Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • October 2007
    • 180

Ett till kar blir det inte förräns mina L333 börjar bli leksugna.

Ska iväg nu och köpa mig 20st Kongo på ca 5cm sa dem.

De äter inte räkmixen men mal tabsen nyper dem gärna lite av då och då... Ska testa med röda mygg senare ikväll.

Lite förvirrad över vad jag ska ha för arter nu... borde gå bra med nästan vad som helst bara det inte är för smått?

Kommentar

• ola.lindeberg
      Användare
      • October 2007
      • 180

Guldsömmarna har lekt nu med.. Rom på en sten=)

Kommentar

• tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

Ursprungligen postat av ola.lindeberg
        Guldsömmarna har lekt nu med.. Rom på en sten=)
        GRATTIS! Det du stoppar ner ser ut att trivas bra ialf!

Kommentar

• ola.lindeberg
          Användare
          • October 2007
          • 180

Får hoppas att guldsömmaran inte slår ihjäl allt annat i karet nu då

Blev 10kongo. var inte så stora så våga inte köpa 20-25st. Tror ändå att det mest är färgera som lockar de blå tilll attack.. Neoner och Rödmunnar har gått åt direkt medans små Kejsartetror stora som en normal neon inte har försvunnit...

Blev en del flytväxter med.

Vad gava du för ditt JBL500 på hornbach? Såg att det kostade 1695:- här i Malmö iaf!

Kommentar

• tjornpatrik
            Användare
            • August 2006
            • 830

Får hoppas att guldsömmaran inte slår ihjäl allt annat i karet nu då

Blev 10kongo. var inte så stora så våga inte köpa 20-25st. Tror ändå att det mest är färgera som lockar de blå tilll attack.. Neoner och Rödmunnar har gått åt direkt medans små Kejsartetror stora som en normal neon inte har försvunnit...

Blev en del flytväxter med.

Vad gava du för ditt JBL500 på hornbach? Såg att det kostade 1695:- här i Malmö iaf!
            Var ett tag sen jag köpte det men har 1495:- eller något i minnet. Annars har du ju detta filtret som är likvärdigt. Har 2 själv och dessa är verkligen tysta. Finns på Hornbach, skriv ut länken jag skickade och ta med så blir det 1062:- med lågprisgarantin, värt varenda krona, inkl filtermaterial.

Kollade om någon sålde JBL filtret billigare men hittade inte det.

Kommentar

• ola.lindeberg
              Användare
              • October 2007
              • 180

Okej... får bli efter jul då=)

Känns nästan som Guldsömmarna inte är riktigt lika aggro mot de Blå idag... vet inte fall det kan ha och göra med att dem nyss har lekt?

Kommentar

• tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

Okej... får bli efter jul då=)

Känns nästan som Guldsömmarna inte är riktigt lika aggro mot de Blå idag... vet inte fall det kan ha och göra med att dem nyss har lekt?
                Dom kanske har börjat hitta sin plats i karet och börjat lugna ner sig. Kul att höra ialf. Håller tummarna.

Kommentar

• ola.lindeberg
                  Användare
                  • October 2007
                  • 180

Jupp! Ska bli kul att se hur Kongona klarar natten... fick dem för 27:- st iaf! Hoppas dem käkar upp sig rejält nu bara!

Klarar dem första natten så borde det gå bra tycker man. Det har alltid varit första natten som det har gått åt ca 70% av tetrorna så... Satsar nog på 25st.. Rätt maffigt med en lite större tetra i ett hyffsat stort stim faktiskt!

Fick syn på fengädda, kanske är nåt för hålla yngel i schack? Men samtidigt när jag tänker efter så har inga yngel överlevt? De blå har haft 2 lekar och Guld har sin första nu. Tror inte GUld yngel klarar sig bättre än de Blå så...
                  Nu när det går ett litet stim tetror med så ska nog yngel gå åt tycker man!

Blir helt plötsligt mycket livligare i karet nu bara för några tetror hamna i!

Sitter även och funderar över om man ska satsa på en pump till innan man köper mer fisk?

Ibörjan fick jag en olje liknande hinna på ytan. Detta var då för allt var nytt bara så den försvann efter ett par veckor. Men nu har det gått över till alger på ytan? Ser ljusgrönt ut små små prickar som flyter på ytan.

Kan det bero på att jag har matat lite mycket? Vill ju få upp dem i storlek....

Är förresten 100 på vad det är för kön på de blå nu. Rätt kul, köpte en hane som jag var säker på för den var 2-3cm större än resten i kullen. Sedan 2 mindre som då skulle vara honor. Allt är tvärtom! De två minsta har ni vuxit i fatt den som var 2-3cm större i affären och är hanar. Har med andra ord 2+1 Blåciklider.
                  Det kan ju inte vara bra? Kanske ska låta hanen gå kvar ändå just så Guld har fler att jävlas med?

Kommentar

• ola.lindeberg
                    Användare
                    • October 2007
                    • 180

Inga som varit sugna på skriva idag? Kan medela att Kongona har klarat natten gallant!

Då alla är rätt små ca 3-4cm så ser alla ut som honor. Har fått reda på att det händer att hela kullar enbart är honor så ska nog köpa ett par säkra hanar som är 7-8cm någon annanstans...

KAn det var så enkelt att det är Kongona som har dämpat aggro från Guld eller är det för dem har lekt?

Kommentar

• tjornpatrik
                      Användare
                      • August 2006
                      • 830

Inga som varit sugna på skriva idag? Kan medela att Kongona har klarat natten gallant!

Då alla är rätt små ca 3-4cm så ser alla ut som honor. Har fått reda på att det händer att hela kullar enbart är honor så ska nog köpa ett par säkra hanar som är 7-8cm någon annanstans...

KAn det var så enkelt att det är Kongona som har dämpat aggro från Guld eller är det för dem har lekt?
                      Kan klart va kongotetrorna som dämpat aggressionerna, att tillsäta mer fisk brukar göra otroligt gott när man har för lite från början och aggressioner.

Kul att dom klarade första natten, ser mer lovande ut nu då.

Provade du mygg till guldsömmarna?

Kommentar

• tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

Appropå oljig hinna kan det vara maten som orsakar detta ex övermatning m pellets. Hur har du utblåset, för ultimat syreutbyte ska vattenytan vara i så stor rörelse som möjligt, då brukar även hinnan till viss del försvinna. Tänk bara på att sköta vattenbytena ordentligt och regelbundet om du matar mycket och inte har full filterkapacitet.
                        Senast redigerad av tjornpatrik; 06 December 2007, 22:37.

Kommentar

• ola.lindeberg
                          Användare
                          • October 2007
                          • 180

Bytar 1/3 i veckan. Ska bli en ny pump som enbart är riktad mot ytan.

Rödamygg ville inte Guld ha heller.

Kommentar

• tjornpatrik
                            Användare
                            • August 2006
                            • 830

Bytar 1/3 i veckan. Ska bli en ny pump som enbart är riktad mot ytan.

Rödamygg ville inte Guld ha heller.
                            Låter bra.

Synd att de inte ville ha myggen, brukar vara ett ganska säkert kort annars.

Kommentar

• ola.lindeberg
                              Användare
                              • October 2007
                              • 180

Lite konstigt att de inte har börjat käka ordentligt än. Smakar mest på det sen spottar ut det om de händer ens... De har gått i mitt kar i 5dagar så...

Kommentar

• tjornpatrik
                                Användare
                                • August 2006
                                • 830

Lite konstigt att de inte har börjat käka ordentligt än. Smakar mest på det sen spottar ut det om de händer ens... De har gått i mitt kar i 5dagar så...
                                Men dom är friska annars? Syns det på dom att dom är magra? Det var friskt i övrigt i de karet dom kom ifrån från butiken. Kom inte ihåg om det var i Sandby du köpte dom.

Kan du inte höra med försäljaren vad han gav dom för foder?? Kan ju vara så bara att de är vana vid enbart ett foder eller/och lite osäkra. Som jag sa har jag haft flera nya fiskar som inte ätit på ett bra tag men kommit i gång.

Hör med någon annan här på forumet vad dom tror.

Kommentar

Arbetssätt...