Vad har hänt? Inaktivt på forumet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    Jag ska vara lite mer serios. Jag tror att tradar som "jaguartraden" och "troffetraden" ar viktiga eftersom att folk foljer dessa och darmed aven skriver inlagg i andra tradar. Aven fototradarna ar viktiga. Sedan ar det viktiga att saker inte diskutteras alltor mycket i dessa tradar och att det startas nya tradar utanfor. Detta kan vi alla hjalpa till med.

    Just nu foljer jag t ex "diskus och scalare" traden.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Aha! Jag haller inte med alls! Usch vilket daligt forslag (dvs starta en trad sa att vi okar aktiviteten).
      Anledningen till det förslaget är att folk tenderar bli bekväma. Finns svaren redan på gamla trådar så kan man ju hitta dom där...och då blir det minimal aktivitet på forumet istället. Sedan är det ju också den här gamla faktorn som ofta ogillas av en del...det här med att nya användare postar gamla ämnen i nya trådar och får korta svar om något svar alls pga att en del är trötta på att svara på samma sak hela tiden. Det är svårt att göra något åt...men synd.

      Ah..det kanske ökar av sig självt...så vi kan sitta och rulla tummarna i väntan på uppgången.

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

        #18
        Jag är av uppfattnignen att nya användare med stor sannolikhet kan avskräckas av dessa maratontrådar. Det blir helt enkelt för mycket information att ta in för att hinna ikapp.

        Roade mig att ta ut lite mer statistik från forumet och i detta fall antal nyregistrerade användare per månad, under 1 års tid.

        2006
        September: 103
        Oktober: 103
        November: 110
        December: 108

        2007
        Januari: 110
        Februari: 91
        Mars: 85
        April:78
        Maj :86
        Juni: 41
        Juli: 58
        Augusti: 64
        September: 61
        Oktober: 59 (till och med idag 26/10)

        Tendensen säger således att en vikande antal nyregistreringar under semestertid, och sedan sakta ökning igen, men inte i närheten av hur det såg ut förra året.

        Av dessa nyregistrerade under 2007 (733) så har 260 av dessa senast aktivt varit inloggade under perioden 2007-06-30--2007-10-24.

        Vi har alltså ett rejält tapp på att nyregistrerade användare inte fortsätter att logga in. Dock får man beakta att sidan även kan beses utan att man är inloggad.

        Så hur går vi enklast tillväga för att behålla dessa nyregistrerade?

        Ser gärna att någon som är nyregistrerad också lämnar kommentarer i denna tråd, eftersom det kan ge oss viktig feedback på vad vi kan förbättra.
        Senast redigerad av Joakim Draktoft; 26 October 2007, 12:31.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Rauken
          Användare
          • January 2007
          • 310

          #19
          Folk har väl inte tid längre, sitter nog och facebookar hela kvällarna...
          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

            #20
            Om vi ger upp alla samlingstrådar tror jag att det kommer att bli mer aktivitet på forumet. Ta bara en tråd som Troffetråden. En nybörjare/nyligen intressent av Tropheus klarar aldrig av att läsa igenom mastodonttrådarna. Det skapas heller INGA nya trådar om ämnet utan allt läggs i mastodonttråden. Jag tycker det är katastrof.

            Många användare på forumet har även efterfrågat uppdelning av avdelningen Afrikanska ciklider. Hur befogat är det om det bara finns 2-3 trådar som rör ciklider från Tanganyikasjön som exempel och 4-5 gällande Malawi?

            Som jag ser det så är alltså alla mastodonttrådar problemet.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Sacrium
              Användare
              • November 2005
              • 353

              #21
              Händer också på en del forum där man får till svar att använda sökfunktionen.
              Kan hända att folk börjat göra det, och har då inte behov av att starta den där tråden med frågan som svarats på 10 gånger det senaste året.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av Robin
                Som jag ser det så är alltså alla mastodonttrådar problemet.
                Nar mastodonttradarna varit mest populara sa verkar de ha smittat av sig snarare tycker jag. Daremot sa ska ENDAST "hur mar din troffe idag" osv behandlas. Nu kan det vara seriosa diskussioner om fylogeni, vatten eller filter och sant far vi nog sla ner pa allihop sa att det blir fler tradar. Fast egentligen syftade jag mer pa langa engagerande tradar snarare an mastodonttradar (fast jag gav tva mastodonttradar som exempel).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tony
                  Så här ser de ut:
                  Oktober 2006: 4.000 inlägg
                  Oktober 2007: 2.700 inlägg

                  Om man ser till "användaraktiviteten", alltså den totala aktiviteten inkl läsning och bläddring o forumet ser det nästan exakt lika ut om man jämför 2006 och 2007.
                  kan man inte sära på gäster och folk som är inloggade i statestiken.
                  Jag brukar alltid kolla hur många gäster kontra folk som är inloggade, och jag tycker mig se att det senaste halvåret så har gästerna ökat och dom som loggar in minskat.
                  Kan vi inte fånga upp gästerna på ett bra sett så dom blir medlemmar i stället.
                  Ja jag vet att vi har diskuterat det förut, och jag har velat att man ska ha fler befogenheter om man är medlem i ncs.
                  Men det har varit ett starkt motstånd till det, från framförallt dom som inte är medlemmar. men som sagt var tycker inte ni att det är mera gäster nu.
                  Härligt med en tråd som det kanske kan bli lite fart ijanne.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Kan vi inte fånga upp gästerna på ett bra sett så dom blir medlemmar i stället.
                    Ja jag vet att vi har diskuterat det förut, och jag har velat att man ska ha fler befogenheter om man är medlem i ncs.
                    Men det har varit ett starkt motstånd till det, från framförallt dom som inte är medlemmar.
                    Jag ar helt mot att ge mer befogenheter genom att begransa for de som inte ar med i NCS. Daremot tycker jag att sadant som kostar (tid eller pengar) och som darmed inte kan ges till alla ska ges endast till NCS medlemmar.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      #25
                      [QUOTE=Ola Svensson;706152]Jag ar helt mot att ge mer befogenheter genom att begransa for de som inte ar med i NCS. Daremot tycker jag att sadant som kostar (tid eller pengar) och som darmed inte kan ges till alla ska ges endast till NCS medlemmar.[/QUOTE
                      Jag glömde tyvärr att skriva att Ola var emot det sist vi diskuterade.
                      Så den kommentaren var väntad Olajanne

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #26
                        Jag tycker att det är viktigare med ett levande forum än ett dött med principer.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

                          #27
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Jag ar helt mot att ge mer befogenheter genom att begransa for de som inte ar med i NCS. Daremot tycker jag att sadant som kostar (tid eller pengar) och som darmed inte kan ges till alla ska ges endast till NCS medlemmar.
                          Man kan ju ge medlemmarna fler befogenheter UTAN att begränsa det för gästerna. Dvs de nya funktioner som införes blir enbart tillgängliga för medlemmarna.
                          Sedan kan jag väl tycka att enbart Ciklidbladet i sig motiverar ett medlemskap.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            #28
                            Ursprungligen postat av LN
                            Jag tycker att det är viktigare med ett levande forum än ett dött med principer.
                            Ja utan betalande medlemmar så lär det inte bli något forum alls, med eller utan principer.janne

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              #29
                              Precis
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • endymion

                                #30
                                När jag pratat med folk man träffar, är det många som bara läser. Jag läste nog också ett år eller nått, innan jag blev medlem. Man är ju rädd att göra bort inför alla dessa experter.

                                Men om man kollar på hur svårt det är att få tag på begagnade akvarium för tillfället verkar hobbyn vara på uppgång.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...