Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • October 2007
    • 180

Det är krig i karet just nu. Guldsömmarna envisas om att vara där de Blå har yngel... De Blå känns lite fegare än sömmarna...
    Känns som om sömmarna gör det enbart för djävlas? Ser inte allt för bra ut iaf.

Kanske blir bättre med 20 kongotetror?
    Vet inte fall det hade varit bra med någon nattlevade fisk som nyper yngel utan de Blå märker det.
    Lär ju ble en hel del yngel med tiden.

Vad kunde det varit för fisk såfall?

Kommentar

• tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

Ursprungligen postat av ola.lindeberg
      Det är krig i karet just nu. Guldsömmarna envisas om att vara där de Blå har yngel... De Blå känns lite fegare än sömmarna...

Vet inte fall det hade varit bra med någon nattlevade fisk som nyper yngel utan de Blå märker det.

Avvakta och se vad som händer, de måste hitta sin plats. I ett senare stadium kan du prova med ommöblering av karet om du inte vill göra det direkt. Har varit hiskeliga fighter i mina kar ibland när man stoppar in nytt, oftast när det kommer någon större / domninerande som försöker ta plats. Stoppar man in mindre är det inte alltid de äns bryr sig. Brukar så gott som alltid lugna ner sig efter ett tag.

Du har inte någon stor rot eller liknande du kan försöka rama in blåciklidernas revir med? Stenar?

Lugnar det inte ner sig så prova med tetror etc.

Skulle ju kunna vara så att guldsömmarna är hungriga (ynglen)??? Helt klart är dom ju mer aggressiva nu när de har yngel.

Kommentar

• firefox75
        Användare
        • April 2007
        • 234

Hmmm

har du inga andra fiskar än blå och guld??? i Karet?

Skaffa några andra fiskar typ vad som helst som står pall
        Så kommer både guld o blå att jaga dessa emellan åt.
        Eftersom guld inte har något annat för sig så kommer de lägga all sin kraft på att ta yngel och mota bort blåcikliderna från dessas revir.

Strykfisk och väl avgränsande revir med ett kraftigt buskage växter eller stora rötter borde avgränsa sikten för guld och blå...eftersom de då inte ser varandra direkt.
        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
          Användare
          • October 2007
          • 180

Jag har 3 stora rötter i karet fördelat på 12kg.

De blå har sina yngel bakom en stor rot i ena sidan så man ser knappt dem.

Ända som går i karet är följande:

5st L333.
          2st L120.
          3st C. Panda,

Några kejsar tetror som knappt syns.

Sen är det 3blåciklider och 2guldsömmar.
          Planerar att köpa ett stort stim Kongotetror i veckan. Ca 20st tänkte jag mig.

Sömmarna måste vara hungriga men inte sååå hungriga då dem inte äter mixen alls. Kan försöka ta en helbild på karet så ni får en uppfattning om hur det ser ut?

Kommentar

• tjornpatrik
            Användare
            • August 2006
            • 830

Ursprungligen postat av firefox75
            har du inga andra fiskar än blå och guld??? i Karet?

Skaffa några andra fiskar typ vad som helst som står pall
            Så kommer både guld o blå att jaga dessa emellan åt.
            Eftersom guld inte har något annat för sig så kommer de lägga all sin kraft på att ta yngel och mota bort blåcikliderna från dessas revir.

Strykfisk och väl avgränsande revir med ett kraftigt buskage växter eller stora rötter borde avgränsa sikten för guld och blå...eftersom de då inte ser varandra direkt.
            Precis, sa det me i ett tidigare inlägg att risken är att det är alldeles för lite fisk i karet. Tycker gott du kan skaffa fler ciklider, sen är det ju inte sagt att man behöver ha kvar dessa för all framtid. Har aldrig haft direkt lyckade resultat med för lite fisk i karen (när det varit aggressivare arter).

Kommentar

• ola.lindeberg
              Användare
              • October 2007
              • 180

Okej, tips på andra ciklider då? Ni har tagit upp gäddciklider ett antal gånger men vet inte fall jag riktigt gillar dem. Ingen som helt erfarenhet av dem iförsig.

Småciklider såsom Bolivianskfjärilciklid kommer inte på tal antar jag? De lär ju åka på stryk rätt mycket?

Har funderat en del på någon Geophagus art, typ Altifrons eller den här tapajos red. De går ju i grupp så fyller upp karet ganska bra...

Kommentar

• tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

Jag har 3 stora rötter i karet fördelat på 12kg.

De blå har sina yngel bakom en stor rot i ena sidan så man ser knappt dem.

Ända som går i karet är följande:

5st L333.
                2st L120.
                3st C. Panda,

Några kejsar tetror som knappt syns.

Sen är det 3blåciklider och 2guldsömmar.
                Planerar att köpa ett stort stim Kongotetror i veckan. Ca 20st tänkte jag mig.

Sömmarna måste vara hungriga men inte sååå hungriga då dem inte äter mixen alls. Kan försöka ta en helbild på karet så ni får en uppfattning om hur det ser ut?
                Ja helbild skulle va jätte kul!

Tycker ialf ett par olika SA arter till (om du vill ha fler arter) samt ett stim av något. Bara 2 arter är i alla fall inte bra. Man brukar säga antingen en art eller minst 3 fick jag lära mig en gång.

Kommentar

• tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

Jordätare är ju fruktansvärt fina!! Kom inte ihåg vad du har för botten men sand är väl nästan ett måste för dessa. Om det passar kan jag dock inte svara på. Dvärgciklider hade jag absolut inte satsat på.

Vad hände med Metaen? Kom inte ihåg vad folk sa, annars är ju den grymt fin, likaså Diadema.

Hypselecara temporalis Vad tycker du om dessa?

Kommentar

• ola.lindeberg
                    Användare
                    • October 2007
                    • 180

Fick till en bild iaf. Försåtr inte varför bilden blir nästan svart när man tar fotot? Fick ljusa den något fruktansvärt så kvalitén är ingen höjdare.

Jag har ljusbrun sand. Riktigt snyggt är det=)

Chokladcikliden är kanske lite för snäll eller har jag helt fel? Samma med Flaggcikliden ganska snäll av sig antar jag?

Metaen hittade jag inga i hyffsad storlek sen är det kanske för mycket att ha 3 arter utan Aguidiens släktet? (ursäkta stavning) =)

Lysramåen är bara nån cm tjock sen är det en piano svart film på locket. Skall fixa lite 12mm mdf och sätta på lecan med hjälp av magneter... Mycket kvar fortfarande=)

Tror nästa natt jag måste ha någon pump till med faktiskt, står på ytterfiltret jag har nu att det är upp till 500L bara.
                    Har alltid haft mycket kraftigare pumpar än vad det står att det "räcker" till. Vet inte vilket som är bäst, ett tilll ytterfilter eller nåt inner? Hade varit skönt att slippa inner ju=)

Blåcikliderna har ynglen bakom vänstra roten...
                    Senast redigerad av ola.lindeberg; 02 December 2007, 22:12.

Kommentar

• firefox75
                      Användare
                      • April 2007
                      • 234

Förslag på ciklider...i övrigt.

Fick till en bild iaf. Försåtr inte varför bilden blir nästan svart när man tar fotot? Fick ljusa den något fruktansvärt så kvalitén är ingen höjdare.

Jag har ljusbrun sand. Riktigt snyggt är det=)

Chokladcikliden är kanske lite för snäll eller har jag helt fel? Samma med Flaggcikliden ganska snäll av sig antar jag?

Metaen hittade jag inga i hyffsad storlek sen är det kanske för mycket att ha 3 arter utan Aguidiens släktet? (ursäkta stavning) =)

Lysramåen är bara nån cm tjock sen är det en piano svart film på locket. Skall fixa lite 12mm mdf och sätta på lecan med hjälp av magneter... Mycket kvar fortfarande=)

Tror nästa natt jag måste ha någon pump till med faktiskt, står på ytterfiltret jag har nu att det är upp till 500L bara.
                      Har alltid haft mycket kraftigare pumpar än vad det står att det "räcker" till. Vet inte vilket som är bäst, ett tilll ytterfilter eller nåt inner? Hade varit skönt att slippa inner ju=)

Blåcikliderna har ynglen bakom vänstra roten...
                      Xingu III, Prickig hantel...eller varför inte blanda SA och CA.
                      Kanske någon Cichlasoma "flower horn", Cryptoheros nigrofasciatus, Vieja fenestrata, Amphilophus citrinellus...Tuppkamsciklid, Geophagus sp. "orange head tapajós". Var några exempel bara.

Jag kör själv ett kar med blå, guld och sen cintrinellum och zebra
                      Funkar hur bra som helst...självmatande också eftersom zebra cikliden alltid leker, konstigt nog så funka inte karet vidare bra med enbart guld, blå och cintrinellum utan cintrinellumen stod bara o tryckte vid botten. Nu när zebran är i(två lekpar) så är alla fiskar mera aktiva.
                      Mina blå i det karet står verkligen pall för både cintrinellumen o zebran och guld trots att de är mindre och dessutom inte alls lika aggresiva.

Har ett liknande kar med samma fiskar i men även multispinosa par och där är enligt mig balansen perfekt...dock är det karet på 1025liter och det första på 810liter(hemmabyggt).

Gällande filtrering så kan du ju glutta lite på http://www.vattenliv.nu/ytterfilter808-p-740.html
                      Jag fick hem i veckan som var ett 808filter och det funkar enligt mig bra...tyst med bra filterkorgar/filterkapacitet och tappar nämnvärt inte i tryck trots att filtret får pumpa cirka 1,6m i höjd.
                      Beställde ett 808 och ett 806 till samt deras variant med uvc.

Choklad cikliden är ju en robust fisk om du hittar vuxna exemplar.
                      Köp inte ungdjur av den då de troligtvis blir ihjäl jagade.
                      16500liter odlingskar.
                      3500liter vardagliga.
                      6kbm tempererad damm.
                      MvH
                      Daniel
                      0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
                        Användare
                        • October 2007
                        • 180

1000:- för ett så stort ytterfilter. Låter hur bra som helst! Det finns inte i vanliga affärer runt Malmö? Det jag har nu är verkligen knäpp tyst. Hade Fluval 404, 303 osv förr. Går inte att jämföra.

Får man med filtermatrial?

Inte så sugen på Blanda SA och CA faktikst. Har kollat lite på just Hantlar men är inte dem också rätt snälla av sig?

Kommentar

• firefox75
                          Användare
                          • April 2007
                          • 234

808

1000:- för ett så stort ytterfilter. Låter hur bra som helst! Det finns inte i vanliga affärer runt Malmö? Det jag har nu är verkligen knäpp tyst. Hade Fluval 404, 303 osv förr. Går inte att jämföra.

Inte så sugen på Blanda SA och CA faktikst. Har kollat lite på just Hantlar men är inte dem också rätt snälla av sig?
                          Jag fick inte med filtermaterial mer än de svarta filtermattorna...dock så fanns det filtermaterial att tillgå som de gärna fixar för 300kr extra...
                          Jag ville ju själv laborera lite med filtret så jag valde varianten utan filtermedia...
                          Jag kör just nu ehfi mech, sera siporax, minicascade bio bollar, ehfi synth i det filtret.

Gällande hantlar så prickig hantel är lite skygg men kan bita ifrån när den blir hotad, rödbukad hantel är lite mera framåt och jag upplever att den inte alls är lika skygg.
                          Har två hantelpar gående tillsammans med några oscars vuxna och 7st ungfiskar av festae i väntan på vidare flytt för hantlarna till mitt pågående uppstart av 540liters.
                          De har gått i snart 2veckor så i mitten av denna vecka ska de flyttas.
                          Med tanke på att festae är aggresiv så inåt vassen så har jag faktiskt sätt det ena hantelparet banka ihjäl 3st sådana redan (festaena var 9cm)
                          Har ju iock för sig väldigt mycket växter(blå stricta, vallisinera, anubia nana, java ormbunke,jättesvärdsplanta i det karet så håller sig hantlarna bland växterna mestadels och oscar och festae bland två stora stenhögar.
                          16500liter odlingskar.
                          3500liter vardagliga.
                          6kbm tempererad damm.
                          MvH
                          Daniel
                          0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
                            Användare
                            • October 2007
                            • 180

festae har jag alltid tyckt va riktigt snygg, men tyvärr inte skaffat då den itne har passat in i karen... som nu tex

Det här 808filtret har samma L/H som det jag har nu. Vet inte fall det hade varit bättre att köra på SunSun som drar runt vattnet i 2000L/h ISTÄLLET FÖR 1200?
                            Men sen är frågan hur pass tyst det är..

Kommentar

• firefox75
                              Användare
                              • April 2007
                              • 234

808

festae har jag alltid tyckt va riktigt snygg, men tyvärr inte skaffat då den itne har passat in i karen... som nu tex

Det här 808filtret har samma L/H som det jag har nu. Vet inte fall det hade varit bättre att köra på SunSun som drar runt vattnet i 2000L/h ISTÄLLET FÖR 1200?
                              Men sen är frågan hur pass tyst det är..
                              Festae kan du kanske köra på...om du bygger kraftiga och väl tilltagna revir gränser.
                              Inhandla ett redan etablerat par så kanske du slipper bråk.
                              Helst ska de vara lite mindre än dina guldsöm.

Vattenvolym i akvariet med ett filter: mellan 450och 850 L
                              Vattenflöde: 1500 L/tim
                              140 cm kabel
                              Mått filter: H 45 cm, B 25 cm, D 25 cm
                              Längd på medföljande slangar: 2 x 180cm
                              Volt: 230
                              Effektförbrukning: 30 Watt
                              Garanti: 3 år
                              Det filtret duger gott och väl.
                              Det är hur tyst som helst.

Annars finns ju deras
                              Tekniskdata
                              UV-lampans effekt: 9W
                              Vattenvolym i akvariet: Upp till 1200L
                              Vattenflöde: 2000 L/tim
                              160 cm kabel
                              Mått filter: H 47cm, B 30cm, D 30cm
                              Längd på medföljande slangar: 2 x 155cm
                              Volt: 230
                              Effektförbrukning: 55 Watt
                              Vikt: 3kg
                              Garanti: 3 år
                              Filtret med UV lampa.
                              16500liter odlingskar.
                              3500liter vardagliga.
                              6kbm tempererad damm.
                              MvH
                              Daniel
                              0735-433428

Kommentar

• tjornpatrik
                                Användare
                                • August 2006
                                • 830

Om du är nöjd med ditt JBL filter tycker jag du ska skaffa ett till. Tror ja betalade typ 1200 för mitt med filtermaterial på Hornbach och jag var jättenöjd. Nackdelen med mitt var att jag använde lite för mycket våld när jag skulle trä på slangarna på pumparna så halsarna gick av, så nu står det i garderoben. Sen har du ju FX5 orna som jag tycker är kanon efter lätt modifiering på slangarna, har själv 3 st. Med Hornbach lågprisgaranti betalade jag 13-1400/st ( normalpris hos dom 2800 vilket är dyrt ) då ingår ganska finporiga svampar men det biologiska materialet får du fylla på själv, blir 2-300 mer beroende på vad du väljer. Lite bökigare filter dock är JBL.en. JBL är ju enkel att rengöra och ta isär.

Nu kör jag till de 720 jag har 2 st Tetra tec 1200 som motsvarar ditt och det räcker gott till mitt ena CA kar och jag matar ganska rejält men byter ca 50% vatten i veckan. Rengjorde mitt 1-2 månader innan flytten och nu har jag bott i Uddevalla i drygt 3 månader så totalt 4-5 månader sedan jag rengjorde det sist och samma flöde på vattnet så förhoppningsvis dröjer det några mnader till innan det är dax.

Sen är det ju lite smaksak om man vill ha ytter eller innerfilter, endel kör båda i kombination. Jag personligen är allergisk mot innerfilter och kör bara med ytterfilter. Andra bara med innerfilter osv. Tycker det förstör mycket med innerfilter om man inte kan gömma det bakom ex en btn. Sen är jag av den sorten som gärna håller mig till så få sorter filter som möjligt.

Appropå fiskval hade jag helt klart hållt mig till ett rent SA kar. Festaen hade jag inte tagit in som jag sa tidigare då de kan vara rejält aggressiva (även om alla är individer). Sen så har mina nuvarande en enorm förmåga att gräva rejäla kratrar. Fick flytta dom från ett 540 till 720 förra veckan eftersom de var för stökiga och på morgonen var minst 1/4 av 720 uppgrävt (har bilder på det om du vill se-grymt imponerad).
                                Problemet med CA fiskar som just Citrinellum är just deras grävbeteende och iom att du har ett fint och välinrett akvarium så tror jag inte du skulle uppskatta att ha alla växter liggandes på ytan och se bottenglaset (vilket jag har fått vänja mig med=inga växter). Sen gillar många CA även växter ev Vieja arterna. Sen är ju många väldigt aggressiva. Hade själv en otroligt vacker Citrinellum hane på 22-23 cm som jag lämnade till Kent i Nol för ett par månader sen, denna hade vid tillfället frisimmande yngel med sin lilla hona på 12-13. I karet fanns även en citrinellum som Kent trodde var en hane som visade vara en hona (som jag sa). På ett par dagar hade han haft ihjäl sin hona, fått ihop det med den nya honan och slaktat precis allt som han la ner i sitt 700 liters. Även ett Synspilum par på nästan 30 cm strök med på ett litet tag och hur rockan pa 30cm+ såg ut ska vi inte prata om.. Nu är väl detta ett skräckexempel men just Citrinellum har jag inte jätte bra erfarenheter av trots alla lekpar jag haft av både dessa och Labiatus. Ska du ha CA tycker jag du ska satsa på mindre och lugnare arter men helt klar stanna vid SA tillsvidare.

Min erfarenhet från just guldsöm är just deras bossiga beteende så frågan är om man inte ska låta guldsömshanen var den dominanta och anpassa inköpet efter det. Blir lätt annars problem med konflikter och fighter vilket i sin tur leder till problem. Tycker helt klart du kan fundera på chokladciklider men som Daniel säger lite större individer eller jordätare om folk tror det är en bra blandning, lägg ut en tråd och fråga. Som jag sa kan inget om jordätare eller chocklad ciklider men tycker dom är oerhört vackra.

Tycker du ska kolla med Sandby Lasse, han brukar ha fina SA inne.

Detta är bara mina ideér och tankar.
                                Senast redigerad av tjornpatrik; 03 December 2007, 16:04.

Kommentar

Arbetssätt...