If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag vill också veta hur det går! Jag är ju ny här och försöker lära mig mer om SA även om jag har Paletter i karet. Så, att höra om andras erfarenheter när det gäller fiskval och växter är otroligt intressant. Tråkigt bara att vi inte är fler som kan hjälpa till..
Medlem är jag personligen för att stödja utrotningshotade ciklider, sen verkar det finnas mycket kunskap här..
Det går bra i karet, de Blå hålller sig mycket i vänster sida vid en stor rot (där dem leker med).
Guld har resten av karet som revir kan man säga. Har lagt märke till att iaf Guld hanen gillar ärtorna som ajg ger till malarna.. Trodde dem var mest köttätare som de blå..
Guld är inte alls lika glupska heller... De har lekt precis hela tiden. Andra kullen nu=) Första kullen blev alla uppätna med denna verkar det som ett 20tal kommer överleva. De är väl ca 1cm nu och både äter och växer som F*N
Ser lite ut som Kongo tetrorna har accepterat de små liven fast de kunde tagit dem utan problem...
Lite orolig med lekarna då jag inte ser honan äta så värst mycket? Inte hanen heller för den delen... Men betydligt mer än honan. Hanen gillar även mal tabsen som jag ger?
Flytväxterna har kommit igång med så det ser bra ut
HAr planterat ut en hel del skott av Javaormbunke. Små svärdplanter ska med paceras ut övet botten.
Kul att ni ville höra hur det går=)
Har inte köpt några nya fiskar än.. Lite malfreak är man så funderar på skaffa mig en grupp till=)
Just nu så försöker hanen få till en lek till...Hur orkar hon? Kanske vore bäst att köpa en hona till eller han hade bara hållt ihop med den han har nu?
Mvh Ola
Senast redigerad av ola.lindeberg; 22 January 2008, 17:57.
Brukar faktiskt lyfta ur honan av både mina blå och guld till ett mindre kar några veckor...detta för att honan måste få ta igen sig...och äta upp sig...
Sen när jag släpper i henne igen så blir det lite jaga över en dag innan hanen från respektive art fattat att det är hans hona som varit på semester
Jag skulle nog kanske köpt röda banjomalar...mest för att de är snygga...kanske någon grenmal eller longfin ancistrus...
Kul att det går bra för dig och dina fiskar...skicka gärna ett PM när dina guldyngel är runt5-7cm...
Kan behöva förnya min lekgrupp med nytt blod.
Ska försöka ta bilder i helgen Nåt speciellt ni vill se?
ALLT
Känns som ynglen har blivit mer accepterade nu. Hur lång tid kan det ta för dem att växa till 5-6cm? Till sommaren borde dem vara de tycker jag.
Mat 1 gång på dagen. 30-50% vatten byte en gång i veckan.
Det tar några månader.
Mina yngel brukar växa till den storleken på cirka 2½månad.
Nu har jag ju dem oandra sidan i ett separat kar på 540liter eller 310liter beroende på hur många yngel...detta för att de inte ska få konkurrens om maten med andra akvarie invånare samt att det är lättare o få snabb tillväxt på dem.
Ett råd.
Höj temperaturen med 1-2grader och sen matar du flingfoder i ett hörn....och ger yngelfoder i andra...
Jag brukar mata förbaskat ofta när det gäller yngel.
utfodringen:
50% skalade artemia ägg.
20% vitamin/mineral komplex
20% bosmider/cyklops
10% flingfoder
Vid en storlek av 2cm så ändrar jag matningen till:
20% artemia
10% vitamin/mineralkomplex
30% bosmider/cyklops
20% mosad sötvattensmussla
20% flingfoder med högt protein/kolhydratsvärde.
30% vatten byten varannan vecka borde räcka.
Man brukar prata om att ynglena utsöndrar en viss hormon som hämnar deras tillväxt...om man vill kring gå det så kör med kolfiltrering så försvinner detta.
bara 2-3månader?
JAg matar med bosmider, minifoder, cyklops, artemina, mygglarver, räkmix och något discus torrfoder som sjunker snabbt.
Minifodret är bra för det blir som ett stort moln i hela karet. Så det spelar ingen roll var ynglena är. De får mat ändå=) Men nu är dem framme mer och mer.
Man tackar!
Ville ha det lite amazonas inspererat med lite mörkare sand som jag fick köra 10 mil för att få tag på
Trodde inte växterna skulle sätta sån fart som de har gjort! Bra för småttingarna dock!
Fotat med min mobil på 3.2 mpxl så med flickvännens Digitalkamra på över 7 ska fotona nog bli lite tydligare.
Ska få tag på någon lite röd/brun växt med. Kul med lite omväxling då allt är grönt just nu.
Känns som de Blå har stannat av i tillväxten sen Guld kom in i karet. De äter precis lika mycket så... Alltid de blå som är framme och ska ha mat först. Guld är lite mer försiktiga av sig konstigt nog.
I nu läget så putsar Guld hanen en skiffer bit, blir antagligen lek igen...
Någon som har erfarenheter utav att tillsätta en hona till? Just så dem kan vila lite. Blir kanske varannan gång då?
Alger har börjat komma sås smått. Har dock aldrig haft denna sorten. Ser ut som klet som fäster sig på växterna,rötterna och lägger sig på sanden.
Vad kan det bero på?
Tycker att 30-50% vattenbyte en gångi veckan borde räcka mer än väl. Karet är ju inte fullproppat med fisk heller...
Har funderingar över att fixa en ancistrus hona till min hane så blir det rent på botten med iaf
Tycker den här Feaste är såå snygg.. men passar inte alls in med mina fisk val
Kommentar