Har någon testat rovsnäckan som äter snäckor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Har någon testat rovsnäckan som äter snäckor?

Jo det är sant.
    Håvis har tagit hem en snäcka som käkar "parasit" snäckor.
    Dom ger sig även på den där Malaysisk snäcka, den som inte ens praktbotia kommer åt.
    Har inte vågat prova än, men våra snäck problem kan vara lösta på naturlig väg.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Hmm, den första frågan som dyker upp är ju; Vilken snäcka vill man minst ha av dem? En mördarsnigel eller malaysiska som käkar massa junk?
    Tony Englund

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Kolombianskt jättepostshorns-snäcka (Marisa cornuarietis)?

Den äter inte bara andra snäckor, den äter växter, fiskägg, sjuka fiskar... kort sagt allt som inte klarar att springa undan. Dvs den är som "vanlig" äppelsnäcka, dvs Pomacea canaliculata, som den också är släkt med. Normalt sett vill man inte ha såna i akvariet.

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

http://www.petfish.net/articles/pix/...rnuarietis.jpg ... såna har jag haft men de lyckades jag ha död på. Men innan hann de lägga lite ägg så jag har lite smått kvar som verkar vara mumma för mina Leporacanthicus galaxias. Förvånansvärt snabba är de också!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Kolombianskt jättepostshorns-snäcka (Marisa cornuarietis)?
          Nepp så så den inte ut men ja ska försöka ta en bild en.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Nope, har inte testat någon rovsnäcka. Däremot konkurrerar ju snäckorna inbördes och posthornssnäckan verkar vinna över de små platta runda samt de som har ett lite spiralformat skal (inte så långt som malajerna). Tar lite tid, men trägen vinner. När enbart posthornssnäckorna är kvar så är de enkla att ta ut med håv. Malajerna har jag däremot inte hittat någon som kan konkurrera ut, nischen i bottenlagret är för svår. Malajerna är dock i gengäld rätt enkla att hålla på en rimlig nivå med äppel- eller salladstricket.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• herjer
              Användare
              • January 2004
              • 19

Tja, snigeln heter Anentome helena. Den kommer enligt leverantören från "någonstans i asien" och blir ca 1,5 cm. Otroligt effektiv att rensa akvariet från sniglar i alla möjliga storlekar.I det akvarium som jag la ner dom i fanns massor med sniglar (hundratals, tusen?) i tordags, igår söndag fanns någon enstaka mindre snigel kvar som dock jagades av ett koppel A. helenor.
              Mvh Johan

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

In action

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Precis där har vi snigelmördaren.

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Intressant. Visste inte att det fanns sötvattensbuccinider - jag trodde det uteslutande var en marin familj.

I marina akvarier är buccinider ofta problem, för de äter alla djur som inte klarar att springa ifrån dem, men i sötvatten har man ju inte så mycket smådjur man vill ha kvar, och till skillnad från kolombiansk jätteposthorn torde den inte bry sig om växter. Fast den äter säkert fiskägg.

Varje sån där fyrkantigt "ägg" är en ägg-kokong med massor av ägg. I varje kokong finns ett befruktat ägg som kläcks, och larven äter upp alla de andra äggen, och sen ta sig ut ur kokongen som en fullbildad miniatyr. Dvs det kläcks bara en snäcka per kokong, och den har inget planktoniskt larvstadium, vilket troligen gör den lättodlad.

Sidan säger att de inte vet vilka vattenvärden den gillar, men i och med att det är en buccinid tror jag att jag kan garantera att den gillar hårt vatten med högt pH och gärna med tillsatt salt. Håller man den så torde man slippa den skalerosion man ser på snäckan på bilderna.
                    Säkerligen överlever den i bräckt och kanske rentav i full marin salthalt också; jag skulle faktiskt tippa den bäst ses som en sötvattenstålig bräckvattensart.
                    Senast redigerad av Mike_Noren; 29 October 2007, 12:27.

Kommentar

• discusred
                      Användare
                      • June 2004
                      • 851

Skulle man våga ha denna i ett kar med malar som leker i grotter?

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Frågan blir således.

Hur snabb förökar dom sig?
                        Sker det i långsam takt så kan det finnas anledning att tillfälligt pluppa i 6st som käkar upp alla andra sniglar låt oss säga i ett par månader.
                        Sen fångar man in hela beståndet och flyttar dom till nästa kar som man vill ha snigel rensatt. Därmed så kan på detta sätt få snigelfritt utan att hälla i en massa kem.

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Ursprungligen postat av discusred
                          Skulle man våga ha denna i ett kar med malar som leker i grotter?
                          Där dina dyrgripar simmar skulle ja aldrig vågat chansa oavsett om "man" säger ok eller ej.
                          Senast redigerad av LN; 29 October 2007, 12:54.

Kommentar

• discusred
                            Användare
                            • June 2004
                            • 851

Ursprungligen postat av LN
                            Där dina dyrgripar simmar skulle ja aldrig vågat chansa oavsett om "man" säger ok eller ej.
                            Nja, tanken är inte odlingskaret.
                            Men i sällskapskaret. Men det är klart där går några såna där oxå, men ej könsmogna än.
                            Men jag har några andra Hypancistrus arter som leker där, typ L260.
                            Men är rovsnäckan så stark och krypa in i grottan och sno äggen ifrån pappa mal?

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Verkar vara ett intressant alternativ, om de inte förökar sig som ogräs. Lätt att flytta runt dem i olika kar och se till att hålla undan firrarna. Personligen hade jag inte testat den tillsammans med malar öht, men det är jag det.

Hilsen,

P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...