Har någon testat rovsnäckan som äter snäckor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cthulu
    Användare
    • July 2003
    • 21

snäckor, sjukdomar och matning

Verkar som många har problem med snäckor, beror inte det på att det matas för mycket? Det är ett nyttodjur som jag ser det.. Personligen matar jag max en gång i veckan numera om vi bortser från yngelburken där jag matar ca 1 gång per dag, men även där försiktigt. En liten sidoeffekt av att mata sällan verkar också vara att alla konstiga dödsfall och annat som jag hade när jag startade med kar en gång i tiden helt har försvunnit.

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

OT

Ursprungligen postat av Cthulu
      Personligen matar jag max en gång i veckan numera om vi bortser från yngelburken där jag matar ca 1 gång per dag, men även där försiktigt.
      Är inte dina fiskar magra, när de bara får käk en gång i veckan?
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Cthulu
        Användare
        • July 2003
        • 21

Ursprungligen postat av Wilhelm
        OT

Är inte dina fiskar magra, när de bara får käk en gång i veckan?
        Lite OT det här för trådens övriga läsare men jag svarar ändå.

Nä, tvärtom tycker jag nog de ser väldigt fina och välmående ut. Jag förmodar dock att jag skulle passa dåligt som odlare då de verkar ha en helt annan åsikt ifråga om kvantitet och kvalitet än jag själv. Jag föredrar fiskar som växer långsamt och naturligt.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Ursprungligen postat av Cthulu
          Verkar som många har problem med snäckor, beror inte det på att det matas för mycket? Det är ett nyttodjur som jag ser det.. Personligen matar jag max en gång i veckan numera om vi bortser från yngelburken där jag matar ca 1 gång per dag, men även där försiktigt. En liten sidoeffekt av att mata sällan verkar också vara att alla konstiga dödsfall och annat som jag hade när jag startade med kar en gång i tiden helt har försvunnit.
          Tja, "överutfodring" kan vara en orsak till snäckor men de klarar sig rätt bra med alger också. Hur och hur mycket man ska mata är en fråga som kan diskuteras, men ska man ha lek på fisken och kunna dra upp yngel så krävs det i vissa fall "överutfodring" så att alla firrar får något i magen. Hade samma uppfattning som du om snäckor som nyttodjur i rätt lång tid, och med vissa har jag det fortfarande (posthorn äter t ex blågrönalger och förökar sig inte särdeles snabbt, malajerna luckrar gruset). Med andra snäckor har jag ändrat mig, en del har en verkligt explosiv tillväxt och kan konkurrera om maten med bottenorienterade yngel. Snäckor kan dessutom sprida vissa sjukdomar samt fastna i och sätta igen en del ventiler jag har. Numera är min uppfattning att jag vill ha kontroll över snäckorna, ser dem inte längre som enbart nyttodjur.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Jag skulle aldrig stoppa en natsnacka i mitt akvarium! De ater ju upp fiskar genom att peta in sin snabel i baken pa dem.

Jag gjorde ett hysteriskt jobbigt forsok en gang dar jag skulle se om hanar med agg sneakade mindre an hanar utan agg. Hanarna fick bygga bo i naturen i burar. En kamara sattes upp. Burarna togs bort och jag borjade filma. Det man ser pa filmerna ar att botten vander pa sig och hundratals natsnackor rusar mot boet. Hanen plockar bort dem men nar mer an en snacka per sekund forsoker komma in i boet sa hinner han inte. Nar aggen forsvunnit drar natsnackorna och forsvinner ner i botten.

Man kan aven krossa en blamussla och lagga pa botten. Inom tio minuter sa tacks den av en halvliter natsnackor.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

Ush, nu jag vågar inte!

Man får fortsätta och använda trädgårds-slangen och suga upp dom på kvällarna efter matning

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag skulle aldrig stoppa en natsnacka i mitt akvarium! De ater ju upp fiskar genom att peta in sin snabel i baken pa dem.
                Jag vet inte om just den här arten äter (frisk & levande) fisk, men jag skulle bli förvånad om den inte är duktig på att äta fiskägg och på att konkurrera med bottenfiskar om fiskfodret.
                Senast redigerad av Mike_Noren; 31 October 2007, 13:42.

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Jag vet inte om just den här arten äter (frisk & levande) fisk, men jag skulle bli förvånad om den inte är duktig på att äta fiskägg och på att konkurrera med bottenfiskar om fiskfodret.
                  Jag var kanske inte hur serios som helst men jag tycker verkligen att dessa djur ar motbjudande. Nar man fangar sandstubb sa hander det att en sandstubb har en natsnackesnabel i baken. Men de kan ju inte simma undan. Om en fisk dor i ett experiment dar man har natsnackor sa ligger de dar med sina snablar i baken pa den. Jag tror att den dor forst och blir uppaten sen, men det vet jag inte.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 31 October 2007, 14:01.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Uhhh ja låter annan skaffa erfarenhet innan ja köper in dessa.
                    I detta fallet så känner ja att man inte behöver vara först.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Tycker de verkar lite fräcka ändå. För egen del går det ju att flytta runt den till tomma kar hela tiden, så får den rensa i snigelträsket. Dessutom har jag ju snäckor i sumpen och där kommer jag inte åt att fånga upp dem - en "torped" är bättre att skicka in...

Hilsen,

/P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...