Långa trådar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Beast
    Varför är detta ett problem???
    Man behöver väl inte läsa dom trådarna om man inte vill, det är väl upp till var och en att välja..
    Jag menar har man en fråga om något men inte orkar plöja igenom dessa trådar så är det väl bara att starta en ny tråd med sin fråga, och får man svaret att det finns i en annan tråd så är det bara att skriva att man inte orkar läsa hela den tråden eller? Det är ju faktiskt upp till oss att svara utan att låta uttråkade av att det ställs samma frågor flera ggr, kan man inte det så behöver man ju inte svara alls, eller hur??
    Att "polisa" för mycket har aldrig gynnat någon!!
    FÖR mycket regler och sånt kan ju också skrämma bort nya medlemmar..
    Vet att det finns en hel del "gäster" som följer CA tråden tex som har hört av sig till mig och vill börja med CA pga av just denna tråd, och det är väl ändå det det handlar om? Att sprida våran underbara hobby till flera??
    Bara lite av mina tankar..
    Mvh Jocke
    ------------------------------------------------------------------------
    Kunde inte sagt det bättre
    Amen
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Ursprungligen postat av Robin
      Citera gärna då jag inte förstår vilka förslag du menar. Jag vet om förslagen men kan inte koppla dem till ditt svar.
      Det var Ola som nämnde "regler" i ett av sina inlägg.

Dessutom gjorde han en mycket märkligt utalande i ett annat inlägg om att
      "Jag kan se en fordel i att detta for mig ointressanta tuggandet halls borta fran forumet. "

Vi ska alltså nu inskaffa ointressant tuggande regler.
      Snacka om åsiktspolisänkande
      Senast redigerad av LN; 04 November 2007, 13:13.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Ursprungligen postat av Beast
        Varför är detta ett problem???
        Man behöver väl inte läsa dom trådarna om man inte vill, det är väl upp till var och en att välja..
        Jag menar har man en fråga om något men inte orkar plöja igenom dessa trådar så är det väl bara att starta en ny tråd med sin fråga, och får man svaret att det finns i en annan tråd så är det bara att skriva att man inte orkar läsa hela den tråden eller? Det är ju faktiskt upp till oss att svara utan att låta uttråkade av att det ställs samma frågor flera ggr, kan man inte det så behöver man ju inte svara alls, eller hur??
        Att "polisa" för mycket har aldrig gynnat någon!!
        FÖR mycket regler och sånt kan ju också skrämma bort nya medlemmar..
        Vet att det finns en hel del "gäster" som följer CA tråden tex som har hört av sig till mig och vill börja med CA pga av just denna tråd, och det är väl ändå det det handlar om? Att sprida våran underbara hobby till flera??
        Bara lite av mina tankar..
        Mvh Jocke
        Mitt i prick
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av LN
          Bara för att inte du Ola gillar en sak o inte en annan så ska nya regler införas.
          Jo då ja förstår att det bara är förslag men i mina öron så låter det lite konstigt.
          "Forhallningsregler" ar inte "regler" som maste foljas utan tips pa hur det blir bast. Det var sa jag menade det iallafall. Jag tycker sjalvklart att det skulle vara helt absurt att radera i gigantotradarna for att inlagget var for seriost och jag ar mot att det skulle inforas fler "riktiga" regler for att reglera langa tradar.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Det var Ola som nämnde "regler" i ett av sina inlägg.

Dessutom gjorde han en mycket märkligt utalande i ett annat inlägg om att
            "Jag kan se en fordel i att detta for mig ointressanta tuggandet halls borta fran forumet. "

Vi ska alltså nu inskaffa ointressant tuggande regler.
            Snacka om åsiktspolisänkande
            Jag korrigerade det utalandet.
            Jag forsvarade tradarna.
            Jag ar mot regler mot mastodonttradar.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Sa har menade jag ungefar och det var bara en ide, inte ens ett fardigt forslag.

Denna tråd används till blandat foto som inte är fisk eller akvrierelaterat. Avsikten är att visa upp bra bilder oavsett kategori för att kunna få konstruktiv kritik på. Övriga bilder - ej fisk och akvarierelaterat foto - del 1 finns här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54524

Denna tråd används enbart till fisk och akvarierelaterade bilder. Fisk och akvarierelaterade bilder - del 1 finns här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54525 Fisk och akvarierelaterade bilder - del 2 finns här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55375 Övriga typer av bilder läggs i andra trådar,

Helt sjukt sa felciterad man lyckas bli i flera led under ett dygn. Lite irriterad blir jag allt.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Mitt i prick
                Faktiskt inte...snarare ett vådaskott.

CA-Bilder är "endast" dryga 50 sidor lång och har en "nisch" där det är att presentera foton på CA-arter först och främst.

Troffe-tråden har ett brett spektra på ALLT som rör Tropheus och det är både bilder och diskussioner runt arten vilket gör det svårt att följa. Troffetråden är över 200 sidor..dvs 4ggr större än den nischade CA tråden. Det är en stor skillnad...både gällande innehåll och storlek. Det är också betydligt lättare att hitta det som står om CA ciklider då denna del av forumet är ca en tiondel av vad Afrikanska ciklid-delen är.

För mig är detta att jämföra äpplen med päron.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 7334

Konsensus av hela diskussionen med långa trådar bör vara följande:

Mastodonttrådar kan ha ett vettigt syfte att samla all information kring ett visst ämne eller projekt.

Trådar som blir orimligt långa kan vara svåra att följa för de som inte är insatta från början. Bättre då att dela upp en sådan lång tråd i deltrådar 1, 2 ,3 osv. 100 inlägg per tråd anser jag vara en lagom mängd, innan man öppnar deltråd 2. Detta har tillämpats i fototrådarna.

Avstickare som dock sker i sådana tråder, som egentligen behandlar något helt annat än ursprungsämnet, läggs med fördel som egen tråd, just för att få en mångfalld av trådar i forumet snarare än några få stora.

Jag vill heller inte se några nedpräntade regler om mostodonttrådar, utan vill bara se en normal hantering. Forumsvärdarnas roll är att just se till så att vi ha ett forum som flyter på bra. De hjälper mer än gärna till att stänga en tråd så att del 2 i tråden kan skapas för att förlänga ämnet.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

Jag röstar emot!
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3216

Ursprungligen postat av ozric
                      Jag röstar emot!
                      Försent Janne.Janne

Kommentar

• ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

Hm, såg det.Alltid för sen. Föddes för sent...
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Det handlar väl inte om att införa en massa regler utan för att gynna forumet genom att sprida trådar för att det ska bli enklare överskådligt för alla medlemmar.

Tycker det är synd att detta eviga käbbel om "översitteri" och "polisagerande" alltid kommer in i diskussioner när man försöker styra upp saker och ting. Som det är nu så kan man jämföra det med organiserat kaos och det vet jag inte om forumet eller någon besökare tjänar på.

Egentligen är det inte vi som är gamla i gamet som ska bedöma detta utan det är ju alla nya användare som borde göra, och få, sin röst hörd här. Det vore alldeles förträffligt om någon ny kunde svara på hur de upplever trådarna i forumet istället för att t ex jag ska rösta för att dela upp mastodonttrådarna eller någon hojta "sluta polisa".

Gör en omröstning på forumet för då får vi se hur det upplevs rent generellt. Dela också upp rösterna så att det går att utvisa nya användare kontra gamla användare och hur de röstar. Det räcker med fyra röstningsmöjligheter.

Fråga: Tycker du det är jobbigt eller bra med långa ämnestrådar?

1. Jag tycker det är bra med allt samlat av det jag vill veta om en kategori. - gammal och frekvent forumsbesökare.
                          2. Nej jag ogillar långa trådar för de är svåra att läsa igenom och hitta info. - **

3. Jag tycker det är bra med allt samlat av det jag vill veta om en kategori. - ny besökare, ny medlem.
                          4. Nej jag ogillar långa trådar för de är svåra att läsa igenom och hitta info. - **

Det här handlar ju om att göra forumet enklare att läsa, besöka och delta. Är det inte enkelt nu så får man försöka ändra på det för att öka intresset även om det går ett fåtal medlemmar emot. Är det bra som det är så får man ta det och acceptera att trådar kan sticka iväg till flera hundra sidor.

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9104

och gammal men inte frekvent besökare?
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Jag tycker det är rätt krångligt att hitta i långa trådar om man söker svar på gamla inlägg. Å andra sidan så fyller dessa en stor social funktion i och med att man kan prata med andra om sina favoritfiskar. De blir mer formen av en chatt som Ola skriver.

Så både långa trådar med "ändlösa" dikussioner och korta med mer konkreta frågor behövs i ett levande forum.
                              För mig är det rätt obegripligt att någon kan vilja stoppa långa trådar. Ännu mer obegripligt är det att man då och uppenbarligen låser de långa trådarna för att de skall börja om igen. Det gör det bara ännu rörigare - nu pågick det ju t.ex. några diskussioner i den troffetråd som låstes. Dessa klipptes nu helt av för ingen ids ju gå tillbaka till den gamla tråden för att kolla vad som står där.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Ursprungligen postat av Wilhelm
                                och gammal men inte frekvent besökare?
                                Seriöst Wilhelm. Man behöver inte bli barn direkt något går emot...

Det var bara ett exempel på hur det kunde utformas. Trodde det var underförstått.

Kommentar

Arbetssätt...