Vad har hänt? Inaktivt på forumet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    #61
    Ursprungligen postat av deelay
    Frågor av den typen som HazelCR leverar här nu är ju sånt som jag tycker är kul oavsett om det hade varit Ca eller Sa osv... 85% av trådarna kunde ju ha varit i vilken sorts forum som helst och det leder ju till att man(jag) tappar intresset lite för att läsa på ciklid.se.
    Niklas kan du inte utveckla det lite, dom här 85%, vad handlar dom om.
    Jag har sett att du har varit en av dom som har varit aktiva här på ncs dom senaste månaderna.Janne

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #62
      Ursprungligen postat av Malawe
      Diskussionen som uppkommit runt detta är intressant och jag skulle vilja att fler i NCS styrelse diskuterar detta öppet och tillsammans försöker komma fram till en lösning för att lyfta upp ciklid.se´s forum igen. Det behövs inte göras på varken ciklider.se eller zoopet.com´s bekostnad, även om dessa tre slåss om samma kundbas för tillfället (förutom Zoopet.com som har betydligt bredare kundbas och inriktning)
      Klart att styrelsen skall komma med sina åsikter och så vidare, men det är inte styrelsen som är forumet utan det är användarna som genom sin aktivitet som gör ett levande forum. Det användarna önskar försöker vi fixa i mån av tid.

      Du och alla andra medlemmar är hjärtligt välkomna att bidra med insatser som kan göra föreningen och dess tjänster bättre.
      Tony Englund

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #63
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Niklas kan du inte utveckla det lite, dom här 85%, vad handlar dom om.
        Jag har sett att du har varit en av dom som har varit aktiva här på ncs dom senaste månaderna.Janne
        Det handlar om bänkar och allt annat mellan himmel och jord... klart lite sånt måste förekomma fast det känns lite som att det är mycket mer sånt än ciklidsnack.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #64
          Ursprungligen postat av Tony
          Klart att styrelsen skall komma med sina åsikter och så vidare, men det är inte styrelsen som är forumet utan det är användarna som genom sin aktivitet som gör ett levande forum. Det användarna önskar försöker vi fixa i mån av tid.

          Du och alla andra medlemmar är hjärtligt välkomna att bidra med insatser som kan göra föreningen och dess tjänster bättre.
          Jo men Tony jag erbjöd mig faktiskt att bli moderator.
          Men nu när man ser resultatet, så blev det samma sakJanne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #65
            Ursprungligen postat av LN
            Jag tror att aktiviteterna här på forumet har minskat (precis som någon ovan sa) för att det har blivit lättare o lättare att hitta fakta på nätet.
            Det ihop med att vårt forum är alldeles för snävt och inriktad på "enbart" ciklider gör att vi är och kommer att förbli alldeles för känsliga för svängningar i hobbyn.
            Jag tror att detta har Kjell redan konstaterat för länge sedan redan innan zoopet blev till. Att gör man en så bred plattform som möjligt så har sidan en chans att överleva och växta.
            För att vi ska har en möjlighet att klara oss så måste vi ha ett bredare aktivt sortiment.
            En aktivs knep o knop del t.e.x hur vi har fixat till just vår filtrering.
            Hur kan ja göra för att utveckla mina akvarie innevånares levnadsförhållande(t.e.x få dom att färga bättre).
            Hur får jag mina fiskar till lek tips
            Hur får jag mina yngel att överleva i ett kar fullt av faror.
            Växters vara eller inte vara i ett akvarium.
            Göra reklam för Ciklidbladet.

            Sen tror jag att det räcker som Kjell konsaterar att enbart Ciklidbladet är skäl nog att bli medlem i vårt förträffliga sällskap
            Ja att Kjell har prostitierat sig och även håller på med andra fiskar, det var han tvungen att göra när han öppnade zoopet, men jag vet bättre, han saknar sina ciklider, ta nu det på rätt sätt kjell.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #66
              Ursprungligen postat av LN
              Jag tror att aktiviteterna här på forumet har minskat (precis som någon ovan sa) för att det har blivit lättare o lättare att hitta fakta på nätet.
              Det ihop med att vårt forum är alldeles för snävt och inriktad på "enbart" ciklider gör att vi är och kommer att förbli alldeles för känsliga för svängningar i hobbyn.
              Jag tror att detta har Kjell redan konstaterat för länge sedan redan innan zoopet blev till. Att gör man en så bred plattform som möjligt så har sidan en chans att överleva och växta.
              För att vi ska har en möjlighet att klara oss så måste vi ha ett bredare aktivt sortiment.
              En aktivs knep o knop del t.e.x hur vi har fixat till just vår filtrering.
              Hur kan ja göra för att utveckla mina akvarie innevånares levnadsförhållande(t.e.x få dom att färga bättre).
              Hur får jag mina fiskar till lek tips
              Hur får jag mina yngel att överleva i ett kar fullt av faror.
              Växters vara eller inte vara i ett akvarium.
              Göra reklam för Ciklidbladet.

              Sen tror jag att det räcker som Kjell konsaterar att enbart Ciklidbladet är skäl nog att bli medlem i vårt förträffliga sällskap
              Ja LN jag tycker faktiskt tvärtom, vi ska syssla med det är bra på det vill säga ciklider.
              Det är det som jag tror är det största problemet just nu på ncs forum, det är alldeles för mycket snack om andra saker.
              Så därför tappar vi ciklidfolket, som faktisk var det ursprunliga syftet med ncs när dom (nu pratar vi om 1967 jag var inte med då) men jag har läst en massa ciklidblad, och jag tycker att just nu så är det alldeles för lite prat om ciklider. framförallt MAL-TA.
              Och om man läser ciklidbladen förr om åren så är det mycket mer fixerat på MAL-TA plus att det var kryddat med SA CA och västafrika.Janne

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #67
                Ursprungligen postat av malawijanne
                1/ Ja att Kjell har prostitierat sig och även håller på med andra fiskar, det var han tvungen att göra när han öppnade zoopet, men jag vet bättre, han saknar sina ciklider, ta nu det på rätt sätt kjell.
                2/ Och om man läser ciklidbladen förr om åren så är det mycket mer fixerat på MAL-TA plus att det var kryddat med SA CA och västafrika.Janne
                1/ Janne, jag kommer att ha en del ciklider i mitt 3.000 liters - sydamerikanska ciklider (dvärgisar och Biotodoma)
                2/ Ja Ciklidbladet är idag mycket bättre än det var förr om åren - skönt att tidningen utvecklas
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 October 2007, 18:40.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #68
                  Jo du kan ha rätt Janne.
                  Men ja ser samtidigt att t.e.x min husbyggartråd väcker ett väldigt stort intresse. Förra veckan skrevs det 4 inlägg i tråden men det var 1200 som läste under samma period. O för att vara en enskild tråd så är det himla mycket även med zoopet mått mätt.
                  Men visst ja ska verkligen starta trådar angående mina nuvarande och framtida Tanganyikafiskar.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #69
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Och om man läser ciklidbladen förr om åren så är det mycket mer fixerat på MAL-TA plus att det var kryddat med SA CA och västafrika.Janne
                    Den fixeringen lär ha varit en starkt bidragande orsak till att medlemsantalet gick ner karftigt i slutet av 90-talet. Idag tycker jag att Ciklidbladet är mycket bättre med betydligt mer varierat innehåll.

                    Det finns ju inte lika mycket att skriva om längre heller när det gäller malawi och tanganyika som på 90-talet när det hittades nya arter och varianter på löpande band. Idag är det Västafrika och Sydamerika som står för nyheterna.

                    En sak som slagit mig men som inte verkar vara så uppmärksammat är att vi i år får lika mycket Ciklidblad som när det kom ut med 10 nummer per år. Då fick vi 520 sidor per år (10x52 sidor) i A5 format, det vill säga motsvarande 260 sidor i dagens A4-format. I år får vi 264 sidor Ciklidblad och en almanacka som bonus.
                    Med tanke på den fina mixen av artiklar numer vågar jag säga att Ciklidbladet aldrig varit bättre.

                    Men det var en bra bit från ämnet som var minskad aktivitet i forumet. Och där har Tony rätt, det blir inte bättre än vad vi medlemmar gör det. Styrelsen kan uppmuntra med en i övrigt levande hemsida, men inläggsskrivandet är vår sak.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      #70
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Den fixeringen lär ha varit en starkt bidragande orsak till att medlemsantalet gick ner karftigt i slutet av 90-talet. Idag tycker jag att Ciklidbladet är mycket bättre med betydligt mer varierat innehåll.

                      Det finns ju inte lika mycket att skriva om längre heller när det gäller malawi och tanganyika som på 90-talet när det hittades nya arter och varianter på löpande band. Idag är det Västafrika och Sydamerika som står för nyheterna.

                      En sak som slagit mig men som inte verkar vara så uppmärksammat är att vi i år får lika mycket Ciklidblad som när det kom ut med 10 nummer per år. Då fick vi 520 sidor per år (10x52 sidor) i A5 format, det vill säga motsvarande 260 sidor i dagens A4-format. I år får vi 264 sidor Ciklidblad och en almanacka som bonus.
                      Med tanke på den fina mixen av artiklar numer vågar jag säga att Ciklidbladet aldrig varit bättre.

                      Men det var en bra bit från ämnet som var minskad aktivitet i forumet. Och där har Tony rätt, det blir inte bättre än vad vi medlemmar gör det. Styrelsen kan uppmuntra med en i övrigt levande hemsida, men inläggsskrivandet är vår sak.
                      Ja du är alltid blygsam Micke, jag vet att du har dragit ett jättelass när det gäller bladet.
                      Och det gjorde även Roger Häggström som tog över i början av 90 talet.
                      Men att det gick dåligt för ciklidbladet i slutet av 80talet det kan du inte belasta för att det var för mycket artiklar när det gäller MAL-TA.
                      Det var en organisationsfråga plus att det inte fanns någon redaktör som var tillräckligt duktig, att axla det jobbet som det innebär att få fram tillräckligt många artiklar till bladet.Janne

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #71
                        Janne, jag kan inte gärna ta åt mig äran av den nuvarnde styrelsens arbete så jag förstår inte ditt svar. Faktum är att den fixering mot malawi och tanganyika som du själv nämner, bidrog till att många lämnade föreningen. Sedan tog det lång tid att tvätta bort den stämpeln.
                        Precis som i huvudfrågan i denna tråden så är det upp till föreningsmedlemmarna att bidra. Utan artiklar inget Ciklidblad, och utan inlägg i forumet inget levande forum.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #72
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Utan artiklar inget Ciklidblad, och utan inlägg i forumet inget levande forum.
                          Jag tror att om vi inte ser till att ta hand om nytillkomna användare så blir det ingedera
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            #73
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            1/ Janne, jag kommer att ha en del ciklider i mitt 3.000 liters - sydamerikanska ciklider (dvärgisar och Biotodoma)
                            2/ Ja Ciklidbladet är idag mycket bättre än det var förr om åren - skönt att tidningen utvecklas
                            Ja det är gött att man kan redigera och även lägga till lite, allt var inte bättre förrJanne

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

                              #74
                              Den här diskussionen har väl funnits ett antal gånger tidigare. Senast har jag för mig att det "nya" forumet skulle innebära ett uppsving, men det har det väl inte blivit direkt. Det beror ju inte på att forumet blev sämre, snarare tvärtom tycker jag iaf.

                              Jag tycker att det är lite aktivitet periodvis, särskillt på avd. Afrikanska ciklider. Mest är det ju fototrådarna, Akvarieavdelningen och DIY som det görs nya inlägg i.

                              Själv har jag inte skrivit något på senaste tiden, mest för jag inte har ngt intressant på G utan allt rullar på. Sen kan jag erkänna att jag hade kunnat skriva i trådar, men jag har inte orkat. Men jag är inne och läser varje dag.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                #75
                                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                                Den här diskussionen har väl funnits ett antal gånger tidigare. Senast har jag för mig att det "nya" forumet skulle innebära ett uppsving, men det har det väl inte blivit direkt. Det beror ju inte på att forumet blev sämre, snarare tvärtom tycker jag iaf.

                                Jag tycker att det är lite aktivitet periodvis, särskillt på avd. Afrikanska ciklider. Mest är det ju fototrådarna, Akvarieavdelningen och DIY som det görs nya inlägg i.

                                Själv har jag inte skrivit något på senaste tiden, mest för jag inte har ngt intressant på G utan allt rullar på. Sen kan jag erkänna att jag hade kunnat skriva i trådar, men jag har inte orkat. Men jag är inne och läser varje dag.
                                Det du säger är klockrent, det är tyvärr mer fixerat på andra trådar och det är faktiskt dit jag vill komma, och det gör att vi missar dom som gillar ciklider.
                                Och sedan utanför tråden, både Kjell Fohrman och Micke skriver att dom inte förstår vad jag skriver är jag så dålig på att utrycka mig i skrift.Janne
                                Senast redigerad av malawijanne; 28 October 2007, 11:00.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...