Vinnare i fototävlingen Oktober 2007

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

Vinnare i fototävlingen Oktober 2007

Ett stort Grattis till Tomas Gustafsson som vann oktober månads fototävling. Fotot, C. frontosa & N. Leulupi tar därmed årets näst sista finalplats.

Topplaceringarna 1-3 blev såhär:

1. C. frontosa & N. Leulupi
    Fotograf: Tomas Gustafsson
    Placering: 1
    Medelbetyg: 8,32

2. Tropheus moorii, Lupota
    Fotograf: Stefan Sjöberg
    Placering: 2
    Medelbetyg: 6,85

3. Cichlasoma pearsei
    Fotograf: Micke Jarhl
    Placering: 3
    Medelbetyg: 6,68

För att få reda på medelbetyg för sitt eget deltagande foton så kan varje fotograf se detta via menyvalet Mina tävlingsbilder under Fototävlingen.

Hela månadstävlingen publiceras på Fototävling under rubriken "Resultat Oktober" eller http://www.ciklid.org/fototavling/fo...nad=10&ar=2007

Passa på att lägga kommentarer på månadens bilder i denna tråd eller via kommentarsfunktionen vid presentation av varje bild.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    • 10784

Grattis Tomas! Inte min favoritbild då jag tycker den ser tillgjord ut och personligen fick jag en känsla av att det är ett fotomontage. Men jag kan vara fel ute där.

Kommentar

• tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

Grattis Tomas! Helt underbar bild! Fastnade för den direkt.

Kommentar

• Micke Jarhl
        Användare
        • April 2002
        • 2277

Bara Gratulera segraren Fin bild det där =) värd 1:a plats!
        Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • May 2006
          • 1816

Grattis
          En riktig kanonbild, montage eller inte vem bryr sig, det är en jävligt bra bild och det är ju det det handlar om.

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Grattis!! Höjdarbild och min givna fullpoängare
            Tony Englund

Kommentar

• discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

Verkligen en bild, jag gillar!
              En 10a av 10 möjliga!

Kommentar

• Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

Klockren bild, vackra kontraster sida vid sida.

Kommentar

• HenrikV
                  Användare
                  • February 2007
                  • 697

Precis som Bright_Blue skrev. Kontrasterna gjorde bilden. Stort och smått, gult och svartvitt (blått). Kanon...

Kommentar

• daniel_i_malmö
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1338

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                    En riktig kanonbild, montage eller inte vem bryr sig, det är en jävligt bra bild och det är ju det det handlar om.
                    Visst är det en häftig bild!

Utan att ifrågasätta den aktuella bildens äkthet tycker jag det definitivt spelar roll om en bild är ett fotomontage eller om det skildrar ett verkligt ögonblick.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

helt underbar bild! Skitcoola kontraster med liten fisk och stort monster =)
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • May 2006
                        • 1816

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Visst är det en häftig bild!

Utan att ifrågasätta den aktuella bildens äkthet tycker jag det definitivt spelar roll om en bild är ett fotomontage eller om det skildrar ett verkligt ögonblick.
                        Men om du inte kan se att det är ett fotomotage och du tycker att bilden är bra, och du senare får reda på att det är ett montage tycker du då att bilden blir sämre? Det är ju samma bild.

Jag tycker att man ska bedöma bilden som den är, sen hur det gick till att skapa bilden kan ju vara intressant att veta, men jag tycker definitivt inte att bilden blir sämre bara för att man bearbetat den i efterhand. I princip alla bilder är på något sätt manipulerade.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Bilden är ju lika bra/dålig även om den är ett montage, men jag vet inte om jag i sådanafall skulle tycka att det vore så ärligt. Då är vi snart inne i fiktiva foton för effektjagande istället för verkliga skildringar/ögonblick i vår hobby. Visst kan det också vara trevligt men jag tycker nog att det känns fel.

Nu är det inte alls sagt att det är ett montage, men jag fick känslan av det direkt jag såg fotot. Först så blev det "WOW! vilket snyggt foto!"...men sedan kom känslan av när jag tittade mer på det att det kunde vara ett montage och då gav jag fotot ett betydligt lägre betyg.

Kommentar

• Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • May 2006
                            • 1816

Ursprungligen postat av Malawe
                            Bilden är ju lika bra/dålig även om den är ett montage, men jag vet inte om jag i sådanafall skulle tycka att det vore så ärligt. Då är vi snart inne i fiktiva foton för effektjagande istället för verkliga skildringar/ögonblick i vår hobby. Visst kan det också vara trevligt men jag tycker nog att det känns fel.

Nu är det inte alls sagt att det är ett montage, men jag fick känslan av det direkt jag såg fotot. Först så blev det "WOW! vilket snyggt foto!"...men sedan kom känslan av när jag tittade mer på det att det kunde vara ett montage och då gav jag fotot ett betydligt lägre betyg.
                            Jo men är det inte fotot som ska bedömas i en fototävling.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                              Jo men är det inte fotot som ska bedömas i en fototävling.
                              Kan tyckas...vilket jag också gjort. Men är det enbart det du ser eller tar man in flera faktorer när man objektivt bedömer ett foto?

Jag vet att de flesta foton manipuleras med att fixa svarta bakgrunder, öka kontraster, skärpa m m och det är också efter det som jag gör min bedömning av fotot...tillsammans med det uppenbara..det man ser och det man upplever med fotot. Fotots "story" osv...

Kommentar

Arbetssätt...