720 l på spån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _DoGGi_
    Användare
    • September 2003
    • 67

    720 l på spån

    Hej allihop

    har köpt ett akvarium me aluram på 720 liter. Bänken jag fick med är egetbygge gjort av 22mm spånskiva. Jag ska försöka förklara hur den är byggd från botten och uppåt:
    12 st fötter8cm höga med bottenyta på 6x6cm var, på det spånskiva sedan 6 st vertikala skivor som bildar 5 fack där 2 av dom har vågrätta skivor i mitthöjden. På toppen ligger sedan en skiva till, allting i 22mm spånskiva som är lackad.
    Vad säger ni som kan, är det något som man kan ha akvariet på och känna sig säker eller ska jag bygga bänk av lecablock istället ???

    MVH _DoGGi_
    MVH _DoGGi_
  • _DoGGi_
    Användare
    • September 2003
    • 67

    #2
    Hittade föresten en länk med bild på hur det ser ut, precis som denna men med 5 fack och 2 av facket har skivor som sitter fast horisontellt så att det ser ut som hyllor i.
    länk: http://www.blocket.se/vi/13093591.htm?ca=11_s
    MVH _DoGGi_

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • January 2004
      • 563

      #3
      Tror att det håller. Hade säljaren akvariet på denna bänk under en längre tid borde den hålla såvida den inte skadades under transporten.
      //Robert

      Kommentar

      • _DoGGi_
        Användare
        • September 2003
        • 67

        #4
        Han jag köpte den från hade haft den så ca 1 år, han i sin tur köpte den av tillverkaren av bänken som haft den ca 4 år.Jag vet inte om karet stått på bänken hela tiden.
        Några med erfarenhet av liknande bänkar????
        MVH _DoGGi_

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • January 2004
          • 563

          #5
          Jag har det personligen ingen erfarenhet av sådana bänkar, men väldigt många bänkar till sk möbelakvarier är byggda av spånskivor. Konstruktionen som du beksiver låter stabil. Om du är osäker och tycker bänken är snygg förstärk den med ett par reglar.
          //Robert

          Kommentar

          • _DoGGi_
            Användare
            • September 2003
            • 67

            #6
            Hej igen och tack robban verkar bara vara du som är på den vänliga sidan, konstigt att man inte får mer en en person som försöker hjälpa till på ett forum som endast är till för akvarieintreserade.
            Iallafall var skulle reglarna hamna bäst?

            MVH _DoGGi_
            MVH _DoGGi_

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Förmodar att det finns nån hel baksida på bänken, som är spik/skruvlimmad?
              Då behövs inga reglar.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • _DoGGi_
                Användare
                • September 2003
                • 67

                #8
                Jorå det sitter skiva bak som är fastskruvad så då är det väl lugnt då.Jag undrar bara en sak till: bänken är i våg men inte perfekt(bubblan är inom markeringarna)ska jag lägga frigolit på bänken och sedan en skiva på, isåfall vilken tjocklek på dom ?

                MVH _DoGGi_
                MVH _DoGGi_

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #9
                  Det viktiga är ju att bänkskivan är plan. Jag använder i princip bara liggunderlag mellan bänk och akvarium.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av _DoGGi_
                    Hej igen och tack robban verkar bara vara du som är på den vänliga sidan, konstigt att man inte får mer en en person som försöker hjälpa till på ett forum som endast är till för akvarieintreserade.
                    Iallafall var skulle reglarna hamna bäst?

                    MVH _DoGGi_
                    Jag skulle personligen ionte rådfråga "akvarister" om en sån sak utan jag skulle vända mig till en snickare för att få ett bra svar.
                    Söker du på bänkar i forumet lär du hitta ganska mycket info i liknande frågor genom åren...

                    Hur som helst... har du 6 st vertikala skivor så kan du köra upp en mindre lastbil på den =)
                    Finns det en baksida som stödjer upp bänken?
                    Kolla på bilmässor hur dom byggt upp podierna för bilar så förstår du vad jag menar.

                    En annan aspekt... tänk om någon säger -jo för fasiken kör på bara, jag har en sån bänk jag med... så rasar bänken när du fyllt burken då kommer du vara lika sur på han som sa "jo för fasiken kör på" som på han som sålde den =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • _DoGGi_
                      Användare
                      • September 2003
                      • 67

                      #11
                      Ok deelay jag väntar med att sätta upp karet till nästa bilmässa då jag ser hur dom är byggda, finns säker några snickare där som jag kan rådgöra akvarium med så att jag får mer kött på benen
                      MVH _DoGGi_

                      Kommentar

                      • _DoGGi_
                        Användare
                        • September 2003
                        • 67

                        #12
                        Wilhelm : jag förstår hur du menar tackar för hjälpen.
                        MVH _DoGGi_

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av _DoGGi_
                          Ok deelay jag väntar med att sätta upp karet till nästa bilmässa då jag ser hur dom är byggda, finns säker några snickare där som jag kan rådgöra akvarium med så att jag får mer kött på benen
                          Och sen så undrar du varför så få svarar?
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

                            #14
                            Det är ju inte säkert att en snickare vet hur en akvariebänk ska vara byggd.
                            Det finns nog tusentals akvarister som byggt sina akvariebänkar och vet hur de ska vara byggda för att inte falla ihop i en spånhög när vattnet har fyllts på i akvariet.

                            Har det stått ett akvarium på en bänk i flera år, så ska ju den bänken hålla ytterligare ett antal år om man nu inte har tagit bort nån "bärande" funktion på bänken.

                            Här en bild på en snickarbyggd bänk. Den ser ju lite suspect ut, men håller.
                            Det högra karet är på 950 liter och det vänstra är på 880 liter. Det blir 1,8 ton vatten + akvarierna som väger kanske 300 kilo och några kila grus o sten.

                            Inga tvärstag och inget bakstycke.

                            Detta är nu inget tips om hur man kan bygga en bänk, så gör inte om det.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • _DoGGi_
                              Användare
                              • September 2003
                              • 67

                              #15
                              "Det är ju inte säkert att en snickare vet hur en akvariebänk ska vara byggd.
                              Det finns nog tusentals akvarister som byggt sina akvariebänkar och vet hur de ska vara byggda för att inte falla ihop i en spånhög när vattnet har fyllts på i akvariet."

                              Och det är därför man frågar på detta forum .Har ingen mer att tillägga på det.

                              Nää Wilhelm jag ska inte göra så
                              MVH _DoGGi_

                              Kommentar

                              Arbetssätt...