Långa trådar
Kollaps
X
-
-
Jag tror att många som inte läser trådarna dagligen och är aktiva i diskussionen tycker inte att mastodonttrådarna är till någon nytta.
Jag vet inte hur många gånger jag sökt på forumet om något speciellt och fått upp en mastodonttråd på minst 5-600 inlägg där "svaret" står. DET gör mig irriterad. DÅ förstör de.Mvh
RobinKommentar
-
Håller med Mike och Ola, detta måste vara det bästa sättet att hantera detta problem, om det nu är ett problem. Eftersom mastodonttrådarna uppstår finns det otvetydigt ett intresse i att 'chatta' i forumet utan att ha specifika frågeställningar eller svar i varje inlägg.Tjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
Nä, för de som inte följer trådarna är de naturligtvis inte till någon nytta. Inte helt oväntat... För andra är de uppenbart en av anledningarna att läsa och skriva i forumet - annars hade de inte vuxit sig så långa.Tjugofem år med ciklider.
Centralamerika 2006
-
Jag håller med om att mastodonttrådarna har en del nackdelar. Om man ser till antalet nystartade troffe-relaterade trådar det senaste året är de ganska lätträknade. En massa väldigt nyttig information ligger inbakad bland en gigantisk mängd "chat" vilket leder till att färre personer får informationen presenterad på ett överskådligt sätt.
Olas idé om lite uppstyrning är kanonbra tycker jag.Tony EnglundKommentar
-
Alltså, varför inte bara hoppa över att läsa mastodont-trådarna då?
skapa en ny tråd med just din fråga?
finns säkert folk som uppskattar att sitta och "chatta" och skapa långa trådar, men att ta bort dom bara för man ogillar dom själv, är väl att ta iKommentar
-
Jag har nu tilbringat några timmar med att läsa Troffetråden. Jag orkade från nyår till september sedan gav jag upp. Att jag gjorde det berodde på att jag tyckte mig inte ha ett samlat grepp på innehållet.
Lite sliten efter att ha läst "tugget" så kan jag sammanfatta min syn. Det finns en del (inte speciellt mycket) intressant skrivet och många fantastiska bilder. Att kunna gå tillbaka och hitta något specifikt anser jag dock som nästan omöjligt. Karaktären på tråden är ju "chatt" och det må ju vara hänt att en del vill umgås på det sättet. Det skall vi ju inte stöta bort. Det "tuggas" alltså mycket om sådant som knappast är av allmänt intresse. Sticker man ut hakan kan man (jag) påstå att det är inte mycket förutom bilderna som ger varaktig behållning. De frågor som ställs tycker jag blir dåligt besvarade vad avser mängd svar. Kanske dristar jag mig att även säga att kvaliteten på de svaren är tunnare än jag tror de skulle vara i en fristående tråd. Ja, be mig nu inte ta fram de exemplen. Jag orkar inte titta igenom all "chat" en gång till. Vissa frågor ex vis vilka Tropheus man kan ha tillsammans dyker upp flera gånger. De som frågar har knappast letat i tidigare svar. Frågor kring soten återkommer också flera gånger.
Hur nu detta skall lösas har det kommit flera bra förslag på. Hoppas att det utmynnar i något konstruktivt.
För min del är inte forumet en umgängesform utan något helt annat. Jag har dock insett (redan tidigare) att många har ett behov att umgås via ciklid.se. För att tillgodose dom som ser på sidan som en källa att ge och få information igenom och därigenom ge upphov till kunskap hos våra medlemmar och andra så är det viktigt att värdet av det som skrivs inte tunnas ut till en meningslös chattsörja. Det finns som sagt inte många separata trådar om Tropheus.
Tänkte avsluta med att att säga att den största behållningen för mig från att ha läst så stor del av Troffetråden var inredningen med kullersten i tezz akvarium. Mycket tilltalande. Oj, vad sten han har burit. Så mycket snyggare än alla andra inredningar jag sett i tråden.Senast redigerad av Lars Andersson; 03 November 2007, 23:12.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Jag menade att dessa tradar fungerar som en chat. Majoriteten av det som skrivs "stjals" inte fran forumet. Forumet som sadant skulle inte "vinna" pa att detta lag ute. Jag ser alltsa inte dessa tradar som ett problem utan som en "chat". Kanske ska vi ga in och andra i titeln till "troffechatten 2007" osv samt skriva lite "forhallningsregler" i forsta inlagget typ "allt som kan betraktas som allmanintresse bor laggas i nya tradar".
Jag menade inte pa nagot satt att klanka ner pa vad som skrivs i tradarna utan undrar om de som ar mot dem verkligen last nagot i dem.
Min personliga åsikt är att jag tror att dessa trådar på ett sätt håller liv i forum och gör att folk inom samma område kommer närmare varandra och har chans att utbyta erfarenheter. Det blir lätt ganska tamt och opersonligt har jag en känsla av om man ska börja förbjuda långa trådar och inlägg som som inte följer trådens rubrik strikt till 100%. Sen menar jag inte att man mitt uppe i en tråd om pumpar ska börja prata kommande semestrar eller dyl utan någolunda hålla sig till tråden i specifika frågor. Som CA bilder som Jari nämde där man just hållt sig till ämnet CA även om alla inlägg kanske inte handlat om just bilderna. Sen kan man ju alltid splitta upp trådarna i del 1,2,3 osv när de börjar bli för långa.
Skulle man inte kunna ha chat trådar som Ola säger som ex Malawichatten, Diskuschatten, SA-chatten osv. där folk kan mötas och prata rent allmänt om just det området man är intresserad av och diskutera d man kommer på för stunden som rör ämnet: allt från fiskmängd, foder till specifika arter, akvariestorkek, sammansättningar osv. Ganska många tror jag har det intresset att få prata av sig ibland och då blir det lättare att man går till dessa trådar än kapar en annan och börjar prata väder och vind som i sin tur gör att tråden spårar ut till något helt annat.
Sitter själv nu i förberedelserna inför starten av ett nytt nationellt motor forum och tycker det är intressant att höra andras åsikter även om det är två helt olika områden.
På de sidor som jag varit/är moderator på eller bara medlem har det lätt blivit att aktiviten gått markant neråt när man ex börjar låsa trådar som svävar ut för mycket eller blir för långa, tillrättavisa folk för att de inte håller sig till rubriken osv. För att inte tala om hur fruktansvärt arg man kan bli när man suttit i 2 veckor och pratat om ett visst ämne på kvällarna och så nästa dag man går in på tråden är den låst av någon som inte ens deltagit i konverationen!
Sen kan jag självklart tycka att det är fruktansvärt frustrerande när jag sökt på ett specifikt ord, får upp 3 trådar som innehåller ordet och i 2 av dom finns 7-800 inlägg och man får börja sidbläddra, absolut, de köper jag. Men då kanske det är bättre att hålla sig till tråden i specifika frågor som ex "pump till 720" osv och ha en del allmäna trådar "chattrådar" inom olika områden.
Sen kan jag se de långa "chattrådarna" som en informationskänsla för det som är intresserade av att läsa om en ny inriktning, mycket fakta samlat på ett och samma ställe om samma ämne istället för 30 halvkompletta trådar där man totalt kanske hittar max hälften när man söker. Som SA bilder, kanske kört malawi i 10 år och börjat intressera mig för att gå över till SA och i så fall har jag ju en hel guldgruva att leta igenom en tråd som innehåller 600 inlägg om just bara SA och bilder med dessa.
Jag personligen ser ciklid (och även andra forum) som mer än social mötesplats för folk med liknanade intresse än en ren faktabank där det ska finnas en klar fråga med x antal korrekta svar osv. Är det något man undrar över som man inte hittar i sök är det ju bara att lägga upp en tråd.
Hoppas ni förstår vad jag menar, är bara mina egna tankar och funderingar.
Trevlig kväll på er!Senast redigerad av tjornpatrik; 04 November 2007, 00:13.Kommentar
-
Tänkte avsluta med att att säga att den största behållningen för mig från att ha läst så stor del av Troffetråden var inredningen med kullersten i tezz akvarium. Mycket tilltalande. Oj, vad sten han har burit. Så mycket snyggare än alla andra inredningar jag sett i tråden.Tjugofem år med ciklider.
Centralamerika 2006
-
Vad tycker ni om Projekt trådar?
Guzrob hade en som blev en väldigt uppskattad. Över 210.000 besökare.
Ja har en på mitt bygge.
Deelay har en på sitt.
Matcan har en byggtråd.
Vi har alla olika anledningar att vara här på Ciklid forumet.
Varför skulle en anledning vara sämre än en annan?
Vem skulle de nya reglerna gynna??????
Bara för att inte du Ola gillar en sak o inte en annan så ska nya regler införas.
Jo då ja förstår att det bara är förslag men i mina öron så låter det lite konstigt.Senast redigerad av LN; 04 November 2007, 10:05.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Kom på en fundering till
När blir en tråd mastodonttråd ??
Är det när "någon läsare" tappar intressset för just den tråden, men tråden lever vidare i alla fall till den "någon läsares" förtret?
Elller kanske när tråden passerar 2000 läsare?
Eller varför inte när tråden passerar 100 inlägg?
Ja håller med att långa trådar kan vara dämpande för skapandet av nya.
Eftersom man kan ta upp olika saker i samma tråd. O dom kanske är tunga att plöja igenom, men ja tycker att dom tjänar ett kul syfte här på forumet.
En mötesplats där man kan ställa sin specialfråga utan att för den skull beskriva hela bilden o omständigheten i det akvariet.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Varför är detta ett problem???
Man behöver väl inte läsa dom trådarna om man inte vill, det är väl upp till var och en att välja..
Jag menar har man en fråga om något men inte orkar plöja igenom dessa trådar så är det väl bara att starta en ny tråd med sin fråga, och får man svaret att det finns i en annan tråd så är det bara att skriva att man inte orkar läsa hela den tråden eller? Det är ju faktiskt upp till oss att svara utan att låta uttråkade av att det ställs samma frågor flera ggr, kan man inte det så behöver man ju inte svara alls, eller hur??
Att "polisa" för mycket har aldrig gynnat någon!!
FÖR mycket regler och sånt kan ju också skrämma bort nya medlemmar..
Vet att det finns en hel del "gäster" som följer CA tråden tex som har hört av sig till mig och vill börja med CA pga av just denna tråd, och det är väl ändå det det handlar om? Att sprida våran underbara hobby till flera??
Bara lite av mina tankar..
Mvh JockeSenast redigerad av JockeB; 04 November 2007, 11:36.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
>
Vad tycker ni om Projekt trådar?
Guzrob hade en som blev en väldigt uppskattad. Över 210.000 besökare.
Ja har en på mitt bygge.
Deelay har en på sitt.
Matcan har en byggtråd.
Vi har alla olika anledningar att vara här på Ciklid forumet.
Varför skulle en anledning vara sämre än en annan?
Vem skulle de nya reglerna gynna??????
Bara för att inte du Ola gillar en sak o inte en annan så ska nya regler införas.
Jo då ja förstår att det bara är förslag men i mina öron så låter det lite konstigt.Mvh
RobinKommentar
-
Nu slipper du att vara arg längre. faktist ganska lätt att hitta med lite logiskt tänkande
http://www.ciklid.org/forum/showpost...&postcount=391mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar