Blanda viktoria med aulonocara ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Blanda viktoria med aulonocara ?

    Det har tidigare framkommit att det oftast går utmärkt att blanda
    mbunas med viktoria. Hur är det med viktoria och aulonocara ??.
    Någon som har erfarenhet av ev lämpliga blandningar ??
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    #2
    Hej och välkommen till forumet. Blir glad när jag ser att du vill ha victorior och därför försöker jag säga något...

    Victorior är i princip tuffa firrar (undantag finns förståss) och vad jag förstått, utan egen erfarenhet, så är auloncara den fredligaste/snällaste av Malawisarna...vilket innebär att jag inte tror (observera tror) att den blandningen är så bra. Men allt beror väl på HUR tuffa auloncara är och vilka av victoriorna man sätter ner...

    Hör själv att detta var inte mycket till svar - men kanske det kan hålla frågan vid liv en stund så att nån annan med större sakkunskap kan svara.

    Och förresten, varför blanda - det finns victoriaciklider av färgrann sort så det räcker och blir över.
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

      #3
      såg nu att du varit här ett antal gånger förr - men ett välkommen skadar väl aldrig ändå...
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Jarnis
        Användare
        • November 2005
        • 415

        #4
        Aulonocara jacobfreibergi tillhör den lite "tuffare" arten av aulonocaror till sammans med "röd rubin" och "firefish" varianterna. Jag hade en röd rubin hane som totalt dominerade ett mbuna-kar. Om dom skulle funka ihop med Viktoriaciklider kan jag inte säga säkert men dom skulle nog ha bäst förutsättningar. En A. stuartgranti eller A. koningsi skulle säkert klara sig om bara karet är stort nog men dom skulle inte färga ut ordentligt och då missar man halva poängen tycker jag.
        Micke

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Finns många arter som jag tror skulle passa ihop, men de flesta av dem är det nästan bara jag som har i Sverige. Arter som skulle kunna funka är Haplochromis sp. "red back scraper",Haplochromis sp. "red piebald", Haplochromis sp. "ruby green", Haplochromis sp. "tipped blue", Labrochromis ishmaeli, Lipochromis sp. "parvidens red", Paralabidochromis sp. "rockkribensis", Platytaeniodus degeni, Yssichromis piceatus

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • January 2003
            • 432

            #6
            Ett generellt svar får bli Nej! Men som de andra säger så finns det naturligtvis arter som säkerligen skulle fungera fint ihop... En hel del av Viktoriacikliderna är ganska tuffa krabater!
            /Fredrik

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • November 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Finns många arter som jag tror skulle passa ihop, men de flesta av dem är det nästan bara jag som har i Sverige. Arter som skulle kunna funka är Haplochromis sp. "red back scraper",Haplochromis sp. "red piebald", Haplochromis sp. "ruby green", Haplochromis sp. "tipped blue", Labrochromis ishmaeli, Lipochromis sp. "parvidens red", Paralabidochromis sp. "rockkribensis", Platytaeniodus degeni, Yssichromis piceatus
              Jag har aldrigt haft/sett viktoriaciklider ( förutom några yngel) men
              av det jag läst/sett bilder av så har jag främst fastnat för 3 arter
              Thoracochromis brauschi ( egentligen ingen viktoria men....)
              och Haplochromis sp. "ruby green, Haplochromis sp. "All red",
              Så "ryby green" kanske vore värd att prova om man nu kan få tag på denna.

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Jag har aldrigt haft/sett viktoriaciklider ( förutom några yngel) men
                av det jag läst/sett bilder av så har jag främst fastnat för 3 arter
                Thoracochromis brauschi ( egentligen ingen viktoria men....)
                och Haplochromis sp. "ruby green, Haplochromis sp. "All red",
                Så "ryby green" kanske vore värd att prova om man nu kan få tag på denna.
                Har du vägarna förbi Växjö så kanske du kan köpa "ruby green" .... annars lär det bli svårt i dagsläget. Brauschi är från Kongo och Fwa river, jag har inte sett den på ett par år. Jag har inget aning om tempramentet på den. Däremot så kan "All red" vara ordentligt lynniga, så den är bara att glömma.

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • November 2005
                  • 1294

                  #9
                  Jag glömde nämna ytterligare en liten ciklid som nog är värd att prova.
                  Pseudocrenilabrus multicolor victoriae. Vet ej om denna finns i viktoriasjön men vartfall i närheten. Den ser verkligen läcker ut på bild. Som en rejält
                  upphottad guldvariant av Pseudocrenilabrus philander som jag haft
                  ( och gillat skarpt).

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Här har du dess utbredningsområde


                    Den ska tydligen finnas att få tag på med.

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Här har du dess utbredningsområde


                      Den ska tydligen finnas att få tag på med.
                      Fan va fiffigt att märka ut så där exakt var fisken finns. Så skulle de göra med Tropheus & Mbunas tycker jag.Ok, Victoria också då. En blinkande prick för var variant man söker på,typ.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Ursprungligen postat av ozric
                        Fan va fiffigt att märka ut så där exakt var fisken finns. Så skulle de göra med Tropheus & Mbunas tycker jag.Ok, Victoria också då. En blinkande prick för var variant man söker på,typ.
                        Finns på många arter där med, här exempelvis rödzebra

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #13
                          Tropheus moorii: http://www.iucnredlist.org/search/ra...?species=60702
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...