Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3216

Ursprungligen postat av patriks155
    Du kan ju lägga in bilderna här och länka!
    Ja eller ännu bättre bli medlem, då slipper du allt stök.Janne

Kommentar

• ola.lindeberg
      Användare
      • October 2007
      • 180

ÄR ingen fotograf precis heller. Har bara en gammal digitalkamra på 2.3mpxl här hemma. Var medlem för ett par år sedan

Kommentar

• tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

Ursprungligen postat av ola.lindeberg
        ÄR ingen fotograf precis heller. Har bara en gammal digitalkamra på 2.3mpxl här hemma. Var medlem för ett par år sedan
        Man behöver absolut inte va någon fotograf för att skicka in bilder. Fotografera och lägg ut bara, ser man bara vad det är så duger de (enligt mig)

Kommentar

• ola.lindeberg
          Användare
          • October 2007
          • 180

Inga vidare bilder... Gick inte att få med ynglen på bild då dem ligger bakom en rot...

Ska bli kul imorgon och se hur de Blå beteér sig mot Tetrorna.

Kommentar

• ola.lindeberg
            Användare
            • October 2007
            • 180

Hur tror ni Rödmunstetror som är fullvuxna på 4-5cm klarar sig med de blå?
            De är ju ganska långsmala men tycker ändå att 4-5cm borde nog De blå vara rätt stora för dra i sig?

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Hur tror ni Rödmunstetror som är fullvuxna på 4-5cm klarar sig med de blå?
              De är ju ganska långsmala men tycker ändå att 4-5cm borde nog De blå vara rätt stora för dra i sig?
              Hos mig hade de inte klarat ett dygn ens, men mina som jag hade pa attitalet var stoora och de jag hade pa 2000-talet var vildfangade. Vidfangad fisk ater smafisk som godis.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• ola.lindeberg
                Användare
                • October 2007
                • 180

Okej,
                Får det nog bli kongotetror. Synd bara att dem är afrikanare
                Vet inte riktikgt hur många KOngotetror man kan ha? De är ju rätt stora. TAnken är att ha ett par av någon annan mellanstor sydamerikan + en hel del malar.

Köpte 3 stora rötter idag. Nästan 12kg blev det.

Fick syn på rätt stora Hantelciklider igår. Men var för svårt att skillja könen åt. Tror det var 3 hanar och en liten hona.

Kommentar

• ola.lindeberg
                  Användare
                  • October 2007
                  • 180

Nu är alla ynglen frisimmande...
                  Funderar på ta bort dem fatkiskt...Rötterna vill inte sjukna som vanligt

Kommentar

• ola.lindeberg
                    Användare
                    • October 2007
                    • 180

Har kollat lite bilder på Guldsöm nu... Den är ju såå fin! Men känns fel att hålla den tillsammans med dyra L-malar?

Kommentar

• tjornpatrik
                      Användare
                      • August 2006
                      • 830

Har kollat lite bilder på Guldsöm nu... Den är ju såå fin! Men känns fel att hålla den tillsammans med dyra L-malar?
                      De tror jag personligen inte du behöver tänka på, visst om L-malarna är pytte små och guldsömarna stora kanske de kan gå åt. Min senaste guldsömshane på 20+ hade jag i ett 310 liters med ancistrus bäbisar på 3-4 cm+ utan några problem alls. I mitt stora har jag haft L-malar på 6-8cm+ tillsammans med 25-30 cm+ fiskar utan problem. De ända som har hänt är att de stora vid ett par tillfällen tagit någon av malarna i munnen som varit i deras revir och kastat iväg lite längre bort men det är de ända som hänt. Däremot har betydligt större siamesiska algätare gått åt ( men är ju mer fisk liknande ).

Vad det gäller rötter har jag när jag köpt mina mangrove kokat vatten och drängt rötterna med detta vilket har fått dom att sjunka direkt (luften går ur el likn). Senast gjorde jag det me en 15 kg som sjönk direkt efter att jag la i den. Har däremot ej funkat på rötter som ej varit mangrove.

Hittat några tetror än?
                      Senast redigerad av tjornpatrik; 19 November 2007, 20:05.

Kommentar

• ola.lindeberg
                        Användare
                        • October 2007
                        • 180

Det jag mest hade varit rädd för är nog mer om Malarna hade åkt på stryk när dem kommer in i revir osv.

Guldsömmarna är ju så snygga... Den här Feaste eller hur det nu stavas är riktikgt snygg med. Men har läst mycket om den och förstått att den hade iprincip slått ihjäl alla mina fiskar rätt snabbt vid lek.

Inte hittat några tetror än Gillar Kongotetrorna men dem är ju från Afrika.. Hittade en tetra som var rätt lik Kongon men kommer inte ihåg namnet. Får hem ca 10st Rödmunnar i veckan... De kommer säkerligen gå åt...

Är lite orolig när det kommer mer Ciklider ned i karet hur Blå cikliderna kommer uppträda då. Ser ut som dem har HELA karet som revir just nu. Den överblivna honan får inte vara ifred någonstans.

Men Guldsömmen ligger där fortfarande och gnager. Rätt sugen på testa iaf. Bäst är väl att skaffa några som är i storlek med De blå?

Är det möjligt att mina Blå kan ha växt 1-2cm på 3veckor nu ungefär? Ser ut som det!

Rötterna har sjukt nu...
                        Senast redigerad av ola.lindeberg; 19 November 2007, 22:12.

Kommentar

• tjornpatrik
                          Användare
                          • August 2006
                          • 830

Det jag mest hade varit rädd för är nog mer om Malarna hade åkt på stryk när dem kommer in i revir osv.

Guldsömmarna är ju så snygga... Den här Feaste eller hur det nu stavas är riktikgt snygg med. Men har läst mycket om den och förstått att den hade iprincip slått ihjäl alla mina fiskar rätt snabbt vid lek.

Inte hittat några tetror än Gillar Kongotetrorna men dem är ju från Afrika.. Hittade en tetra som var rätt lik Kongon men kommer inte ihåg namnet. Får hem ca 10st Rödmunnar i veckan... De kommer säkerligen gå åt...

Är lite orolig när det kommer mer Ciklider ned i karet hur Blå cikliderna kommer uppträda då. Ser ut som dem har HELA karet som revir just nu. Den överblivna honan får inte vara ifred någonstans.

Men Guldsömmen ligger där fortfarande och gnager. Rätt sugen på testa iaf. Bäst är väl att skaffa några som är i storlek med De blå?

Är det möjligt att mina Blå kan ha växt 1-2cm på 3veckor nu ungefär? Ser ut som det!

Rötterna har sjukt nu...
                          Festaen är enormt snygg men tyvärr tror jag inte på den arten i ditt akvarium, då den passar med lite tuffare och större fiskar som kan stå emot. Festaen kan vara rejält arg av sig. Nu för tillfället har jag bara ett par på 13-14 cm i ett 720 som än så länge sköter sig ( nu var dom iofs sist in och dessutom minst ).

Vad jag kan komma ihåg från mina blåciklider så var dom inte så jätte snabbväxande, men visst inga omöjligheter.

Du har så stort kar så prova med guldsömmarna, blir det fighter så kan man ju komplettera med mer fisk vilket kan hjälpa. Ett stim som du pratar om gör säkert gott. Se till att ha tydliga revirgränser bara om det blir problem. Ibland kan en ommöblering i karet hjälpa bra.

Kommentar

• ola.lindeberg
                            Användare
                            • October 2007
                            • 180

=)

Säg att jag hittar ett par på en 10-15cm. HAde varit väldigt sugen på köpa det då. Problemet är bara att då är de blå mindre redan från början... HUr tror ni det hade fungerat?

Pågåglen hade antagligen vänt upp och ned på rätt mycket med?

Kommentar

• tjornpatrik
                              Användare
                              • August 2006
                              • 830

=)

Säg att jag hittar ett par på en 10-15cm. HAde varit väldigt sugen på köpa det då. Problemet är bara att då är de blå mindre redan från början... HUr tror ni det hade fungerat?

Pågåglen hade antagligen vänt upp och ned på rätt mycket med?
                              Menar du om guldsömmarna leker?

Fiskar är liksom vi människor individer och det går inte i förväg att tala om hur det ska bli, man kan bara gissa. Har haft fiskar som kallats för "slaktarmaskiner" som varit rent av mesiga i karet och fiskar som sägs vara "snälla och fredliga" som gått emot de mest aggressiva och satt de på plats.
                              Som jag sagt har jag haft ett lekpar Guldsöm där hanen varit 22 cm i ett 310 tillsammans med både blåciklider på 10-12 cm och Metae på 3-4 cm. Ett tag hade jag tillfälligt ett Nicaraguensis lekpar tillfälligt inneboende och det var aldrig några som helst problem. Hade frisimmade yngel med jämna mellanrum. Guldsömmarna hade sitt tillhåll bakom en rot och brydde sig knappt om de andra invånarna. Min erfarenhet är att de inte kräver så stort revir som många av mina CA som gärna tar halva karet.
                              Tidigare hade jag guldömmarna i mitt 1200 men då var paret minst och hanen försökte ständigt visa sig större än de andra och muckade även om han inte hade mkt att säga till om. Sen efter att han placerades med bara mindre fisk och hanen fick vara boss så försvann alla aggressioner. Så att guldsömmarna är större kan nog bara vara bra. Har en känsla av att dom gärna vill vara boss.
                              Problemet med dig kan kanske bli att du har för lite fisk vilket i sig kan skapa onödiga aggressioner. Tänk också på att guldsömmarna är rovfiskar så placera dom inte med allt för små fiskar, även om det gått bra för mig tidigare.

Guldsömmarna tror jag fått ett oförtjänat dåligt ryckte iom att de många gånger placeras i för små akvarium med helt fel fisk sammansättning liksom många CA. Ett 720 är ju kanon för guldsömmar!
                              Senast redigerad av tjornpatrik; 21 November 2007, 12:59.

Kommentar

• ola.lindeberg
                                Användare
                                • October 2007
                                • 180

Okej, ringde och kollade med Sandby ciklid om han hade hemma.. Han hade. De var ca 7-10cm och det var inga problem att skilja könen åt...

7-10cm är ganska exakt vad mina blå är...

Kommentar

Arbetssätt...