Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • August 2006
    • 830

Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Okej, ringde och kollade med Sandby ciklid om han hade hemma.. Han hade. De var ca 7-10cm och det var inga problem att skilja könen åt...

7-10cm är ganska exakt vad mina blå är...
    Kul! Funkar det (vilket jag hoppas och tror) kommer du säkert bli jätte nöjd, är otroligt vackra ciklider. Blir det för mycket fighter så släck ner lyset några timmar och prova ommöblering (gäller all fisk). Prova att släppa ner guldsömmarna på andra sidan än där blåcikliderna är. Skulle de inte funka så får du säkert lämna tillbaka och byta mot någon annan guldsöm men jag håller tummarna. Lite fighter i början får man acceptera, det är naturligt.

Saknar min stora guldsömshane enormt mycket och ångrar att jag sålde honom men men..
    Passa även på att kolla om han har några fina mindre crenicichlor, det hade han sist jag var nere, även andra fina större SA.

Kommentar

• ola.lindeberg
      Användare
      • October 2007
      • 180

hittat hanar på 15-20cm och honor som är lite mindre...

Lite orolig hur de små Corydorasen klarar sig bara..

Kan ju även lägga till att Rödmunstetror fungerar inte med Blåciklider från 8-10 cm iaf... Nu över natten har det nog gått åt 10st iaf.. Simmar bara två kvar. Dessa var 3ggr så stora som neonerna..
      Rätt sjukt att dem ska sätta i sig så mycket mat över en natt bara...
      Inga kejsar tetror har åkt iaf.. lite konstigt då dem känns lite söligare än Rödmunnarna.. Kanske är lite högre i kroppen.

Tillbaka till ruta ett, vad ska man ha för tetra? Gillade ju Rödmunnarna..
      Senast redigerad av ola.lindeberg; 22 November 2007, 10:59.

Kommentar

• ola.lindeberg
        Användare
        • October 2007
        • 180

De små C.Panda vekrar inte klara sig så bra faktikst... Lite synd.
        Ska antagligen ut till Vellinge i veckan och kolla på Guldsömmarna. Ser skillnad på könen. Lika bra att ta 1+1 då eller?

Kommentar

• tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

Ska antagligen ut till Vellinge i veckan och kolla på Guldsömmarna. Ser skillnad på könen. Lika bra att ta 1+1 då eller?
          Prova du med 1+1 om du vill, bara att komplettera senare annars. Själv körde jag 1+2 på både guldsöm och blåciklid sist.

Kommentar

• Gäst

Vill du gärna ha "pansarmalar" tillsammans med dina ciklider så kanske du skulle testa ngt större t.ex Callichtys callichtys. De har alltid fungerat bra hos mig då de varit utvuxna

Mvh/Andreas.

Kommentar

• ola.lindeberg
              Användare
              • October 2007
              • 180

Får kolla upp dem.. Men tror att någolunda vuxna Sterbai eller liknande hade klarat sig bra med.. Mina var bara 2-3cm så inte så stora..

Kör ju på 1+2 med mina Blå.. Men den ena blir utstött under lek.. annars går det ganska bra. Är inte Guldsöm parbildande?

Du skrev i ett tidigare inlägg att jag hade för lite fisk och att det kan leta till onödiga aggresioner. Bäst vore väl med ett ett med en liten större tetra? Känns som om det borde "förvilla" Guldsömarna och De Blåå så de kommer på andra tankar?

Blir ju svårt att stoppa i fler SA Ciklider i karet...
              Senast redigerad av ola.lindeberg; 26 November 2007, 19:55.

Kommentar

• tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

Får kolla upp dem.. Men tror att någolunda vuxna Sterbai eller liknande hade klarat sig bra med.. Mina var bara 2-3cm så inte så stora..

Kör ju på 1+2 med mina Blå.. Men den ena blir utstött under lek.. annars går det ganska bra. Är inte Guldsöm parbildande?

Du skrev i ett tidigare inlägg att jag hade för lite fisk och att det kan leta till onödiga aggresioner. Bäst vore väl med ett ett med en liten större tetra? Känns som om det borde "förvilla" Guldsömarna och De Blåå så de kommer på andra tankar?

Blir ju svårt att stoppa i fler SA Ciklider i karet...
                Precis, skivtetror är ju kanon för detta men som sagt inte en bra kombination med de flesta växter (om du nu satsar på detta) Just nu har jag större skivtetror med Sessilliflora och javaormbunke vilket hittils har gått bra.
                Sen har vi ju Semaprochilodusen som jag sagt tidigare men som blir stor (växer däremot väldigt långsamt tycker jag). Är dålig på tetror men risken finns ju att guldsömmarna stoppar i sig tetrorna om dom är för små. Båda tetrorna jag nämt tycker jag är relativt tåliga och kan stå emot tuffare ciklider.
                Sen är det ju inget som säger att det kommer bli konflikt, prova och se. Blir det problem finns det ju alltid metoder man kan pröva först (ommöblering ex) innan man sätter in mer fisk. Att jag sa detta var mer för att det kan vara bra att känna till.

Jo guldsöm är parbildande. Men prova du med 1+1 till att börja med.

Om pansarmalar funkar kan jag inte svara på iom att jag aldrig kört den kombon. Tror däremot inte att stora är något problem.
                Senast redigerad av tjornpatrik; 26 November 2007, 21:25.

Kommentar

• ola.lindeberg
                  Användare
                  • October 2007
                  • 180

Ja, synd att skivtetror drar i sig växter. Gillar kroppsformen, lite annorlunda...
                  Tror du att KOngotetror är för små för Guldsömmar på 15-20cm med eller? Är ltie förvånad att MIna blå har dragit i sig rödmunnarna i ganska rask tackt + att dem var fullvuxna.. Hade inte mitt förra par gjort.. Men som sagt, individer...

Semaprochilodusen verkar vara rätt svår att få tag på då jag aldrig sett dem i en affär vad jag kan minnas iaf. Kan ju alltid höra om dem kan ta hem ett gäng till mig. Får man fråga vad dina kosta ungefär? Är dem bara 4cm vid inköp är det lixom inte lönt heller ju... får nog vara 8cm ++. Hur många hade du? Kan ju inte stoppa i ett stim på 30st...

Kommentar

• tjornpatrik
                    Användare
                    • August 2006
                    • 830

Ja, synd att skivtetror drar i sig växter. Gillar kroppsformen, lite annorlunda...
                    Tror du att KOngotetror är för små för Guldsömmar på 15-20cm med eller? Är ltie förvånad att MIna blå har dragit i sig rödmunnarna i ganska rask tackt + att dem var fullvuxna.. Hade inte mitt förra par gjort.. Men som sagt, individer...

Semaprochilodusen verkar vara rätt svår att få tag på då jag aldrig sett dem i en affär vad jag kan minnas iaf. Kan ju alltid höra om dem kan ta hem ett gäng till mig. Får man fråga vad dina kosta ungefär? Är dem bara 4cm vid inköp är det lixom inte lönt heller ju... får nog vara 8cm ++. Hur många hade du? Kan ju inte stoppa i ett stim på 30st...
                    Jag betalade 150 kr / st för viltfångade på 10 cm på Trop i Göteborg. Jag hade 4 men egentligen hade jag nog gärna haft ett par till. Man fäster sig lätt vid dom, komer gärna upp och naffsar i händerna och är allmänt charmiga. Men som jag sa så växte mina förvånadsvärt sakta, hade dom i nästan ett år och det var inte många centimeter dom växte, till skillnad från mina diamantbarber som jag har nu och som växer som ogräs. Hör med Sandby, kan säkert ta hem åt dig.

Appropå kongotetran tycker den är lite mkt fiskliknande så chansen finns ju helt klart. Är som sagt dålig på tetror. fast det är klart, kan du hitta dom i större exemplar så kan man ju testa. Men jag personligen hade nog inte testat.
                    Senast redigerad av tjornpatrik; 26 November 2007, 22:08.

Kommentar

• ola.lindeberg
                      Användare
                      • October 2007
                      • 180

Okej...Kan testa med att köpa 2 kongotetror.. klarar dem sig i 1 vecka så är det nog lugnt. De Blå drog i sig 7-8st rödmunnar första natten. Samma med neonerna. sen försvann det kanske 1 på 2 dygn.

De blå lade rom idag igen... Tog bara ett par dagar från deras yngel tog slut till de lekte igen. Helt sjukt! De äter ur min hand med kul!

Kommentar

• tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

Okej...Kan testa med att köpa 2 kongotetror.. klarar dem sig i 1 vecka så är det nog lugnt. De Blå drog i sig 7-8st rödmunnar första natten. Samma med neonerna. sen försvann det kanske 1 på 2 dygn.

De blå lade rom idag igen... Tog bara ett par dagar från deras yngel tog slut till de lekte igen. Helt sjukt! De äter ur min hand med kul!
                        Va kul att de lagt rom igen.

Prova du med ett par. Ett tips kan vara att mata fiskarna ordentligt innan tetrorna kommer ner samt släppa i dessa längst bort från mathållet ( så att de inte förknippas med mat )

Kommentar

• ola.lindeberg
                          Användare
                          • October 2007
                          • 180

har inget täckglas så släpper aldrig i maten på samma ställe...

Kommentar

• ola.lindeberg
                            Användare
                            • October 2007
                            • 180

Ska kanske iväg idag och kolla på Guldsömmar mellan 10 och 20cm.
                            Vad tror ni är bäst? Att köpa det minsta paret eller gå på det största? MIna Blå är ca 10cm nu. Går det med 15-20cm Guldsöm?

Bara jag som tyckte att 300kr för en hane och 350kr för en hona var dyrt? Eller 550:- för ett par.
                            Senast redigerad av ola.lindeberg; 27 November 2007, 17:41.

Kommentar

• ola.lindeberg
                              Användare
                              • October 2007
                              • 180

Köpte 3st Norsk Flaggtetra. De skall bli 7cm... Största nu är kanske mac 4cm men mycket högre i ryggen är neoner och liknande.
                              Får se hur dem klarar sig.

KOllade på Guldsömmarna med.. Hanarna var riktigtk maffiga. Fullvuxna. Var säkert lika höga som mina Blå är långa

Kommentar

• tjornpatrik
                                Användare
                                • August 2006
                                • 830

Ska kanske iväg idag och kolla på Guldsömmar mellan 10 och 20cm.
                                Vad tror ni är bäst? Att köpa det minsta paret eller gå på det största? MIna Blå är ca 10cm nu. Går det med 15-20cm Guldsöm?

Bara jag som tyckte att 300kr för en hane och 350kr för en hona var dyrt? Eller 550:- för ett par.
                                Har svårt att svara på vilken av dom du skulle köpa iom att man inte vet hur de blå skulle reagera. Kolla om du ev får byta om de inte skulle funka och prova med de stora. Kan funka eller kanske inte. Kan vara så också att blåcikliderna får lite mer respekt för guldsömmarna om det kommer in en större individ som boss och att det på så sätt inte blir lika mycket konflikter, har haft den erfarenheten tidigare. Du får prova dig fram. Aningen skeptisk dock till de stora guldsömmarna i kombination med tetrorna du köpt.

Priset var kanske lite i överkant om det inte var lekpar. Sen att de skiljer mellan hane och hona i pris har jag aldrig hört.

Kommentar

Arbetssätt...