Slagsmål eller sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    Slagsmål eller sjukdom?

    Jag noterade idag att en av Auratushonorna hade skador. Jag tänkte tillsätta lite salt i vattnet om ingen avråder från det. Är det en sjukdom eller har hon fått spö tro? Såret på huvudet är på vad som ser ut som en liten bula och på sidan har hon sår som står ut lite också... Hon beter sig friskt än så länge men jag är lite oroad. Ingen verkar vara efter henne så därför undrar jag om det är något i sjukdomsväg.
    Det går alltid en senare buss.
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #2
    Tycker själv det där är svårt. När det växer ut saker så är det kanske ändå inte bett. Hade liknande som växte ut på stjärtfenan på min paradfisk i karet. Försvannn efter ett par dagar. Är dock nu lite osäker på om fisken mår riktigt bra. Ser frisk ut, men verkar inte vara riktigt lika sugen på mat. Men jag är inte säker än.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • February 2006
      • 557

      #3
      Trevligt med ett svar
      Jag tycker mig se att hon har fått fler men mindre "sår" utmed ryggfenan. Precis vid roten så att säga. Det har dock inte blivit värre sedan igår kväll vad jag kan se så jag hoppas att min lätta saltning kan ha hjälpt henne lite.
      Hoppas att din fisk blir glad och börjar äta!
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Jag tror inte att det är bett eller "skrubbsår" utan det är nån form av infektion eller nån parasit.

        Jag skulle nog ha fisken i ett karantäns kar och salta ordentligt. Vattenbyte varje dag. Går det inte över så får man ta till andra medel.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • April 2007
          • 1147

          #5
          klart auratus är en tufft fisk så den gruppen samma klassisk metria. lombordoi o ps crabro så klart den tufft.. min hemma så klart ps.crabro är tufft det själv.. inte farlig med det heller. den är måste vara drotting el kungfisk så klart..
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • April 2007
            • 1147

            #6
            hur du skötsel vatten den varje vecka dåå?? jag brukar på 30-40 procent varje veckor för min 375 liter där så själv.,..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • Rhodebaert
              Användare
              • February 2006
              • 557

              #7
              Jag brukar byta vatten var eller varannan vecka. 30% ungefär. Jag har Lombardoi och Auratus men de har inte börjat döda varandra på allvar än. Standardfighten är mellan kung-lombardoin och fryerin. De brukar slåss så det låter över fläktar och pumpar
              Det går alltid en senare buss.

              Kommentar

              Arbetssätt...