nystart av akvarium (behöver lite råd)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paymaster

    nystart av akvarium (behöver lite råd)

    Hejsan
    Har sen en tid tillbaka gått i tankarna att köra igång mitt gamla akvarium. Akvariet är på 375L (50x50x150) innan körde jag på en fluval 4 och en fluval 2 men jag kommer nog att byta till ett ytterfilter.

    I karet så hade jag lite malawi ciklider och lite annan fisk (kommer inte håg vilka).

    Vattnet där jag bor har en ph på 8,2 - 8,5
    och ett dh på 2,5 - 3,0 (mjukt)

    Min fråga är nu?
    Jag skulle behöva bra tips på ytterfilter märken och sånt i en 1000-1500 kr klassen.

    Sen undrar jag om det är några andra tillbehör som folk kan tipsa om.

    Såg att nån hade en frigolitbakgrund (bakgrunden hade nersänkningar i sig på oilika ställen som var täckta med nät) en bit från sitt akvariums rygg. Är detta nåt för att skapa ett lungnare vatten men ändå har bra cirkulation

    Vad det gäller det kommande fiskbeståndet så är det enda jag vet att jag vill ha ciklider igen mest för deras fina färger och deras personlighet. Vilket område får jag se senare när jag har läste lite. Men jag antar att blanda mellan dom olika sjöarna kan vara en dum ide...eller är fiskarna lika varandra i sinnet.
  • Hagge
    Användare
    • January 2003
    • 432

    #2
    Har du Kommunalt vatten? Har du mätt själv, eller är det uppgifter från vattenleverantören?

    Ser ju pH mässigt rätt bra ut för många Afrikanska ciklider iaf. Hårdheten kan du få upp ganska lätt!
    /Fredrik

    Kommentar

    • paymaster

      #3
      Det är komunalt vatten. Uppgifterna är från deras hemsida

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Jag skulle försöka hålla mig till fiskar från samma sjö...

        Inte för att det inte skulle fungera att blanda fiskar från ex. Viktorissjön och Malawisjön. Viktoriasjöns vatten är väl "mjukare", något i stil med de vattenvärde du angav för ditt kommunala skulle jag tro... Viktoriaciklider finns det en del roliga faktiskt!
        /Fredrik

        Kommentar

        • matereo
          Användare
          • January 2006
          • 169

          #5
          det betyder likaväl att centralamerikanska ciklider i hög utsträckning är lämpliga och borde komma på tal.

          Kommentar

          • paymaster

            #6
            När det gäller fiskvalet så är det nått som jag kommer läsa mig till....kommer inte starta upp det förens december så det finns gott om tid.

            Tittat lite på Back to nature saker och funderar på att använda det som filtersystem. Ser snyggt ut och verkar kunna hålla en likvärdig filterkapacitet.

            Kommentar

            • paymaster

              #7
              Undrar över en anna sak.
              Jag la ner karet 2003 och det har sen dess varit utan vatten i föräldrarhemmets källare. Kan jag köra igång det utan risk att fogarna spricker. det ska vara silicon fogar

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #8
                Känn efter med fingrarna på fogarna. De ska vara lagom "mjuka" och inte släppa från glaset. Fyll på vatten lite pö om pö så ser man om det börjar läcka nånstans. Helst i badrummet eller där du har golvbrunn.
                Annars så är det bara att silikonera om.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • paymaster

                  #9
                  ok tack för tipset

                  Kommentar

                  Arbetssätt...