Långa trådar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Nu har det spekulerats nog =)

Följetonger och serier ligger i tiden, det är modernt med långa serier och i detta fall då trådar, det har aldrig varit så populärt att följa många långa serier/trådar som det är idag. Även om jag tycker dom kan vara jobbiga om man vill hitta nått så är dom även bra på många andra sätt. Följ tiden, det är ett tips =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Man kan ju jämföra statistik mellan olika websidor och så i syfte att göra ciklid.se forumet bättre - men att diskutera vad man betalar för på Zoopet anser jag inte tillför något i den diskussionen.

Lite mer jämförande statistik
      På Zoopet har det startats ca. 73.000 trådar och i dessa har det skrivits ca. 754.000 inlägg - vilket ger ca. 10,2 inlägg i snitt per tråd
      På ciklid har det startats ca. 19.000 trådar med ca. 236.000 inlägg vilket ger ca. 12,2 inlägg i snitt per tråd.
      Så trots att Zoopet innehåller många långa trådar så skrivs det ändå i snitt färre inlägg per tråd på Zoopet.

Vad visar det - ja det vete sjutton.
      Kanske att kortrådarna på zoopet innehåller mindre socialt snack (detta klaras av i de långa trådarna) än de på ciklid - utan blir mer konkreta.
      Kanske visar det något annat.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Ursprungligen postat av deelay
        Nu har det spekulerats nog =)

Följetonger och serier ligger i tiden, det är modernt med långa serier och i detta fall då trådar, det har aldrig varit så populärt att följa många långa serier/trådar som det är idag. Även om jag tycker dom kan vara jobbiga om man vill hitta nått så är dom även bra på många andra sätt. Följ tiden, det är ett tips =)
        YM...IMHO.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Instämmer oxå med deelay

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Kjell: Har Zoopet.com haft sådan dipp i besökare som Ciklid.se haft den senaste tiden? Har du statistik på antal besökare också?

Den här frågan är ju mest aktuell med tanke på hur man ska få medlemmar att engagera sig i trådar...nya som gamla medlemmar. När långa trådar blir för mycket "kompis-snack" så tror åtminstone jag att många känner sig utanför.
            En del användare hamnar i just dessa trådar där de antingen läser eller skriver, men där det är desto mindre engagemang i trådar utanför den sociala och gemytliga långa tråden.

Det blir till slut ett forum där man mycket väl kan klassa in det som en "klubb för inbördes beundran" och forumet tappar användare och flyttar till det betydligt bredare Zoopet.com...

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Ursprungligen postat av Malawe
              Kjell: Har Zoopet.com haft sådan dipp i besökare som Ciklid.se haft den senaste tiden? Har du statistik på antal besökare också?
              Jag vet inte om ni råkat undgå Tonys inlägg men han skriver där att det inte är färre besökare utan färre som väljer att skriva inlägg. Det är en väsentlig skillnad tycker jag.
              Mvh
              Robin

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Ja men då kan man ju genast börja undra varför det skrivs så lite av alla dessa besökare?

Kommentar

• blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

Ursprungligen postat av Robin
                  Jag hoppas du driver med oss! Då blir det ju samlingstrådar som jag med fler inte vill ha.
                  Det verkar vara många som vill ha kvar dom också

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Den här frågan är ju mest aktuell med tanke på hur man ska få medlemmar att engagera sig i trådar...nya som gamla medlemmar. När långa trådar blir för mycket "kompis-snack" så tror åtminstone jag att många känner sig utanför.
                    En del användare hamnar i just dessa trådar där de antingen läser eller skriver, men där det är desto mindre engagemang i trådar utanför den sociala och gemytliga långa tråden.

Det blir till slut ett forum där man mycket väl kan klassa in det som en "klubb för inbördes beundran" och forumet tappar användare och flyttar till det betydligt bredare Zoopet.com...
                    Nej, någon besökardipp har vi definitivt inte haft (vi ökar). Hur det är med antalet foruminlägg det vet jag inte - men jag har ingen känsla av att det skulle minska utan snarare är tämligen stabilt.
                    Jag tror inte heller att det är så att ciklid tappar användare till Zoopet (bortsett från några som går över från ciklider till annan fisk) utan det är nog istället snarare som så att nya akvarister/ciklidister börjar på Zoopet istället för på ciklid och sedan blir de kvar där.

Sedan som jag skrev i en annan tråd så är ju det primära för NCS att det blir fler medlemmar, och så är ju även fallet. Så det är kanske som så att det bara är positivt för NCS att det skrivs mycket om ciklider på flera forum än att ciklidfrågorna koncentreras till ett forum.
                    Ta t.ex. GCGs auktion här i Göteborg så är det nog fler av besökarna på den auktionen som kommer "från" Zoopet än "från" ciklid.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ja men då kan man ju genast börja undra varför det skrivs så lite av alla dessa besökare?
                      Så är det på alla hemsidor - jag tror nog att högst 5-10% av de som läser på Zoopet skriver i forumet. Jag skulle t.o.m vilja påstå att mindre än hälften av de som är goldmedlemmar (dvs betalande medlemmar) är aktiva i Zoopets forum.
                      Så att få av besökarna är aktiva gäller nog generellt för alla hemsiodor som innehåller mycket info.

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9104

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ta t.ex. GCGs auktion här i Göteborg så är det nog fler av besökarna på den auktionen som kommer "från" Zoopet än "från" ciklid.se
                        Men det beror väl på att de mest "aktiva" Zoopetare bor i Göteborgstrakten?
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Men det beror väl på att de mest "aktiva" Zoopetare bor i Göteborgstrakten?
                          Jo men GCG är väl också sveriges aktivaste ciklidförening och det är ju dessutom en auktion anordnad av en ciklidförening - så det är väl ingen större skillnad där.

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Men varför låser ni sådana trådar överhuvudtaget - förstår inte vitsen. Är det ens lättare att hitta i 5 trådar med 1000 inlägg, än i en med 5000?
                            Och om man nu måste låsa av någon outgrundlig anledning - varför då inte tala om det i god tid i förväg och då t.ex. göra det en gång om året vid ett visst datum. Istället för att som nu, utan förvarning gå in och döda en tråd (vilket det i praktiken innebär) och de just då pågående diskussionerna.
                            "Ursprunget" ar "jaguartraden" som var var forsta mastodonttrad. Da lagrades sidorna ovanpa varandra och den tog orimligt mycket plats i "forumsdisplayen". Nu trunkeras sidorna och det star 123... sista sidan. Personligen tycker ju jag att de gott kan kapas lite da och da sa att 123 ar relativt nya. Det blir lite mer fart i en "ny" trad dessutom. Om det ska kapas sa ska det forstas forsoka goras "mellan" tva diskussioner.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                              • April 2002
                              • 14633

Nu var jag inne och kikade i troffetraden och ser en intressant diskussion om sjukdommar. Det fragas aven efter bocker. Detta borde val kunna vara i "vanliga" forumet. Ar det fel av mig att skriva detta i troffetraden tycker ni?
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3216

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Nu var jag inne och kikade i troffetraden och ser en intressant diskussion om sjukdommar. Det fragas aven efter bocker. Detta borde val kunna vara i "vanliga" forumet. Ar det fel av mig att skriva detta i troffetraden tycker ni?
                                Men kan inte du som moderator flytta dom ämnena som kanske är intressant för andra också eller ännu bättre öppna en ny tråd, det kan väl ingen ha något emot. och då skulle man nå en bredare läsarkrets.Janne

Kommentar

Arbetssätt...