Frigolitbakgrund i 720 literskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _DoGGi_
    Användare
    • September 2003
    • 67

    Frigolitbakgrund i 720 literskar

    Hej ska köpa ett beggat akvarium hade jag tänkt mig och den jag har hittat har ett egettillverkat frigolitbakgrund fast i rutorna.
    Min fråga är : kan man ha det i utan att det finns ökad risk för skada?
    Tänkte på att frigolit trycker undan vatten och det kommer att vara mindre vikt på bottenglaset där det finns frigolit eftersom det inte finns något vatten där???Hoppas jag har kunnat förklara vad jag menar.
    PS. det är ett aluramskar.
    MVH _DoGGi_
  • Mr:Livingstonii
    Användare
    • October 2007
    • 14

    #2
    Vi har nu gjort våran 6:e bakgrund, den här är på 2 meter å det ska simma troffar i det karet 55 röda regnbågar från Kasanga. Det som behövs är frigolit (vi köpte 7 cm) silicon, kniv och raster. Vi lackar inte våra bakgrunder, har fått för oss att algerna fäster bättre direkt på fixen. Bra om man inte är så stor för då kan man

    Kolla in den här tråden... kanske du kan få några tips..
    Må väl!!
    Mr:Livingstonii

    Kommentar

    • Styrsö
      Användare
      • November 2004
      • 343

      #3
      jag tror jag förstår vad du menar och tycker du kan vara lugn. Om jag fattade dig rätt så tänkte du att det skulle bli ett brytande moment där frigolitbakgrunden är fäst i botten för avsaknaden av vattentryck på botten under frig? Två skäl till lugn. Dels så bär inte frigolit upp dragspänning väl (och kombinationen silicon frigolit mot glas sviktar). Secondly, i extremfallet (styv som glas) så hade det bara varit som att flytta in bakrutan till frigolit kanten rent mekaniskt.

      Enda risken är om någon tvingat in delar och lagt på massor av spänningar edan i tom burk- då skulle burken vara försvagad.

      Kommentar

      • _DoGGi_
        Användare
        • September 2003
        • 67

        #4
        Hej igen

        Jo Styrsö det var precis det jag menade, det du skrev är lugnande+att jag sett massa bilder nu med hemmagjorda friggbakgrunder som är tjockare en den jag tänkte på och det verkar ju inte vara något problem
        Tack för hjälpen
        MVH _DoGGi_

        Kommentar

        • Styrsö
          Användare
          • November 2004
          • 343

          #5
          no probs- lycka till och posta bilder när du fått i gång det. Alltid roligt med hemmabyggen...

          Kommentar

          Arbetssätt...