Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • October 2007
    • 180

Var ute i sandby i lördags ju... Var nära på köpa en liten grupp G.Altifrons... Dem är ju rätt snälla så Guldsömmarna hade ju fortfarande kunnat bossa då. Funderar på 4st. Dem var ganska stora... 12cm iaf. Men vet inte för dem är lite små tråkiga i färgen....

Han hade även Geophagus sp. Tapajos Red Head inne men dem var lite mindre. Kommer inte riktigt ihåg me nvar nog 5-6cm... Tror ni det hade gått? De andra är då nästan dubbelt så stora. Har för mig att det var F1or med men kan ha fel.

En fisk som jag gillar annars är Aequidens patricki men tyvärr aldrig sett den i någon affär... Erfarenheter?

Kanske ska köra på ett JBL till då. Verkligen jätte nöjd med det!
    Förr hade jag ett innerfilter samt ett ytter men tillåter ekonomin så är ytter klart bättre ju. Sen om det nu kostar en 1500:- är ju inte hela världen

Kommentar

• tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

Ursprungligen postat av ola.lindeberg
      Var ute i sandby i lördags ju... Var nära på köpa en liten grupp G.Altifrons... Dem är ju rätt snälla så Guldsömmarna hade ju fortfarande kunnat bossa då. Funderar på 4st. Dem var ganska stora... 12cm iaf. Men vet inte för dem är lite små tråkiga i färgen....

Han hade även Geophagus sp. Tapajos Red Head inne men dem var lite mindre. Kommer inte riktigt ihåg me nvar nog 5-6cm... Tror ni det hade gått? De andra är då nästan dubbelt så stora. Har för mig att det var F1or med men kan ha fel.

En fisk som jag gillar annars är Aequidens patricki men tyvärr aldrig sett den i någon affär... Erfarenheter?

Kanske ska köra på ett JBL till då. Verkligen jätte nöjd med det!
      Förr hade jag ett innerfilter samt ett ytter men tillåter ekonomin så är ytter klart bättre ju. Sen om det nu kostar en 1500:- är ju inte hela världen
      Tycker absolut du ska köra med ett JBL till om du är nöjd med det, jag hade inte köpt ett ytterligare tror jag. Som jag sa tycker det är ett jätte bra och smidigt filter som är lätt att montera och ta ur respektive korg ur. Kolla nätet om du hittar en butik som säljer billigare ( ex nätbutik ) och utnyttja Hornbachs lågprisgarantin så kanske du tjänar några hundra ( du får den andra butikens pris + 10% rabatt på de )

Patricki har jag ingen erfarenhet av

Kommentar

• ola.lindeberg
        Användare
        • October 2007
        • 180

Ska nog kolla på Hornbach efter det. Förvånad att det kan vara så tyst.

Tillbaka till firrarna!

Sömmarna bossar karet mer och mer. Kul att se när hanen försökte flytta en sten på 2-3kg men munnen Hanen försöker impa på honan heela tiden, borde bli lek när som helst. Skulle nog varit bra om jag hade haft ett stort stim tetror då... Lite rödd för hur dem kommer behandla de Blå.

De har inte börjat käka än.. lite trist då dem är rätt smala som ni säkert såg på bilden.
        Hade dem bara käkat som de Blå gör i 1 vecka så hade dem varit smäll feta!

Funderat lite på ett par tillav någon mellanstor SA. Något i stil med A. Patrickii men som sagt svår att få tag på...
        Även en liten grupp jordätare som Altifrons, eller den hära Geopagus tapajos red. 4st.
        För mycket fisk eller?

Ang. feasten så tror jag att jag hoppar på den för att den gräver + att den är inte den snällaste SA även fast det är tal om individer...

Växterna börjar ta fart med nu vilket som känns skönt!

Kommentar

• tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

Ska nog kolla på Hornbach efter det. Förvånad att det kan vara så tyst.

Tillbaka till firrarna!

Sömmarna bossar karet mer och mer. Kul att se när hanen försökte flytta en sten på 2-3kg men munnen Hanen försöker impa på honan heela tiden, borde bli lek när som helst. Skulle nog varit bra om jag hade haft ett stort stim tetror då... Lite rödd för hur dem kommer behandla de Blå.

De har inte börjat käka än.. lite trist då dem är rätt smala som ni säkert såg på bilden.
          Hade dem bara käkat som de Blå gör i 1 vecka så hade dem varit smäll feta!

Funderat lite på ett par tillav någon mellanstor SA. Något i stil med A. Patrickii men som sagt svår att få tag på...
          Även en liten grupp jordätare som Altifrons, eller den hära Geopagus tapajos red. 4st.
          För mycket fisk eller?

Ang. feasten så tror jag att jag hoppar på den för att den gräver + att den är inte den snällaste SA även fast det är tal om individer...

Växterna börjar ta fart med nu vilket som känns skönt!
          4 SA arter tycker jag absolut du kan ha i ditt 2 meters kar, tror det blir ganska lagom + ev någon tetra om du hittar rätt storlek. Sen får man pröva sig fram och se vad som funkar. Sen är det ju inte sagt att det ser ut på samma sätt i ditt kar om ett par år, tycker jag själv det är roligt att prova andra arter emellanåt även om jag har vissa fiskar jag aldrig skulle kunna lämna ifrån mig.

Kul att växterna tar sig!

Tror du gör rätt i att hoppa Festaen, ialf tills vidare.

Kommentar

• ola.lindeberg
            Användare
            • October 2007
            • 180

På onsdag skulle akvarieaffären få in Kongotetror. Blir antagligen ett 20tal då. Får se hur Sömmarna och de Blå reagerar på dem och senare kompletera med av liten grupp jordätare + något par av någon annan art!

Kommentar

• ola.lindeberg
              Användare
              • October 2007
              • 180

hum, ser inte för bra ut nu, Guldsömmarna verkar ha tagit hela karet som revor nu... De Blå har lite skador på läpparna.

Något farligt eller?

Kommentar

• Gäst

hum, ser inte för bra ut nu, Guldsömmarna verkar ha tagit hela karet som revor nu... De Blå har lite skador på läpparna.

Något farligt eller?
                Kan ju inte svara på om deras skador är farliga utan att se dem men de brukar tåla mer än man tror. Förövrigt så hade jag en gång en guldsömhane som jagade ihjäl två vuxna blåciklider och då hade de dessutom vuxit upp ihop. När han senare "tröttnade" på sin hona efter några misslyckade lekar så tog han sig an henne ochså...

Mvh/Andreas

Kommentar

• ola.lindeberg
                  Användare
                  • October 2007
                  • 180

Var ju inga roliga erfarenheter Skadorna är inte speciellt allvarliga u nuläget.. Men fortsätter det så lär det ju bli värre.

Undra hur mycket det hade hjälpt med 2 arter till oc h20kongotetror.

Förövrigt så börjar mina L333 bli lite mer aktiva och rundare om magarna=)

Kommentar

• firefox75
                    Användare
                    • April 2007
                    • 234

Fasen

Var ju inga roliga erfarenheter Skadorna är inte speciellt allvarliga u nuläget.. Men fortsätter det så lär det ju bli värre.

Du har ingen fisk som du kan offra???
                    Jag tror att guld anfaller blå eftersom de endast har varandra att anfalla.
                    Jag skulle vid nöd faktiskt inhandla någon strykfisk/ar....typ någon CA bara för barandets skull.
                    Eller någon till ciklid.
                    Kanske skivtetror skulle vara någe om inte kongo passar....skivtetrorna kommer ju typ nästan från samma vatten som både blå och guld gör medans kongo tetran kommer från kongo(afrika).

Inskaffa fiskar fort som attan om du vill behålla dina blå i bra skick...
                    Är mitt förslag...
                    Barber typ tigerbarber brukar funka...
                    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                    16500liter odlingskar.
                    3500liter vardagliga.
                    6kbm tempererad damm.
                    MvH
                    Daniel
                    0735-433428

Kommentar

• Gäst

Nä, har inga roliga erfarenheter av guldsömmar över huvud taget...
                      De lär tyvärr fortsätta och det lär tyvärr bli värre om de inte kan rikta sin uppmärksamhet mot ngt annat. Appropå andra arter så skulle jag avråda starkt från att skaffa flertalet jordätare som du funderade på -om inte alla! Beteenden kan som redan sagts variera mellan olika individer men beskrivningen av dina låter alltför bekant tyvärr. Fixar inte blåcikliderna detta så gör inte jordätarna det heller... Nu vill jag dock inte att du tolkar det som att jag bara har aviationer mot guldsömmar för jag tycker faktiskt att det är en av de vackraste ciklider som finns. Bara det att det inte uppväger problematiken enligt min mening. Självklart kan man blanda dem med fiskar som är ännu värre men då försvinner ju det som gör en guldsömciklid till en guldsömciklid. En "knäckt" guldsöm med sårad stolthet är en riktigt ynklig syn kan jag lova!

Satsa på snabbsimmande stimfiskar så kan det jämna ut sig lite tror jag, tex ngn skivtetra som firefox75 var inne på.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• firefox75
                        Användare
                        • April 2007
                        • 234

Skulle jag vara du OLA

Så skulle jag faktiskt inhandla skivtetror eller kanske rent av en festea eller salvini bara för att de ska ha någe att jaga.
                        16500liter odlingskar.
                        3500liter vardagliga.
                        6kbm tempererad damm.
                        MvH
                        Daniel
                        0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
                          Användare
                          • October 2007
                          • 180

Blir antagligen 20 kongotetror imorn. Feaste är för aggro dessutom så gräver den rätt mycket.

Skivtetror och barber käkar växter så det går inte...
                          Tack för tipsen iallafall.

Helt sjukt vad Guld kör med Blå nu fast de bara är 2cm större...
                          Finns det inga SA som man kan använda till strykfisk?

Kommentar

• firefox75
                            Användare
                            • April 2007
                            • 234

Flera blå.

Blir antagligen 20 kongotetror imorn. Feaste är för aggro dessutom så gräver den rätt mycket.

Skivtetror och barber käkar växter så det går inte...
                            Tack för tipsen iallafall.

Helt sjukt vad Guld kör med Blå nu fast de bara är 2cm större...
                            Finns det inga SA som man kan använda till strykfisk?
                            Inskaffa flera blå ciklider.
                            Så att guld har flera att jaga.
                            Sen när dina kongo kommer så kan du nog låta de övriga blå gå kvar ett tag.
                            Köp ett 100liters akvarium eller du kanske redan har ett stående.
                            Sen när du fixat nästa art av ciklid såflytta de övriga blå (förrutom lekparet) till 100litert med någon mal.
                            Kanske ett till lekpar av blå...
                            16500liter odlingskar.
                            3500liter vardagliga.
                            6kbm tempererad damm.
                            MvH
                            Daniel
                            0735-433428

Kommentar

• firefox75
                              Användare
                              • April 2007
                              • 234

Förslag på fiskar.

Tuppkamciklid, Silverdollar(skivtetra), Jack Dempsey, L085(mal), tigertetra,
                              16500liter odlingskar.
                              3500liter vardagliga.
                              6kbm tempererad damm.
                              MvH
                              Daniel
                              0735-433428

Kommentar

• tjornpatrik
                                Användare
                                • August 2006
                                • 830

Tror det hade hjälpt mycket att sätta in ett par ytterligare arter+ev stimfisk, då får det helt klart nya saker att tänka på! Nu har guldsömmarna bara de blå att provocera, saken blir helt annan när det kommer in flera. Två par är helt klart inget lyckat. Som jag tidigare sagt har jag haft flera guldsömslekpar (ända till fullvuxna) i ner till så små kar som 310 liters utan några problem alls så länge guldsömshanen just har fått vara boss. Därför tror jag det är dumt att sätta in något tuffare, min tanke är bara att då flyger dom i luven på varandra och det blir herrans konflikter vilket i sin tur leder till onödiga oroligheter i karet. Lasse har säkert massa tips på lämpliga SA att sätta in, fråga honom.

Apropå revir. Själv kör jag större stenar med skifferplattor på som tak i alla kar och detta funkar utmärkt som revir, kan vara ett tips, dom brukar inte gå för långt ifrån dessa under lek. Tänk bara på att skiffern inte ska vara oljebehandlad, köp gärna större från Hornbach så vet du var du får.

Har guldsömmarna börjat äta ännu förresten? Röda mygg har funkat bra för mig med matvägrande fiskar, funkar nästan alltid. Detta är dock inget foder jag någonsin matar med annars eller rekommenderar men för att få igång matvägrande fiskar kan det funka, du kan ju ha ha det i åtanke. Men tror absolut dom kommer börjar äta.

Kommentar

Arbetssätt...