Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

GOD JUL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• firefox75
      Användare
      • April 2007
      • 234

Hur går

Det med fiskarna???
      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
      16500liter odlingskar.
      3500liter vardagliga.
      6kbm tempererad damm.
      MvH
      Daniel
      0735-433428

Kommentar

• Koi-fantast
        Användare
        • November 2007
        • 555

Jag vill också veta hur det går! Jag är ju ny här och försöker lära mig mer om SA även om jag har Paletter i karet. Så, att höra om andras erfarenheter när det gäller fiskval och växter är otroligt intressant. Tråkigt bara att vi inte är fler som kan hjälpa till..

Medlem är jag personligen för att stödja utrotningshotade ciklider, sen verkar det finnas mycket kunskap här..
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• ola.lindeberg
          Användare
          • October 2007
          • 180

Hallå!

Var ett tag sedan nu.

Det går bra i karet, de Blå hålller sig mycket i vänster sida vid en stor rot (där dem leker med).
          Guld har resten av karet som revir kan man säga. Har lagt märke till att iaf Guld hanen gillar ärtorna som ajg ger till malarna.. Trodde dem var mest köttätare som de blå..

Guld är inte alls lika glupska heller... De har lekt precis hela tiden. Andra kullen nu=) Första kullen blev alla uppätna med denna verkar det som ett 20tal kommer överleva. De är väl ca 1cm nu och både äter och växer som F*N

Ser lite ut som Kongo tetrorna har accepterat de små liven fast de kunde tagit dem utan problem...

Lite orolig med lekarna då jag inte ser honan äta så värst mycket? Inte hanen heller för den delen... Men betydligt mer än honan. Hanen gillar även mal tabsen som jag ger?

Flytväxterna har kommit igång med så det ser bra ut
          HAr planterat ut en hel del skott av Javaormbunke. Små svärdplanter ska med paceras ut övet botten.

Kul att ni ville höra hur det går=)
          Har inte köpt några nya fiskar än.. Lite malfreak är man så funderar på skaffa mig en grupp till=)

Just nu så försöker hanen få till en lek till...Hur orkar hon? Kanske vore bäst att köpa en hona till eller han hade bara hållt ihop med den han har nu?

Mvh Ola
          Senast redigerad av ola.lindeberg; 22 January 2008, 17:57.

Kommentar

• Gäst

Det är roligt att läsa att det går bra Ola!
            Har du möjligen bilder på hur karet ser ut numera?

Mvh/Andreas.

Kommentar

• firefox75
              Användare
              • April 2007
              • 234

Jag

Brukar faktiskt lyfta ur honan av både mina blå och guld till ett mindre kar några veckor...detta för att honan måste få ta igen sig...och äta upp sig...
              Sen när jag släpper i henne igen så blir det lite jaga över en dag innan hanen från respektive art fattat att det är hans hona som varit på semester

Jag skulle nog kanske köpt röda banjomalar...mest för att de är snygga...kanske någon grenmal eller longfin ancistrus...

Kul att det går bra för dig och dina fiskar...skicka gärna ett PM när dina guldyngel är runt5-7cm...
              Kan behöva förnya min lekgrupp med nytt blod.
              16500liter odlingskar.
              3500liter vardagliga.
              6kbm tempererad damm.
              MvH
              Daniel
              0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
                Användare
                • October 2007
                • 180

Hej,

Inga bilder än... Men min flickvän har köpt ny kamra så det ska nog gå att fixa=)

Lite långt att skicka guld ändå till norrköping kanske?

Kanske kan fixa vbilder i helgen om allt går som det ska!
                Tråkigt nog har jag inte fler kar att lägga honan i Kanske hade varit bra med en hona till?

Kommentar

• tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                  Hej,

Inga bilder än... Men min flickvän har köpt ny kamra så det ska nog gå att fixa=)

Lite långt att skicka guld ändå till norrköping kanske?

Kanske kan fixa vbilder i helgen om allt går som det ska!
                  Tråkigt nog har jag inte fler kar att lägga honan i Kanske hade varit bra med en hona till?
                  Skulle va jätte kul med bilder!

Kommentar

• ola.lindeberg
                    Användare
                    • October 2007
                    • 180

Ska försöka ta bilder i helgen Nåt speciellt ni vill se?

Känns som ynglen har blivit mer accepterade nu. Hur lång tid kan det ta för dem att växa till 5-6cm? Till sommaren borde dem vara de tycker jag.

Mat 1 gång på dagen. 30-50% vatten byte en gång i veckan.

Kommentar

• firefox75
                      Användare
                      • April 2007
                      • 234

:d

Ska försöka ta bilder i helgen Nåt speciellt ni vill se?
                      ALLT

Känns som ynglen har blivit mer accepterade nu. Hur lång tid kan det ta för dem att växa till 5-6cm? Till sommaren borde dem vara de tycker jag.

Mat 1 gång på dagen. 30-50% vatten byte en gång i veckan.
                      Det tar några månader.
                      Mina yngel brukar växa till den storleken på cirka 2½månad.
                      Nu har jag ju dem oandra sidan i ett separat kar på 540liter eller 310liter beroende på hur många yngel...detta för att de inte ska få konkurrens om maten med andra akvarie invånare samt att det är lättare o få snabb tillväxt på dem.

Ett råd.
                      Höj temperaturen med 1-2grader och sen matar du flingfoder i ett hörn....och ger yngelfoder i andra...
                      Jag brukar mata förbaskat ofta när det gäller yngel.
                      utfodringen:
                      50% skalade artemia ägg.
                      20% vitamin/mineral komplex
                      20% bosmider/cyklops
                      10% flingfoder

Vid en storlek av 2cm så ändrar jag matningen till:
                      20% artemia
                      10% vitamin/mineralkomplex
                      30% bosmider/cyklops
                      20% mosad sötvattensmussla
                      20% flingfoder med högt protein/kolhydratsvärde.

30% vatten byten varannan vecka borde räcka.
                      Man brukar prata om att ynglena utsöndrar en viss hormon som hämnar deras tillväxt...om man vill kring gå det så kör med kolfiltrering så försvinner detta.
                      16500liter odlingskar.
                      3500liter vardagliga.
                      6kbm tempererad damm.
                      MvH
                      Daniel
                      0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
                        Användare
                        • October 2007
                        • 180

bara 2-3månader?
                        JAg matar med bosmider, minifoder, cyklops, artemina, mygglarver, räkmix och något discus torrfoder som sjunker snabbt.

Minifodret är bra för det blir som ett stort moln i hela karet. Så det spelar ingen roll var ynglena är. De får mat ändå=) Men nu är dem framme mer och mer.

Kommentar

• ola.lindeberg
                          Användare
                          • October 2007
                          • 180

Nu har jag tagit några foton. Väldigt dåliga men man får en uppfattning om hur det ser ut i karet iaf=)

//Ola

Kommentar

• Gäst

Nu har jag tagit några foton. Väldigt dåliga men man får en uppfattning om hur det ser ut i karet iaf=)

//Ola
                            Ser ju bra ut!
                            Verkligen trevligt att växterna ser ut att frodas!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• tjornpatrik
                              Användare
                              • August 2006
                              • 830

//Ola
                              De såg ju riktigt bra ut Ola! Spännande och verklighetstrogen inredning.

Kommentar

• ola.lindeberg
                                Användare
                                • October 2007
                                • 180

Man tackar!
                                Ville ha det lite amazonas inspererat med lite mörkare sand som jag fick köra 10 mil för att få tag på

Trodde inte växterna skulle sätta sån fart som de har gjort! Bra för småttingarna dock!

Fotat med min mobil på 3.2 mpxl så med flickvännens Digitalkamra på över 7 ska fotona nog bli lite tydligare.

Ska få tag på någon lite röd/brun växt med. Kul med lite omväxling då allt är grönt just nu.

Känns som de Blå har stannat av i tillväxten sen Guld kom in i karet. De äter precis lika mycket så... Alltid de blå som är framme och ska ha mat först. Guld är lite mer försiktiga av sig konstigt nog.

I nu läget så putsar Guld hanen en skiffer bit, blir antagligen lek igen...
                                Någon som har erfarenheter utav att tillsätta en hona till? Just så dem kan vila lite. Blir kanske varannan gång då?

Alger har börjat komma sås smått. Har dock aldrig haft denna sorten. Ser ut som klet som fäster sig på växterna,rötterna och lägger sig på sanden.
                                Vad kan det bero på?

Tycker att 30-50% vattenbyte en gångi veckan borde räcka mer än väl. Karet är ju inte fullproppat med fisk heller...

Har funderingar över att fixa en ancistrus hona till min hane så blir det rent på botten med iaf

Tycker den här Feaste är såå snygg.. men passar inte alls in med mina fisk val

//Ola

Kommentar

Arbetssätt...