Vattnets betydelse för sjukdomar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Det borde då i ditt fall duga med en sån pryl som Malawijannes första bild.
    Aktivt kol som du byter en gång i veckan i den ena behållaren och brunnskalk/eller annat i den andra.
    Du kan ju bygga ihop det med lite kopplingar och 2 petflaskor.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av malawijanne
      kanske ett sådant här filter.janne
      Vart får man tag på sådant filter Janne?

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Ursprungligen postat av Malawe
        Vart får man tag på sådant filter Janne?
        en variant finns på jula
        Hoppsan, den här sidan är försvunnen. Klicka gärna dig vidare till något annat!

sök på filterhus

men jag tror det finns på coop och öb oxå.
        Senast redigerad av cichlids4fun; 26 October 2007, 05:10.
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Är också inne på kloraminerna här. Tror de gör mycket skada för många med akvarier. Tror inte att vattnets kvalisort på vår/höst är särdeles skadligt för firrarna, men har ett svagt minne av att vattenverken då klorerar mer eftersom vattnet kan vara skadligt för oss folk. Ökad klorering ger då större problem för firrarna. Håller som bäst på att testa olika varianter för att bli av med kloramin-helsiket, får se var jag landar. Askorbinsyra verkar vara ruggigt effektivt, men vattnet måste luftas något dygn i allafall (slarvar man med doseringen uppstår massor med kolsyra).

Off-topic: någon kemikunnig som vet om askorbinsyran "hellre" förenar sig med hydroxidjoner än med karbonatjoner? Av mina praktiska försök hittills så verkar syran allra helst förena sig med hydroxidjonerna (pH sänks med ett steg medan KH är nästan oförändrat).

Det första filtret Janne visar tror jag är grejen. Finns patroner med aktivt kol att köpa till dem. Har ett ståendes, inköpt på K-rauta om jag inte minns fel. Fick köpa lite extra kopplingar till dem, men allt utom kolpatronen blir ju en engångskostnad. Fixa så att filtret passar till vanliga gardena-kopplingar, sedan är det enkelt att koppla in det på slangen du kör in nytt vatten med. Med ett eller två kar i lägenheten hade jag nog också tyckt det var lönt att köra med ett bra vattenberedningsmedel som "backup". Visst, i det långa loppet kostar det mer än en vattenberedningstunna, men de tar ju något mindre plats...

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Jag är spiksäker på att vattenkvaliten varierar. Varje vinter, ungefär vid årsskiftet har jag åkt på ofantligt mycket fiskdöd, och jag kan inte hitta någon annan orsak än att vattenverket gör något mindre bra. Själva säger de att de inte gjort något annorlunda alls, men som sagt, det tror jag inte på.
            Tony Englund

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av Tony
              Jag är spiksäker på att vattenkvaliten varierar. Varje vinter, ungefär vid årsskiftet har jag åkt på ofantligt mycket fiskdöd, och jag kan inte hitta någon annan orsak än att vattenverket gör något mindre bra. Själva säger de att de inte gjort något annorlunda alls, men som sagt, det tror jag inte på.
              Håller med dig. Man kan bara kolla här på forumet under dessa tider som pekas ut. Mycket mer trådar startas typ "Har åkt på buken"..."Fiskarna dör"..."Konstiga prickar/utslag på fisken"..."Fiskarna står still nere på botten" osv..under vår/höst perioderna än under sommar/vinter.

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Ursprungligen postat av Wilhelm
                Det borde då i ditt fall duga med en sån pryl som Malawijannes första bild.
                Aktivt kol som du byter en gång i veckan i den ena behållaren och brunnskalk/eller annat i den andra.
                Du kan ju bygga ihop det med lite kopplingar och 2 petflaskor.
                Varför ska du byta kol varje vecka, det beror väl på hur mycket vatten och hur mycket skit som fastnar i kolet.
                vattenverken byter sitt aktiva kol kanske vartannat år.janne

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Ursprungligen postat av Tony
                  Ja jag håller med tony att vattenkvaliten varierar.
                  Och det gör att vattenverket tillsätter mera kloramin när det är sämre, och det är kloraminet som är problemet för oss som håller på med fiskar inte att vattnet är sämre.janne

Kommentar

• algskraparn
                    Användare
                    • September 2006
                    • 159

Jag har läst ngn gång, kommer tyvärr inte ihåg var/när, att vattenverken tillsätter ngt aluminumsalt som används för att fälla ut föroreningar från smältvatten, snötippmassor osv. som dumpas runt vattentäkter (tänker på Mälaren Stockholm)
                    (Om jag inte tar helt fel har metoden även använts i försök att restaurera övergödda sjöar genom att närsalter faller ut och binds i bottensedimentet.)

Att vattenverken förnekar att de mixtrar med vattnet kan ju bero på att de inte anser att rester av detta skall kunna passera ut i kranarna.
                    Det vill säga att de anser att de inte mixtrar med vattnet utan endast mixtrar med reningsprocessen....

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Varför ska du byta kol varje vecka, det beror väl på hur mycket vatten och hur mycket skit som fastnar i kolet.
                      vattenverken byter sitt aktiva kol kanske vartannat år.janne
                      Aktivt kol är väl inte aktivt mer än nån vecka, beroende på hur mycket ämnen som det aktiva kolet absorberar, eller hur det nu gör.?
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• matereo
                        Användare
                        • January 2006
                        • 169

Ja jag håller med tony att vattenkvaliten varierar.
                        Och det gör att vattenverket tillsätter mera kloramin när det är sämre, och det är kloraminet som är problemet för oss som håller på med fiskar inte att vattnet är sämre.janne
                        Därför är det ju trevligt att kloraminets för människor hälsovådliga aspekter uppmärksammats i ett par riktigt tunga studier på sistone. Kanske tänker man om och försöker hitta andra vägar på sikt med anledning av dessa.

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Aktivt kol är väl inte aktivt mer än nån vecka, beroende på hur mycket ämnen som det aktiva kolet absorberar, eller hur det nu gör.?
                          Ja den kommentaren var väntad, men som sagt var, vattenverken har aktivt kol i minst 2 år, och dom borde väl veta bättre.Janne

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Ursprungligen postat av algskraparn
                            Jag har läst ngn gång, kommer tyvärr inte ihåg var/när, att vattenverken tillsätter ngt aluminumsalt som används för att fälla ut föroreningar från smältvatten, snötippmassor osv. som dumpas runt vattentäkter (tänker på Mälaren Stockholm)
                            (Om jag inte tar helt fel har metoden även använts i försök att restaurera övergödda sjöar genom att närsalter faller ut och binds i bottensedimentet.)

Att vattenverken förnekar att de mixtrar med vattnet kan ju bero på att de inte anser att rester av detta skall kunna passera ut i kranarna.
                            Det vill säga att de anser att de inte mixtrar med vattnet utan endast mixtrar med reningsprocessen....
                            Där tror jag att du har rätt algskrapan. För att för ett par årsedan så dog en himla massa fisk i våra fiskaffärer/privata akvarier i Växjö under en veckas tid, o efter ett antal samtal till vattenverket så kom det fram att man använt aluminiumsalt. Jag körde ett test direkt ner till vattenverket från mitt kranvatten. man kunde konstatera att vattnet var känligt utan anmärkning men samtidigt så kom man fram till att vattnet hade avvikande beståndsdelar.
                            Hmmm har sökt en stund här på forumet men hittar inte den lista på prylar som växjövattnet innehåller som jag har plitat ner i en tråd här på forumet.
                            Ja har en lista på jobbet,,,ska se om ja kan få fatt i den efter helgen
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Ursprungligen postat av matereo
                              Därför är det ju trevligt att kloraminets för människor hälsovådliga aspekter uppmärksammats i ett par riktigt tunga studier på sistone. Kanske tänker man om och försöker hitta andra vägar på sikt med anledning av dessa.
                              Både ja och nej. Man var ju inte nöjd med klor eftersom det kunde luftas ut rätt fort, så då kom kloraminet. Skiftar man från kloraminet till något annat så kanske det är ÄNNU jäkligare att komma tillrätta med för oss akvarister... man ska vara försiktig med det man önskar, det kan slå in!!

Hilsen,

P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Hagge
                                Användare
                                • January 2003
                                • 432

Tur man har eget brunnsvatten!
                                /Fredrik

Kommentar

Arbetssätt...