Vinnare i fototävlingen Oktober 2007

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • May 2006
    • 1816

Ursprungligen postat av Malawe
    Kan tyckas...vilket jag också gjort. Men är det enbart det du ser eller tar man in flera faktorer när man objektivt bedömer ett foto?
    Ja, det tror jag är väldigt individuellt. Jag försöker att bara bedöma bilden, sen hur och var bilden är tagen bryr jag mig inte så mycket om.
    Men jag vet andra bedömer på andra sätt, tex att om de vet att bilden är tagen under svåra förhållanden så får bilden högre betyg eftersom att de vet att det är praktiskt svårt att ta bilden.

När jag bedömer bilder så ser jag främst till resultatet, hur det gick till att ta fram till bilden är intressant, men jag tycker inte att bilden ska bedömas som sämre bara för att det var enkelt att skapa bilden.

Photoshop är inte så lätt som man tror

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Ojdå!!!

Tack för att ni gillar bilden Det gjorde jag oxå så jag skickade in den till tävlingen fast jag egentligen inte tyckte den var helt perfekt, frontosan är ganska oskarp och korning pga högt iso-tal med bara två ljusrör tända.

Bilden i sig är nog så långt ifrån ett fotomontage man kan komma. Bilden är inte ens beskuren. Visst har jag använt klonstämpeln i PS för att få bort en del prickar, tog med samma verktyg bort en gul stjärtfena som stack in i bilden i ena kanten. Slutligen skärpte jag upp den med oskarp mask för att matcha webben.
      Varför ser bilden då fejkad ut?? jag tror det beror på att leulupin är skarptecknad alldeles framför den oskarpa frontosan, sen att gult och blått ger en viss kontrasthöjande effekt.

Den svarta bakgrunden beror på svartmålad bakruta och dåligt ljus.

Tack för rösterna i alla fall.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

cool bild! grattis
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Bedson
          Användare
          • November 2006
          • 109

Klockren bild, blev omedelbart min favorit.
          Kontrasten i färg tillsammans med kontrasten i storlek gör bilden kanonbra.
          375 l Malawikar + tomt 125 l....

Kommentar

• Klas A
            Användare
            • December 2004
            • 104

Bästa bild någonsin...
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

Kommentar

• rent vatten
              Användare
              • November 2005
              • 530

Ursprungligen postat av Klas A
              Bästa bild någonsin...
              Jag håller med. Bra jobbat Tege.

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Alla bilder hade varit ärade vinnare tycker jag.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Jarnis
                  Användare
                  • November 2005
                  • 415

Toppenbild!

Jag har samma combo själv, frontosa/leulupi, och gillar verkligen färgsättningen på båda arterna tillsammans. Har dock aldrig lyckats ta en sådan fin bild på dom tillsammans...

Grattis!
                  Micke

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

Det är ju en omröstning, klart NCS medlemmar vet bäst. Den som kommer på första plats har fallit flest i smaken, låt oss inte ens försöka göra det till annat än en lättsam fototävling för ciklidintresserade.

Vill man ha en fotoävling med fototekniska kriterier så tycker åtminstone inte jag att detta är siten för nåt sånt.I sånt fall skall man också vara medveten om kriterierna på förhand.

Här gäller som sagt vilket kriterie som helst för den som röstar, vilket jag tycker är bra.... sen kan man förstås diskutera de vinnande bilderna om man vill. Men det blir ju oftast fototekniska frågor och vad som anses vara ett bra foto.... vilket kan tänkas leda bort från ett brett deltagande på ett lättsamt sätt... en gratulation räcker som reflektion över vinnande foto, Grattis Tege!

Mvh Jari

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Grattis Tege
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Jag hade aldrig ens tänkt att det kunde vara ett montage, men jag tog en titt nu efter att ha läst den här tråden. Jag kan inte säga säkert, men det ser onekligen väldigt konstigt ut vid leleupins mun och i bakkanten på ryggfenan.

Jag personligen har inga problem med att man tar bort skräp eller tillochmed störande blad eller fula pumpar ur bilden, men att plocka ihop en bild av flera olika bilder tror jag inte jag vill acceptera. Det går nåt slags gräns där, åtminstone för mig.
                        Senast redigerad av Mike_Noren; 05 November 2007, 12:39.

Kommentar

• Robbe
                          Användare
                          • February 2003
                          • 527

Varför är det jämt samma tjafs om vinnarbilderna?
                          Varför räcker det inte med att gratulera vinnaren utan att man måste berätta att man antingen tycker att en annan bild var bättre eller att man misstänker att bilden innehåller någon slags redigering?
                          I alla fall jag hade tyckt att det tar bort en hel del av tjusning med att vinna.

Mike_Noren; Tege har ju redan skrivit och berättat vad han gjort för redigering med bilden varför över huvud taget då komma med ditt inlägg ?

Grattis Tege till vinsten

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

Ursprungligen postat av Robbe
                            Mike_Noren; Tege har ju redan skrivit och berättat vad han gjort för redigering med bilden varför över huvud taget då komma med ditt inlägg ?
                            Du menar förutom för att säga var jag personligen anser gränsen går för vad man kan göra i efterbehandling av ett foto, och för att se varför folk trodde det var ett montage?
                            Senast redigerad av Mike_Noren; 05 November 2007, 14:19.

Kommentar

Arbetssätt...