rödciklid i sällskapskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsa
    Banned
    • April 2006
    • 198

rödciklid i sällskapskar

Hej
    Jag har ett 310 l med "vanliga" fiskar något överbefolkat men med bra filtrering..med besättning:10 black mollly,11 platy,6 scalare,10 sorgmanteltetra,1par dorsiger,5 koppartetra,1 svärdbärare samt några sugmalar..till saken hör att jag fick ett par oerhört tjusigt par röd ciklid hánen 12cm o honan 10cm...visste att det här går inte men men...en vecka senare:Hanen har gjort en del utfall mot koppartetra o de små sorgmantel.men inga helhjärtade försök att äta upp dom...kan förstå att det blir problem när dom leker..men det kan jag kanske fixa genom att ta bort rommen?eller ska jag se vad som händer först?Tycker det är lite småfräckt faktiskt.Allt verkar annars att vara i harmoni...inga stressade fiskar samt att jag matar mycket..inrett med rötter o växter...finns det fler "omöjliga" kombinationer där ute?
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

När dom ska till o leka så jagar dom i väg fiskar som är 10ggr större till bortre hörnet. Blir dom för aggresiva, så är det bara att ta bort rommen och se vad som händer. Akta fingrarna bara!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• daniel_i_malmö
      Användare
      • April 2002
      • 1338

Det finns en art röd ciklid som faktiskt går utmärkt i sällskapsakvarium, Hemichromis sp Bangui. Den blir inte större än 7 cm och är inte aggressivare än en palettiklid enlig min erfarenhet. Färgmässigt hör det också till en av de snyggaste rödcikliderna, med riktigt lysande röd färg.

Jag har några lekpar av denna variant. Inte ens när den vaktar ägg eller yngel är den aggressiv. Andra fiskar simmar så nära som bara någon dm eller två från ynglena utan att föräldrarna blir allt för uppjagade.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Det 310'at låter inte alls överbefolkat, och beroende på inredning kan det mycket väl tänkas funka med ett rödciklidpar. Det är väl framförallt stackars dorsigeran som kommer att få lida, men om akvariet inte är alltför öppet inrett kan det nog finnas plats åt dem också.

Kommentar

• larsa
          Banned
          • April 2006
          • 198

Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Det 310'at låter inte alls överbefolkat, och beroende på inredning kan det mycket väl tänkas funka med ett rödciklidpar. Det är väl framförallt stackars dorsigeran som kommer att få lida, men om akvariet inte är alltför öppet inrett kan det nog finnas plats åt dem också.
          Verkar som jag fått till det med inredningen..dorsigern får vara ifred..storleksskillnad järnet förvisso...men just i dena stund har rednacks lekt...ska bevaka detta...de ser morska ut...mollys tex simmar i sin vanliga lunk...hehe...men jag kommer att hålla ögat på de röde

Kommentar

Arbetssätt...