Biobollar nedsänkta i filterhörna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • January 2004
    • 563

    #16
    Jag raljerar lite bara för att jag tycker folk är så svarta eller vita i sina påståenden. Dessutom glömmer de oftast bort att motivera dessa.

    För egen del tvättar jag med jämna mellanrum mina filter i under rinnande kranvatten. Hör och häppna nu, jag har aldrig fått en nitrit sprik efter det. Jag har dock samtidigt varit medveten om att tvättar jag för noggrant kan kan jag ta kål eller tvätta bort störredelen av de "nyttiga" baketerierna. Anledningen till att jag tvättar filtren är att de blir för skitiga så att pumparna inte orkar dra igenom tillräckligt med vatten. Alltså tvättar jag bara bort kleten, finns ingen anledning och tvätta mer noggrant.
    //Robert

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • December 2005
      • 418

      #17
      Tvättar även jag under kranvatten och jag har heller aldrig märkt några effekter av det.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #18
        Ursprungligen postat av RobbanG

        För egen del tvättar jag med jämna mellanrum mina filter i under rinnande kranvatten. Hör och häppna nu, jag har aldrig fått en nitrit sprik efter det.
        Jag gör samma sak med samma resultat.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #19
          Varför vara så noggrann med biobollar, Vanlig filtermatta finns det väl ingen som står och rengör i akvarievatten. Då är högtrycksaggregatet i garaget ett mera lämpligt alternativ för rengöring.
          Fiskarna hemma hos mig är som mest pigga efter ett stort vattenbyte och då all filtermassa är rengjord så det blir ordentlig fart på vattnet.
          Får man nitritsvängar efter att ha rengjort sina biobollar måste det finnas något som inte står rätt till i burken. Åtminstonde om det är en burk som varit igång en tid. Eller så har man väldans uselt vatten i kranen.

          Eller är det bara som så att dyra biobollar måste man vårda därefter??
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • April 2005
            • 453

            #20
            Mitt akvarie står lite tight till att komma åt bakom filterhörnan.

            En smidig sak med biobollarna är då att dom flyter. Bara att plocka upp dom och skölja dom (efter eget val av vatten)

            Sedan kör jag ner bytavatteslangen bakom och suger upp löst bös.
            Frontosamarkus

            Kommentar

            Arbetssätt...