Mitt malawikar [bild]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

    #31
    Tycker den här tråden har spårat ur med en massa skitsnack hit och dit, finns precis som olika miljöer olika tycke och smak..

    Jag själv skulle inte arrangera ett malawi kar med rötter och massa växter som inte finns i sjön men det är ju heller inte fel, har haft kar med valliseneria till mina D.Compressiceps dock så käkas ju det mesta upp men kollar man på de bilder från sjön ser den lika tuggad ut där.

    Är det inte lika onaturligt att ha fisken i akvarium då inga akvarium finns i verkliga miljön?

    BTN moduler, bakgrunder är heller inte plastiga, du ser inte skillnad på dem och riktig sten kanske därför de uppfattas som livlösa? Aldrig sett en sten leva. förutom levandesten då =)
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #32
      Så här enkelt är det =)

      Växten konkurerar med fisken om vad som ska hamna i focus... vill man ha ett ett snyggt akvarium i sin helhet så kör med växter, är man ute efter att ha fisken i focus och man kanske inte bryr sig om vad andra tycker(familjen och vänner etc) så skit i växterna så hamnar fiskarna mer i focus... enkelt =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

        #33
        Ursprungligen postat av deelay
        Så här enkelt är det =)

        Växten konkurerar med fisken om vad som ska hamna i focus... vill man ha ett ett snyggt akvarium i sin helhet så kör med växter, är man ute efter att ha fisken i focus och man kanske inte bryr sig om vad andra tycker(familjen och vänner etc) så skit i växterna så hamnar fiskarna mer i focus... enkelt =)
        Kan man säga att ett akvarium måste ha växter för att vara snyggt? Jag har inte växter i nått kar förutom i ett yngelkar.. Jag kan inte ens ha växter för de blir totalt uppätna är mina kar fula då? Nej så kan man inte säga tycker jag =/ Har haft många akvarienördar här hemma som blivit riktigt impade utav karen även utan växter.
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • larsa
          Banned
          • April 2006
          • 198

          #34
          Jag tycker det var skitsnyggt!Om växterna är biotopriktiga eller inte spelar mindre roll,grönt som grönt typ tycker jag.Om jag förstått rätt så är väl malawisjön en av världens största sjöar? det verkar finnas betydande stora ytor med både växter o rötter,sen står det i böckerna att fisken(mbuna) inte finns överallt alltså artvis.Då är det väl bättre att lägga krutet på om man har rätt fisk ihop?istället för en grön planta(om man nu vill vara exakt i sin hobby,går det?)

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #35
            Ursprungligen postat av Peckers
            Kan man säga att ett akvarium måste ha växter för att vara snyggt? Jag har inte växter i nått kar förutom i ett yngelkar.. Jag kan inte ens ha växter för de blir totalt uppätna är mina kar fula då? Nej så kan man inte säga tycker jag =/ Har haft många akvarienördar här hemma som blivit riktigt impade utav karen även utan växter.
            Det kommer aldrig att bli avgjort vilket som upplevs som snyggast, och vad har det för betydelse egentligen? Kör som du vill med dina kar och så länge som du själv tycker det är snyggt så är det givetvis det bästa för dig.

            I vissa ögon är växtfria kar fula...det får man acceptera att det finns akvarister som anser...likväl som det finns akvarister som gärna vill "kopiera" en avbild av en biotop från den sjö där fiskarna kommer ifrån för att skapa en mer naturlig känsla om miljön.

            Personligen kan jag tycka att en del kar är fula utan växter...medans en del kan vara riktigt snygga pga att man designat stenformationer bra utan att det ser för tillgjort ut.

            Detsamma gäller kar med växter...där kan det finnas oerhört vackra kar..men även riktigt fula.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #36
              Tycke och smak ska man väl inte diskutera - en del gillar kar med sten och andra kar med växter. Somliga gillar blandningar.

              För egen del ser jag en mycket stor fördel med växter i karet - de är kvicka på att suga upp ammonium, vilket i slutänden leder till bättre villkor för firrarna. Om man sedan tycker det är snyggt eller inte lägger jag mig inte i. Var och en blir salig på sin fason, och så länge firrarna mår bra och ynglar av sig ser jag inget rätt eller fel i olika inredningar. Inte ens sjunkna skepp...

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #37
                Vad jag till en viss del menade med mitt inlägg var att om du plockar 100pers på gatan och visar dom 2 akvarium, 1 med växter och 1 annat med bara sten så kommer 80% av dom tycka att det med växter är det som är fint =)
                Vad entusiasterna kan vara en helt annan sak


                Ps. det är även sand/grus i burkarna och exakt samma fiskar.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  #38
                  visst är det så, bara att se hur akvarieleasings akvarium ser ut, iaf de flesta är väl klasssiskt inredda med växter å hela fadderullan, som beror på att de flesta kunder vill ha det så
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Daniel_N
                    Användare
                    • April 2007
                    • 74

                    #39
                    Ursprungligen postat av Daniel_N
                    Förstår inte hur en del kan tycka att det är fult med växter till malawiciklider.
                    Tycker ni inte färgerna passar ihop eller vad?
                    Att det inte skulle vara biotopriktigt är struntprat. Hur många här har 100% biotopriktigt kar? Möjligtvis om ni har transporterat hem sand och sten från malawiajön och bara har vildfångade fiskar i.
                    Värst vad sur jag var för ett år sedan då, har lugnat mig nu

                    Kommentar

                    Arbetssätt...