Långa trådar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag tycker det är rätt krångligt att hitta i långa trådar om man söker svar på gamla inlägg. Å andra sidan så fyller dessa en stor social funktion i och med att man kan prata med andra om sina favoritfiskar. De blir mer formen av en chatt som Ola skriver.

Så både långa trådar med "ändlösa" dikussioner och korta med mer konkreta frågor behövs i ett levande forum.
    För mig är det rätt obegripligt att någon kan vilja stoppa långa trådar. Ännu mer obegripligt är det att man då och uppenbarligen låser de långa trådarna för att de skall börja om igen. Det gör det bara ännu rörigare - nu pågick det ju t.ex. några diskussioner i den troffetråd som låstes. Dessa klipptes nu helt av för ingen ids ju gå tillbaka till den gamla tråden för att kolla vad som står där.
    Jag tycker också att långa trådar mycket väl kan vara bra...som t ex CA bilder...men troffetråden är ju enormt stor och ganska svårläst.

Angående låsningen och start av ny troffetråd så var det nog lite förhastat beslut. Inte bra att klippa mitt i en diskussion...så där håller jag med.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Malawe
      Jag tycker också att långa trådar mycket väl kan vara bra...som t ex CA bilder...men troffetråden är ju enormt stor och ganska svårläst.
      Nu var det ca. 2000 inlägg - är det svårare att hitta i den om det är 3.000, eller lättare än om det är 1.000. Knappast - eller hur?
      Var går gränsen när trådar skall brytas........100, 200, 300, 400 - ja med fler inlägg så blir det svårthittat.
      Antingen får man acceptera långa trådar och leva med att dessa är svåra att hitta i, eller så får man förbjuda dom helt.
      Det senare tycker jag är helt fel - som jag skrev ovan. Bägge behövs och de fyller olika funktion i ett levande forum.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Gillar inte förbud för det känns absolut inte rätt väg att vandra, men det är inget nytt fenomen att forum använder sig av en begränsning av hur långa trådar får vara i antal sidor. En tråd kan säkert hålla i 100 sidor för det känns ändå överkomligt att bläddra igenom..medans 200 sidor är för tungt. Det är dock min personliga känsla och åsikt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Gillar inte förbud för det känns absolut inte rätt väg att vandra, men det är inget nytt fenomen att forum använder sig av en begränsning av hur långa trådar får vara i antal sidor. En tråd kan säkert hålla i 100 sidor för det känns ändå överkomligt att bläddra igenom..medans 200 sidor är för tungt. Det är dock min personliga känsla och åsikt.
          Och varför i himlens namn skall du bläddra igen allt i just den tråden. Det finns ju ändå redan mer än 19.000 korta trådar i detta forum, varav säkert massvis handlar om de fiskar du är intresserad av. Nöj dig med dessa - och låt de långa trådarna vara kvar för de som vill snacka lite löst om sitt specialintresse. Dessa är inte avsedda för att läsa från "pärm till pärm" - dom är till för lite allmänt tjöt.

Hittade förresten en tråd på Zoopet som var på över 30.000 inlägg - där kan man snacka om långa trådar.

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

För att i himlens namn så tycker jag så och vill ibland kolla vad som står om t ex troffar. Men nu syftade jag inte främst på mitt egna sätt att surfa på forumet utan för nya besökande som söker information.

Det finns för och nackdelar i allt och jag förstår Lars Andersson i hans diskussion runt detta ämnet. Vi behöver inte växla ut det mer än så utan kan komma överens om att vara oense.

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Okej
              fan va bra det är som det är ändra inget
              ta ett ex på bra förändringar
              personligen hatade jag fototråden när folk la in sitt familjealbum emellan alla fiskbilder.

men när man delade upp fototråden i
              1. Akvarierelaterat
              2. Övriga bra bilder på allt möjligt

kan jag inte låta bli att titta på övriga bilder, men nu blir jag inte sur utan tycker att det fotas en hel del koola bilder

va fan vi är ju en stor familj (även i Sveriges framsida fast dom heter Häcken)
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

För att i himlens namn så tycker jag så och vill ibland kolla vad som står om t ex troffar. Men nu syftade jag inte främst på mitt egna sätt att surfa på forumet utan för nya besökande som söker information.

Det finns för och nackdelar i allt och jag förstår Lars Andersson i hans diskussion runt detta ämnet. Vi behöver inte växla ut det mer än så utan kan komma överens om att vara oense.
                Jepp visst kan vi vara ense om att vi är oense men som en vis man sa en gång - om två har samma åsikt så är ju den ene överflödig

Men som sagt det finns mängder av andra troffetrådar som man kan söka information i om man är nybörjare.
                Vad jag inte förstår är varför det inte skall få finnas långa sociala trådar om ens favoritämne i forumet. Denna typ av sociala trådar behövs likväl som korta koncisa faktatrådar. Den ena typen (långa trådar) stärker främst gemenskapen, gör hobbyn roligare och i viss grad (om än i rätt liten grad) ger fakta. Den andra typen (korta trådar) ger främst fakta och stärker i viss grad gemenskapen (om än i rätt liten grad) - BÄGGE behövs och fyller OLIKA funktion i forumet.
                Själv föredrar jag definitivt också korta trådar, men jag har för den sakens skull väldigt svårt att förstå varför man skall förbjuda långa trådar.

I en annan tråd i detta forum så frågades det varför antalet inlägg i forumet minskar - tror ni att antalet inlägg ökar om dessa sociala trådar stoppas vilket föreslås i det första inlägget i denna tråd?

Om man nu vill göra forumet mer lättläst och lättare att hitta i så vore det väl i så fall bättre att förbjuda långa inlägg, eller folk som skriver utan att göra radbrytningar och nya stycken, eller............
                Som sagt jag tycker inte att vare sig det ena eller andra skall förbjudas.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 November 2007, 19:49.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ju fler trådar desto fler olika som postar..tyvärr tror jag att det fungerar så faktiskt. I de här långa trådarna har det blivit mer och mer samma personer som diskuterar och det blir mycket gemytligt, dock lite svårt för nya användare att ställa frågor eller komma in med en liten parentes.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ju fler trådar desto fler olika som postar..tyvärr tror jag att det fungerar så faktiskt. I de här långa trådarna har det blivit mer och mer samma personer som diskuterar och det blir mycket gemytligt, dock lite svårt för nya användare att ställa frågor eller komma in med en liten parentes.
                    Kanske, kanske inte - men som det sas i en annan tråd här på forumet.
                    Var skriver idag de ciklidintresserade nybörjarna och kvinnorna i huvudsak - jo på Zoopet. Vilket forum har särklassigt flest långa trådar - jo Zoopet (de senaste 3 dygnen har det på Zoopet skrivits i 15 trådar som innehåller fler än 1000 inlägg, på ciklid.se under motsvarande tid 1 tråd). Tror du att det kan finnas något samband

Så eftersom vi ju är "bittra konkurrenter" så skulle det vara kanon för Zoopet om ni stoppade de långa trådarna här - då skulle ännu fler gå till Zoopet och ciklid.se skulle bli ännu mindre tror jag.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 November 2007, 19:51.

Kommentar

• pontus
                      Användare
                      • October 2003
                      • 514

exempel på trådar som jag tycker kan få vara hur långa som hälst CA-tråden troffe-tråden etc som är nichade, det blir som någon skrev lite socialt att ha sådana trådar som lite av en "chat" och det tycker jag inte är störande. om ämnes trådar blir långa och börjar sväva iväg kan jag tycka att det kan vara ok att låsa dom. om man tycker det är jobbigt med långa trådar kan man ju föregå med gott exempel att inte svara med citat på 50 raden för att sen skriva
                      "tycke jag med" finns fet något mer störande på något forum en när alla svarar med citat så att man få se samma text man nyss läst 714ggr, så tänker jag iaf.
                      Vissa trådar kommer alltid bli långa som t.e.x troffe-tråden att låsa troffe tråden 2007 när det är 2 månader kvar av året va kanske inte det mest genomtänkta manövern denna sida om midsommar ;D kan inte såna trådar helt enkelt få vara hela det året , och sen startar man en ny nästa åt lr?
                      MVH/Pontus
                      Senast redigerad av pontus; 04 November 2007, 20:04.
                      Passenger on Planet Earth:
                      Pet.macro nsumbu
                      Pet.moshi ikola
                      Pet.Trewavasae
                      Pet.Bulu-Point "Red"
                      Pet.orthognathus tricolor mvuna
                      Pet.Longola
                      Tr.Ilangi
                      Tr.Muzi
                      Tr.Katonga
                      Neo.Leleupi

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        Zoopet kostar pengar det gör inte ciklid.se,Mvhh Ann-Mari

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Så eftersom vi ju är "bittra konkurrenter" så skulle det vara kanon för Zoopet om ni stoppade de långa trådarna här - då skulle ännu fler gå till Zoopet och ciklid.se skulle bli ännu mindre tror jag.
                          Gillar inte att hålla med dig Kjell men det där med att Zoopet skulle bli större o Ciklid mindre tror jag jag att du har rätt i.

Bittra konkurenter är vi väl inte utan ett slags symbios verkar det finnas.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Tänkte inte från början att citera dig Ola, men det föll sig så efter Robins fråga

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Ursprungligen postat av annmari
                              Hej!
                              Zoopet kostar pengar det gör inte ciklid.se,Mvhh Ann-Mari
                              För oss medlemmar kostar det en struntsumma som vi är stolta att betala med glädje och om du inte har råd så tänk att vi medlemmar sponnsrar dom som ej har råd, med glädje.
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Jo du har rätt Christer, Vi betalar med glädje för att Ciklidbaldet är skäl nog att vara medlem i denna eminenta förening. Sen att vi oxå har ett forum är en fantastisk bonus.

Kommentar

Arbetssätt...