Tips på cirkulationspump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Tips på cirkulationspump

    Har ett 720 som ska igång nu, det kommer att gå ca 50 troffar (tr. sp. red "moliro") i det till att börja med. de ligger på ca 5-6 cm.

    Jag har ett eheim 2260 som är kopplat så det suger vattnet genom bakgrunden som är fylld med blå filtermatta, ytterfiltret är fyllt med biobollar, blå matta & filtervadd på toppen. Har blivit tillsagd att komplettera med en cirk. pump, så jag vore tacksam för lite tips ang. modell & storlek.

    ..en liten fråga till som det är nu så sitter det ett raster + att det finns 5 st 5 mm hål borrade bredviv rastret, räcker det eller bör jag stoppa i ett raster till?
    Senast redigerad av Gäst; 18 October 2007, 15:38.
  • tomas123
    Användare
    • October 2003
    • 67

    #2
    Hej , du kan ju köpa en AquaClear Powerhead 70 med lite filtermatta på....jag har själv en Btn och har drygt 3000L/tim och har 3st raster...så för säkerhets skull bör du ha minst en till sån. mvh Tomas

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • January 2007
      • 310

      #3
      Eller så kompletterar du som jag med en ytavrinning så får du även vattenflöde i övre delen av bakgrunden. Dessutom är det ganska bra att ha om det blir stopp i rastrerna, för då sjunker vattennivån ganska snabbt bakom bakgrunden med efterföljande risk för "torrkörning" av pumpar samt att ev. doppvärmare kan ta stryk. Med denna ytavrinning så ökar flödet i den så fort vattennivån framför bakgrunden stiger vilket ju blir effekten vid "rasterstopp". Dessutom är det mycket lättare att komplettera med denna lösning i efterhand om du redan fyllt på med vatten...
      (Komplettera med ett finmaskigt nät, har dock ingen bild på det just nu...)
      Senast redigerad av Rauken; 19 October 2007, 11:12. Anledning: stavfelsnisse...
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #4
        Om man inte vill ha Eheim så tycker jag New Maxi Jet är en riktigt bra pump ja nästan samma kvalite och riktigt billig

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av bmwpower
          Om man inte vill ha Eheim så tycker jag New Maxi Jet är en riktigt bra pump ja nästan samma kvalite och riktigt billig
          hur är dom väsnas dom mycket, en sån på 3000l + ytterfiltret borde räcka eller?

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Rauken
            Eller så kompletterar du som jag med en ytavrinning så får du lite vattenflöde i övre delen av bakgrunden. Dessutom är det ganska bra att ha om det blir stopp i rastrerna, för då sjunker vattennivån ganska snabbt bakom bakbrunden med efterföljande risk för "torrkörning" av pumpar samt att ev. doppvärmare kan ta stryk. Med denna ytavrinning så ökar flödet i sen så fort vattennivån framför bakgrunden stiger vilket ju blir effekten vid "rasterstopp". Dessutom är det mycket lättare att komplettera med denna lösning i efterhand om du redan fyllt på med vatten...
            (Komplettera med ett finmaskigt nät, har jag dock ingen bild på just nu...
            )
            ok. smart lösning tack för tippset.

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

              #7
              Ursprungligen postat av Krille J-son
              hur är dom väsnas dom mycket, en sån på 3000l + ytterfiltret borde räcka eller?
              Min är hur tyst som helst...

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Lutt;705393[QUOTE
                ]Min är hur tyst som helst
                ...[/QUOTE]

                ok. vet du om de har dem inne på djurmagazinet

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

                  #9
                  Den är både tyst och driftsäker.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Vet du hur stor den är L x H x B??

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • October 2005
                      • 1919

                      #11
                      Ursprungligen postat av Krille J-son
                      ok. vet du om de har dem inne på djurmagazinet
                      hmm nja det vet jag inte, jag köpte den över internet.

                      Kommentar

                      • krejsi
                        Användare
                        • September 2005
                        • 13

                        #12
                        eftersom du har tillräckligt med filter så en streampump. typ hydor koralia.
                        tjohejsan 980 liter fisksoppa

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av krejsi
                          eftersom du har tillräckligt med filter så en streampump. typ hydor koralia
                          .
                          Hur är dom, förutm billiga?? jag har svårt att hitta någon bra bild på den- går det gömma den bakom bakgrunden?
                          Senast redigerad av Gäst; 21 October 2007, 20:42.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...