Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • October 2007
    • 180

Tyckte det var lite att ta i också...
    Där gick kanske 7-8st mellan 10 -20cm + i karet så lekpar var det inte.

De tetrorna jag köpt nu klarar inte vuxna Guldsömmar länge.. Skeptiskt till om Kongotetror hade klarat det ens? Munnen på den stora guldsömmen var nog mellan en 1 krona och en 5a..

Gahhh!! Läste nyss på Zoopet att denna tetra var mycket vanlig förr men har nästan helt försvunnit då den är en extrem växtärare!
    Men 3st borde inte kunna ränsa karet tycker jag?
    Senast redigerad av ola.lindeberg; 27 November 2007, 22:57.

Kommentar

• ola.lindeberg
      Användare
      • October 2007
      • 180

Kan ju medela att 1 av 3 tetror gick bort under första natten...Förstår inte hur De Blå klarar av det... Måste verkligen tugga i sig dem..

Fick tag i en dräktig svärdbärar hona med.. Ska bli kul när hon ynglar

Kommentar

• firefox75
        Användare
        • April 2007
        • 234

BLÅ + tetror!!!

Ursprungligen postat av ola.lindeberg
        Kan ju medela att 1 av 3 tetror gick bort under första natten...Förstår inte hur De Blå klarar av det... Måste verkligen tugga i sig dem..

Fick tag i en dräktig svärdbärar hona med.. Ska bli kul när hon ynglar
        Hmmm....
        Jag sa det till dig ola att inte ha några tetror.
        Möjligtvis pirayor(tetra släkt) men du lär märka att inte ens sorgmantel, serpia, danio går ihop med verken blå eller guld.

Vanligt är att blå jagar ihjäl tetrorna och sen smaskar de på den döda fisken.
        Hade det varit kardinal/neon tetror så hade de försvunnit i ett nafs...

Mina blå yngel(1hane 7cm och 1hona 5cm) såg jag smaska i sig några överblivare av serpiatetror förra veckan...obs att serpiatetrorna då var nästan 5cm...

Mina vuxna blå slaktar en svärdbärare modell större 7-8cm utan problem...de liknar en dovii ciklid som smaskar i sig en blåciklid
        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
          Användare
          • October 2007
          • 180

Okej... Jag hade ett par Blå ciklider med 25st Riotetror för nåt år sedan bara. Inte en ända tetra som försvann då.

KOnstigt nog så verkar dem inte röra Kejsartetrorna ett dugg och dem är små.

Firefox, så du tror inte ens att KOngo tetror hade fungerat?

Kommentar

• firefox75
            Användare
            • April 2007
            • 234

Dina blå är små.

Okej... Jag hade ett par Blå ciklider med 25st Riotetror för nåt år sedan bara. Inte en ända tetra som försvann då.

KOnstigt nog så verkar dem inte röra Kejsartetrorna ett dugg och dem är små.

Firefox, så du tror inte ens att KOngo tetror hade fungerat?
            Fortfarande så kongo går nog bra.
            Varför inte någon rengbågs fisk istället eller jättedanio?

Nu vet jag ju inte varför mina blå är som dom är...kanske för att de är F1 och deras föräldrar är VF.
            Verkar som att VF och F1 är lite mera aggresiva.
            16500liter odlingskar.
            3500liter vardagliga.
            6kbm tempererad damm.
            MvH
            Daniel
            0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
              Användare
              • October 2007
              • 180

Kan det vara så att de Bå jag hade för. De var kanske f100 så är dem jag har nu f5 kanske? Då blir dem mer rovgiriga osv?
              Hur stort är ditt par då?

Gillar rycket som Tetror har, dessutom så är tetror billigare än regnbågsfisk. Regnbågsfiskarna är rätt långsmala som ungdjur med. Glider lätt ned i magen på Blå och Guld...
              Jätte Danio har jag haft och matat mina förra Jaguarer med=) Smällde som bara den på natten i karet.
              Kongotetrorna är dessutom snyggare än Danio i mitt tycke.

Har inte någon erfarenhet av "större" tetror i stim. hade jag haft neoner/kardinaler med Discus i mitt kar hade jag nog kört på 50st. Men en tetra som KOngon vet jag inte? Tänkte mig iaf 20st. För mycket eller?

Då blir fisksammansättningen något i stil med detta:

1+2 Blåciklid.
              1+1/2 Guldsöm.
              20st KOngotetror.

+ en gäng med L-malar. Kunkorerar ju inte om samma plats i karet så det lär inte spela så stor roll?

Kommentar

• firefox75
                Användare
                • April 2007
                • 234

Jag genomför ett test nu.

Där jag låter avkomman från mina F1 par gå i en sällskaps tank med levande födare och guramis.
                Se om man eventuellt kan prägla ynglena nu medans de är små.

Mina vuxna är 16cm honan och 18cm hanen.
                Dock börjar de bli till åren och lär tyvärr tyna bort...därför har jag sparat en hel del av deras yngel som nu bildat cirka 10lekpar och dessutom så har jag tillfört nytt blod genom inhandling av tre stora hanar(12-14cm)

Gällande stim fiskar så köp så många du kan...stimmet är ju tetrornas skydd mot rovdjur...
                Har du tät växtlighet i bakkant och på gavlarna så flyr oftast hela stimmet in där om blå och guld kommer ångande.
                Eftersom blå och guld sällan fortsätter rakt in i den täta växtligheten så lär nog du slippa att bli av med allt för många tetror.
                16500liter odlingskar.
                3500liter vardagliga.
                6kbm tempererad damm.
                MvH
                Daniel
                0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
                  Användare
                  • October 2007
                  • 180

Var nyss ute i Sandby och köpte mig ett Guldsöms par...
                  Han hade tyvärr inga kongotetror inne. Såg den här Flaggstjärs fisken som Patrick har snacakt om. De käkar ju växter..

Får se hur det går nu. De Blå har ju yngel.

De har nyss kommit i karet. Men de står mitt imot varandra och tar tag i varandras läppar? Det ska vara 1 hane och en hona. Ser så ut med iaf.
                  Uppskattar dem till 10-12cm stora.
                  Senast redigerad av ola.lindeberg; 01 December 2007, 14:55.

Kommentar

• ola.lindeberg
                    Användare
                    • October 2007
                    • 180

De visar redan tecken på lek faktiskt!

Ser ut som om de Blå och Guld har hittat varsit revir i ändarna på karet.
                    Riktikgt snygga med deras röda på fenorna, hanen har redan börjat på en liten panpuckle.
                    Synd bara att hanen är lite smal änsålänge. Skall nog bli bra när dem börjar käka ordentligt.

Ingen som hittat billiga Kongotetror kring Malmö? Rätt surt att köpa 20st för 45:- st.

Konstigt att mina blå började käka räkmix så det rök om det först adagen de kom i medans Guldsömmarna inte verkar förstå att det är mat fast de blå tuggar mitt framför dem?

Tagit några foton nu. Var kunde jag lägga upp dem och sen länka in här?
                    Senast redigerad av ola.lindeberg; 02 December 2007, 15:11.

Kommentar

• tjornpatrik
                      Användare
                      • August 2006
                      • 830

Var nyss ute i Sandby och köpte mig ett Guldsöms par...
                      Han hade tyvärr inga kongotetror inne. Såg den här Flaggstjärs fisken som Patrick har snacakt om. De käkar ju växter..

Får se hur det går nu. De Blå har ju yngel.

De har nyss kommit i karet. Men de står mitt imot varandra och tar tag i varandras läppar? Det ska vara 1 hane och en hona. Ser så ut med iaf.
                      Uppskattar dem till 10-12cm stora.
                      Att dom biter tag i varandras läppar är helt naturligt, dom testar varandra. Kul om du kanske får till ett par på första försöket.

Att dom inte äter ska du inte oroa dig över än. Det kan ta ett tag iom att det är mkt nytt. Ibland har jag köpt fisk som kastat sig mot rutan direkt och tiggt mat medan det för andra har tagit närmare en vecka innan dom vågat sig fram och börjat äta.

Kommentar

• ola.lindeberg
                        Användare
                        • October 2007
                        • 180

Okej, ser ut som om det är lek på g iaf. hanen gör sina ryck osv..

Lagt upp 3 bilder nu... Blåcikliden uppträder som en hane iaf... Borde vara det men den andra är större och har lite mer utdragna fenor. Så den ser ut som en hane med uppträder som en hona..

Hoppas ni kan se bilderna!

Kommentar

• tjornpatrik
                          Användare
                          • August 2006
                          • 830

Hur reagerade blåcikliderna när du stoppade ner guldsömmarna?

Kommentar

• ola.lindeberg
                            Användare
                            • October 2007
                            • 180

Dem var lite kinkiga. Blev lite kamp igår om revir osv men det verkar vara klart nu.

I nuläget ser det nästan ut som det är Guldsömmarna som bestämmer lite. De får iaf simma mer fritt än de blå.

Kunde du se bilderna?

Kommentar

• tjornpatrik
                              Användare
                              • August 2006
                              • 830

Dem var lite kinkiga. Blev lite kamp igår om revir osv men det verkar vara klart nu.

I nuläget ser det nästan ut som det är Guldsömmarna som bestämmer lite. De får iaf simma mer fritt än de blå.

Kunde du se bilderna?
                              Missade ditt förra inlägg m bilder. Jättekul att se!

Kan inte avgöra om det är hona eller hane, du får fråga ngn som är bättre på att se det. Guldsömshanen såg jag ialf och den såg ut att vara riktigt fin!

Kommentar

• ola.lindeberg
                                Användare
                                • October 2007
                                • 180

Jo, han är fin.. Vet inte fall det syns så tydligt på fotot men han är lite för smal i mitt tycke. De Blå är mycket kraftigare.

Kommentar

Arbetssätt...