Fråga om räkmix Torsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av Malawe
    Det skulle förvåna mig om det innehöll samma + en massa annat...
    Det dar forstod jag inte... Rakskalen innehaller flera olika karotenoider (tror jag) som astaxanthin ar ETT exempel pa. Sedan innehaller det kitin vilket Naturose inte gor. Skalen innehaller 60% protein (torrvikt), fetter, vitaminer, en hel radda mineraler osv. Det skulle inte forvana mig ifall en lista over tillsatserna som finns i Naturose aven finns i rakskal (kanske inte exakt samma men nagot motsvarande).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Vill bara påpeka att Nordhavsräkan genomgår olika årscykler. Skalets kvalite kan tyckas vara avsevärt avvikande olika årstider beträffande konsistens!!! Efter att räkorna ynglat av sig på våren så byter de skal! Det nya skalet är betydligt mjukare. Vi (människor) upplever det alltså som en försämring framåt försommaren då räkorna blir mer svårskalade. När det gäller räkmix så använder vi kanske oftast frysta räkor (billigare?) men bör då tänka på att fångsttiden kan ha stor betydelse för räkskalens hårdhet!!!
      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #18
        Jag skulle också hellre kasta köttet och behålla "huvudena"... Jag gjorde faktiskt räkmix på kräfthuvuden en gång, funkade bra men varje matning luktade hela huset krondill...

        Det är i räkornas skal alla mineral sitter, kitinet funkar som fibrer, och i "huvudet" har man gonaderna och alla organ, maginnehållet ökar näringsvärdet rejält med allt det räkan ätit innan döden, eventuella ägg på benen innehåller fett och protein...

        Enda nackdelen jag känner till med skalet är att om man mixar dåligt kan man få vassa, hullingförsedda, ledstycken av ben och antenner som kan fastna i munnen på mindre fiskar, men mixar man bara ordentligt är det inget problem. Jag brukar skicka med ett helt ägg, med skal, i mixern, och när jag inte längre ser äggskalsbitar vet jag att den är färdig.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Skalen innehaller 60% protein (torrvikt)
          Som vanligt har jag glomt hjarnan nagonannanstans. Rakrens innehaller 60% protein dvs huvud och skal.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #20
            Gjorde f.ö. just nu för första gången räkmix med CyclopEeze som astaxantinkälla. Pheeeeew!
            Jag var inte beredd på att det skulle lukta så starkt av cyanobakterier!

            Jag mixade i en hel vitlök, mest för att fisken verkar gilla smaken men delvis för att försöka få bort lukten av cyanobakterier. Så nu luktar mixen cyanobakterier som ätit vitlök!

            Nåja, vi får väl hoppas att det luktar gott för fisken i alla fall!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #21
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Gjorde f.ö. just nu för första gången räkmix med CyclopEeze som astaxantinkälla. Pheeeeew!
              Jag var inte beredd på att det skulle lukta så starkt av cyanobakterier!

              Jag mixade i en hel vitlök, mest för att fisken verkar gilla smaken men delvis för att försöka få bort lukten av cyanobakterier. Så nu luktar mixen cyanobakterier som ätit vitlök!

              Nåja, vi får väl hoppas att det luktar gott för fisken i alla fall!
              Hehe...men vitlök har ju ganska bra antibakteriella egenskaper så det är nog aldrig fel att spetsa räkmixen med lite vitlök. Används för övrigt i den alltmer populära fodersorten New Life Spectrum (NLS).

              För övrigt så ska jag villigt erkänna att jag ligger i lä om kunskapen runt näringsvärden i räkskalen som du räknade upp Ola. Intressant. Vet du om det finns någon större studie eller liknande runt räkan för näringsvärdes info?
              Senast redigerad av StefanL; 19 October 2007, 18:06.

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • June 2005
                • 1103

                #22
                Jag kör med följande

                50% Räkor 50% Ärtor till Mbuna

                70% Räkor 30% Fisk just denna gång blev det torsk och de växer enormt givetvis är det hela räkor med skal och skallar =P Kör inga ärtor till rovisarna då de brukar spotta ut den mixen "kräsna?"
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #23
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Vet du om det finns någon större studie eller liknande runt räkan för näringsvärdes info?
                  Jag hittar en del faktiskt. Det verkar som man gjort en hel del studier eftersom att avfallet nar man gor "skalade rakor" skulle ga att anvanda. Allt fran forpackningar till naringsrika potatisrakbullar.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 20 October 2007, 12:43.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Jag hittar en del faktiskt. Det verkar som man gjort en hel del studier eftersom att avfallet nar man gor "skalade rakor" skulle ga att anvanda. Allt fran forpackningar till naringsrika potatiskrakbullar.
                    Lust att dela med dig?

                    Kommentar

                    • Markus_A
                      Användare
                      • December 2005
                      • 418

                      #25
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Hehe...men vitlök har ju ganska bra antibakteriella egenskaper så det är nog aldrig fel att spetsa räkmixen med lite vitlök. Används för övrigt i den alltmer populära fodersorten New Life Spectrum (NLS).

                      För övrigt så ska jag villigt erkänna att jag ligger i lä om kunskapen runt näringsvärden i räkskalen som du räknade upp Ola. Intressant. Vet du om det finns någon större studie eller liknande runt räkan för näringsvärdes info?
                      Här är en råanalys på bla. räkhuvuden (Villarreal [I]et. al.[I] 2006.

                      Table 2 Composition (g /100 g dry matter) of the main
                      protein sources in experimental diets
                      Moisture protein Ether extract Crudefibre Ash NFE



                      Fish mealw 8.9 57.3 7.3 1.1 26.8 7.5
                      Soybean mealz 9.3 48.3 1.3 3.8 8.2 38.4
                      Shrimp-head 8.5 56.6 10.0 4.3 19.0 10.1
                      meal
                      Red crab 8.9 37.0 9.2 4.0 31.8 18.0
                      mealz

                      (tabellen blir svårläst, men lyckas inte få till den )

                      Sen ska man inte förringa betydelsen av ärtor till rovfiskar. Ärtor är en förhållandevis bra proteinkälla, runt 26 % protein (torrsubstans), och med bra kvalitet. Dock ganska lågt innehåll av cystein och metionin (svavelhaltiga aminosyror). Det har också ett lågt fiberinnehåll och ett högt energiinnehåll, runt 13MJ omsättningsbar energi.
                      Senast redigerad av Markus_A; 19 October 2007, 21:43.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...