min ursprungsfråga var egentligen: Vill ni om jag råkar läsa trofferåden och upptäcker någonting intressant som inte är navelskåderi att jag som forumsvärd ska skriva "starta en ny tråd"? Jag kan ju skriva det som privatperson och skulle glatt göra det, men jag råkar ju vara forumsvärd.

Ps. Navelskåderi är i min värld ett possitivt uttryck för något som endast ett fåtal, möjligen bara jag, är intressarad av.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

personligen tycker jag att det VAR mer bra än dåligt med långa trådar!, kul,intressant och ibland lite nojigt personligt men det fungerade ändå relativt hyvsat, men ochså är det ibland så att det är chatt..,nåväl det är svårt med att (för mej) veta vad som kan vara optimalt för vår sida, jag kan förstå att det modereras i för långa trådar men ändå inte...=svårt med den här kulturen
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• pontus
                        Användare
                        • October 2003
                        • 514

Ursprungligen postat av specmats
                        personligen tycker jag att det VAR mer bra än dåligt med långa trådar!, kul,intressant och ibland lite nojigt personligt men det fungerade ändå relativt hyvsat, men ochså är det ibland så att det är chatt..,nåväl det är svårt med att (för mej) veta vad som kan vara optimalt för vår sida, jag kan förstå att det modereras i för långa trådar men ändå inte...=svårt med den här kulturen
                        ja det tycer jag med.
                        Passenger on Planet Earth:
                        Pet.macro nsumbu
                        Pet.moshi ikola
                        Pet.Trewavasae
                        Pet.Bulu-Point "Red"
                        Pet.orthognathus tricolor mvuna
                        Pet.Longola
                        Tr.Ilangi
                        Tr.Muzi
                        Tr.Katonga
                        Neo.Leleupi

Kommentar

• Göran Å
                          Användare
                          • December 2005
                          • 1292

Troffetråden

Personligen tycker jag det är bra med långtrådar som troffetråden då den samlar mycket information som rör just troffar på ett ställe, man slipper leta på flera ställen i forumet.

När jag startade upp med troffar igen efter flera års uppehåll så började jag med att snabbläsa alla troffetrådar från 2004 och frammåt för att hämta hem den senaste informationen om mat, sjukdommar, teknik mm.

Det var mycket intressant läsning som jag starkt rekomenderar att fler gör som tänker börja med troffar. Rena uppslagsverket.

Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Det finns ett moment i just långtrådar just av den anledningen som du nämner Göran. Dom i sig kan skapa ett intresse. Kolla i senaste troffetråden, vilka bilder. Ju mer vi kan få människor att dela med sig ju intressantare blir forumet.
                            Själv ha ja legat nere med min "husbyggartråd" för att om det är allas åsikt att vi inte ska ha långa trådar så lägger ja hellre tiden på att bygga än att dela med mig, så enkelt är det. O jag tror att det gäller mångas engageman här.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Det finns ett moment i just långtrådar just av den anledningen som du nämner Göran. Dom i sig kan skapa ett intresse. Kolla i senaste troffetråden, vilka bilder. Ju mer vi kan få människor att dela med sig ju intressantare blir forumet.
                              Själv ha ja legat nere med min "husbyggartråd" för att om det är allas åsikt att vi inte ska ha långa trådar så lägger ja hellre tiden på att bygga än att dela med mig, så enkelt är det. O jag tror att det gäller mångas engageman här.
                              Jag tror man får hålla isär sakerna här LN. Din projekttråd där du bygger hus med akvarium är ju ämnad för ett enda ändamål och det är för att visa just ditt bygge. Sådana trådar är ju ok förstås...men om det går från ditt bygge till någons annans friggebodbygge så blir det ju lite underligt. Eller om man tar t ex deelays tråd som blev lite "hijackad" och helt plötsligt förekom där en helt annan diskussion än deelays nya kar. Det kan för en del verka underligt och svårfattat att den diskussionen inte blev en egen tråd.

En stor Tropheus tråd har sina fördelar, precis som Göran beskrev..men den kan även ha sina nackdelar där det tenderar bli samma personer som diskuterar och där det blir lite väl internt emellanåt. Om bara sådana trådar syns mest i forumet så kan det bli att folk inte törs skriva utan bara läser.
                              Nu var det inte jag som drog upp detta med långa trådar men jag kan se både fördelar och nackdelar som sagt...

Kommentar

• Gäst

Dina första meningar ovan stämmer nog helt förträffligt!
                                Själv besökte jag denna sajt under lång tid (flera år) innan jag registrerade mig som användare. Anledningen till att jag återkom regelbundet var just att det fanns en del långa trådar som var ngt UTÖVER det vanliga... Bla en tråd om ngn som "byggde ett hus runt sitt kar"... Låter den bekant? Hade trådar som den inte utvecklats framåt med återkommande nyheter om gällande projekt så hade iaf jag tittat in här alltmer sällan. Allmäna frågeställningar, diverse artbeskrivningar och fina fiskbilder kan man liksom hitta på fler sajter...
                                Det är mycket positivt att forumet över lag vill välkomna nykomlingar på bästa sätt och att "nybörjare" skall kunna känna sig bekväma här men det "måste" finnas en extra dimension som lockar även de med större erfarenhet. Börjar man t.ex läsa en bra bok så önskar man väl inte att den skall ta slut så fort som möjligt...lr? Och gillar man rysare så vill man väl inte se den korta och censurerade versionen...lr?

Men som med allt handlar det ju om personliga intressen. Är man intresserad av troffar (inte jag) så har man väl inget emot att en sådan tråd fortsätter att pågå utan ett slut. Det finns dock en vesäntlig skillnad mellan t.ex ditt projekt och t.ex troffetråden! Troffetråden får sin näring genom att ett flertal individer för en dialog med varandra, din tråd behöver egentligen inte denna dialog. Din tråd kan fortgå enbart pga ditt egna engagemang men är dock dessutom helt beroende av det! Tappar du lusten att dela med dig så dör den tråden!

En tråd som troffetråden innehåller säkert en enorm mängd med värdefull information för den intresserade men det verkar röra olika aspekter och erfarenheter. Din tråd kan inte delas upp lika godtyckligt för då förlorar den sitt sammanhang och sin dragningskraft. Att dela upp din tråd i flera deltrådar vore meningslöst!!! T.ex;

Utbyggnad av hus -Ej ngt unikt
                                Bygga akvarie -Ej ngt unikt
                                Inreda stort akvarie -Ej ngt unikt
                                Tillverkning av speciellt filter -Ej unikt
                                Planering av fisksammansättning -Ej ngt unikt

Det är alla dessa ingredienser mixat som fixar den unika trolldegen som förtrollar åskådaren, ha,ha Så även om ngn röst skulle vara kritisk till just ditt projekt så är jag säker på att majoriteten ser fram emot nästa kapitel. (förmodligen ochså kritikerna...särskilt de kanske...men de är i minoritet!)

Mvh/Andreas.

Kommentar

Arbetssätt...