Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    Användare
    • April 2007
    • 234

Okej

Mina hantlar rör ej svärdplantor...de tog en tugga men spottade ut det på än gång.
    Java ormbunken står nog också pall...
    Värre hade det varit om du haft cabomba eller hornsäv för det äter de upp illakvickt...fick erfara det den hårda vägen själv tyvärr...
    Hade ett växt akvarium som de fick gå i tillfälligt med massa cabomba, hornsäv, hygrophelia polysperma, Hygrophila difformis, Myriophyllum aquaticum, (Rotala macrandra, Pistia stratiotes, Crinum-lök, Ludwigia inclinata, anubias nana) de inom parantes åt den inte alls.
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
      Användare
      • October 2007
      • 180

Verkar börja bli en bättre harmoni i karet nu! Guldsömarna jagar inte iväg blåcikliderna längst väggarna längre iaf=)

Rätt kul att se att Guld ynglen har överlevt.. Går kanske 20st kvar längst botten under honan nästan hela tiden. Kan dem klara sig och växa upp tro?
      Matar med bosmider lite då och då bara. Annars är det räkmix som gäller.

Kan det stämma att honan spottar ut sin mat vid ynglen med tanke på sina yngel ska få mat? Ser rätt häftigt ut iaf=)

Planterat lite växter i mitten på karet s¨å det börjar växa igen lite där. Kan vara det med som lugnat aggron.

Kongona har xäst till sig och man börjar se skillnad på könen. Känns dock som jag har lite för lite hanar Ska köpa 10st till så har jag 21st Kongo.

Hade tyckt det var kul med en lite mindre fisk som går längst botten opch rotar efter mat och dyl. Kanske inte går då dem hade fått rätt mycket stryk av Guld/Blå under lek?

3st Corydoras Panda verkar ha klarat sig, de äter och ser runda och fina ut...

Kom och tänka på Panpucklen som de felsta Aquidiens får när de växer till sig lite. Men har inte sett en ända blåciklid som har haft det? Kanske inte får det alls?

Hade varit kul att ha någon art som förökar sig så det blir mat till de övriga invånarna.

Har funderat lite på ungfödare men hade varit kul att prova något nytt. Hur förökar sig Räkor tex?
      Senast redigerad av ola.lindeberg; 20 December 2007, 20:21.

Kommentar

• firefox75
        Användare
        • April 2007
        • 234

Jul hälsning

Blå får inte lika markerande pann puckel som guld.
        Vad detta beror på vet jag ej.
        Räkor förökar sig genom att honan bär på äggen under stjärten.
        Sen efter några dagar så släpper hon ynglena som oftast får klara sig själv.
        Men ska du ha räkor så blir nog även de vuxna föda åt dina akvarie invånare.
        Om du vill ha lite bottenfiskar så kör på olika L-malar...och några ancistrus.
        Du kan även ha kräftor storlek större, förrutsatt att du har bra gömnställen.

Honan spottar ej ut mat utan oftast handlar det om att hon hämtar yngel som är på vift och lägger tillbax dem i gruppen.

Levande födare ska du absolut inte ha.
        De blir oavbrutet mat...
        Något jag kan rekommendera är dock en till ciklid som du kan ha men som dock är lite aggro, dessvärre så ynglar den av sig massa och inte från SA.
        Tänkte på Zebra cikliden.
        Den står för mesta delen av yngel/mat.
        Du kan ju odla dem i en liten balja.
        Zebra cikliden motto är...lek mycket och ofta...
        Jag körde ett lekpar först i början i en guldfisk skål och så fort jag såg frisimmande yngel så hovade jag upp dem och dumpade ner i mitt ena stora...
        Dröjde bara en ½vecka sen lekte zebran igen...
        Nu har jag ett 250liters som bara fungerar som yngelbank med enbart zebraciklider o jag får väl cirka 300-600 yngel varje gång i varierande storlekar från 5par varje vecka som jag kan pytsa i det stora...
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
          Användare
          • October 2007
          • 180

L- malar har jag...

Sebracikliden är nog för aggro dessutom är den inte från SA... Såfall hade nog Saican passat bättre men den med från CA så...

Ang. levandefödare menar du att de hade ynglat av sig så snabbt så det hade blivit överflöd på små svärdbärar/platy yngel?

Tror att Tetrorna hade tagit hand om det mesta..

Kommentar

• firefox75
            Användare
            • April 2007
            • 234

Överföld?

Av platy och svärdbärare...nähhh...
            När dina guld växer upp o dina blå lär både platys o svärdbärare bli mat.

Du kan ju köra med Multispinosa några stycken...inte så aggro men förbaskat snabba så de hinner undan dina guld och blå.
            16500liter odlingskar.
            3500liter vardagliga.
            6kbm tempererad damm.
            MvH
            Daniel
            0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
              Användare
              • October 2007
              • 180

En vuxen svärdbärare är rätt stor?

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Hmm
                ni kanske kan pm varann ?
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Hmm
                  ni kanske kan pm varann ?
                  Sååå, Christer nu ska vi vara snälla och äta upp våran spenat, tänk på att det är julafton snartJanne

Kommentar

• ola.lindeberg
                    Användare
                    • October 2007
                    • 180

Varför ska vi göra det? Mer än vi 2 som skriver här. Dessutom så kanske fler läser och följer tråden?

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Vem skrev inlägget?
                      Totalt antal inlägg: 174
                      Användarnamn Inlägg
                      ola.lindeberg 87
                      patriks155 40
                      firefox75 27
                      A C-son 11
                      Ola Svensson 2
                      Yonaz 2
                      malawijanne 2
                      Styrsö 1
                      cf.akvarielagret 1
                      Håknil 1
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

Vad är det för fel att svara på frågor i en tråd??? Eftersom Ola ställt frågor i en tråd och få verkar vilja svara så har bla jag gjort detta. Tråden är ju hans och handlar om hans akvarium och jag tycker denna tråden hållt sig till ämnet väldigt bra annars hade nog moderaterna rättat till det ganska omgående. Tycker denna tråd har varit ganska bra och hållt liv i forumet som annars har varit ganska dött tycker jag ialf nu de sista. Sen är det ju så att tycker man inte om en tråd behöver man inte gå in och läsa den! Sen om man stör sig på ngn hade ialf jag kanske påpekat de i ett pm istället för på hela forumet i en aktiv tråd.

Är de bättre och hålla tyst än att inte svara å så får inte Ola sina svar, är inte de ett forum handlar om att utbyta erfarenheter. Är nog betydligt mer som följer tråden än som skriver.

Ta inte åt dig Ola, fortsätt skriva här!

Ursäkta Christer bara mina åsikter och dom står jag för

Jag känner det som ett påhopp på mig också som ställt upp och svarat på många frågor (med glädje naturligtvis) för att hjälpa till. Tyvärr är det väl så överlag har jag en känsla av att står det användare under namnet så är det inte lika intressant att svara som om d står ncs medlem.
                        Senast redigerad av tjornpatrik; 22 December 2007, 21:09.

Kommentar

• firefox75
                          Användare
                          • April 2007
                          • 234

Klart att

Ett forum är till för alla och att vi håller oss till ämnet.
                          Menar frågor ställs och frågor svaras.
                          Tycker det är kul att hjälpa andra.
                          16500liter odlingskar.
                          3500liter vardagliga.
                          6kbm tempererad damm.
                          MvH
                          Daniel
                          0735-433428

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av firefox75
                            Ett forum är till för alla och att vi håller oss till ämnet.
                            Menar frågor ställs och frågor svaras.
                            Tycker det är kul att hjälpa andra.
                            Det tycker jag är helt rätt inställning firefox75!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• firefox75
                              Användare
                              • April 2007
                              • 234

Ola

Hur går det med guldsömmarna och de blå och alla fina tetror?

Har du lyckats få behålla några yngel ännu?

Mata med svarta mygglarver för att de ska leka mera frekvent och sen arthemia och cyklops när ynglena är fri simmande.
                              Om du har misstanke om att föräldrarna äter upp sin avkomma så försök att suga upp de yngel du ser och placera dem i en lite balja på cirka 40liter ovanpå akvariet utan grus men lite växter i.
                              Sen köper du ett såkallat skumfilter(luftdrivet) och placerar där i...sen är det bara att mata på
                              16500liter odlingskar.
                              3500liter vardagliga.
                              6kbm tempererad damm.
                              MvH
                              Daniel
                              0735-433428

Kommentar

• ola.lindeberg
                                Användare
                                • October 2007
                                • 180

Hej,

Verkar som det uppskattas av en del att jag skriver här iaf=) Har förövrigt varit medlem...

Det känns som det har börjat bli lite mer harmoni i karet nu. Det mesta rullar på utan några större problem än iaf...=)

Gulden äter inte upp sina yngel, honan verkar ha stenkoll på dem.. Så fort hanen kommer nära så blir han iväg körd. Har inga planer på att skaffa ett kar till för att dra upp yngel. Gjorde det med Blåciklider för nåt år sedan och man fick inte mycket för dem.. Men hade varit kul att se om något yngel kan klara sig i karet . Växterna har ju dragit iväg så det är rätt grönti karet nu. Mycket gömställe kring botten för dem. Matar med Cyklops lite då och då.

Ynglena är så pass stora nu så man kan se ögon och att de tuggar om man tittar noga. Har dock inte tagit form av en "fisk" än.

Letar efter någon växt som är relativt lättsköt och som inte bara är grön. Kan vara ljusbrun/mörkröd osv bara för att inte allt ska se grönt ut...

De Blå leker på en rot i ena hörnet med men har inte sett till några yngel... Kan de blå vara sämre på yngelvården än guld? Tetrorna är nog de största bovarna....

Kongona har växt till sig och börjat få färger.. Har iaf 1 hane av 11st... Ska nog satsa på 10hanar till...

Den här hinnan som var oljeliknande ibörjan som senare gick över till en grön algyta har försvunnit. Antagligen så har karet bärjat komma igång bara=)

Guld hanen börjar dock bli sugen på lek igen ser jag men honan skyddar fortfdarande sina yngel, hur länge gör hon det?

God Jul på er alla här!

Kommentar

Arbetssätt...