Fråga om räkmix Torsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

    Fråga om räkmix Torsk

    Tänkte ställa mig och göra lite räkmix =/ Brukar köra i lite sej filé men nu fanns inte det borde gå lika bra med euroshppers Stillahavstorsk? Hur mycket kan jag ha i på en sats/1kg räkmix? 50% eller blir det för mycket? Brukar dra i en filé annars.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Dra i en filé, så som du gör med sej. Torsk och sej är nästan likadan. Bara smaken och fångstplatsen som skiljer.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Dra i en filé, så som du gör med sej. Torsk och sej är nästan likadan. Bara smaken och fångstplatsen som skiljer.
      Hoppas de inte är finsmakare ;P Kör Findus fina sej filér annars =P

      Har är en liten film snutt på rovbaljan.. Skulle dock behöva några ancistrus har ingen i karet längre de blev mat, dock en stor pleco som jag mätte 46cm senast http://www.youtube.com/watch?v=nKpo54mzJ9g
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

        #4
        Ingen på Ciklid som använder Torsk i mixen??
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Peckers
          Ingen på Ciklid som använder Torsk i mixen??
          Sjalvklart funkar torsk lika bra som all annan fisk som inte ar fet.

          Torsk ar dyrt och rodlistat. Alaska Pollock ar billigt och bestanden ar inte hotade. Forr nar torsk var sa billigt att man kunde anvanda dem som godsel sa korde alla torsk.

          Hur mycket du ska ha i beror pa fiskarna. Vanlig fisk: 50/50, rovfisk = mer fisk, vegetarianer = mer artor.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Det har tidigare diskuterats i att användande av vitfisk, såsom torsk, till räkmix istället för räkor skulle innebära vissa förluster i näring för fiskarna. I ett senare läge kunde detta generera brister i fiskens uppbyggnad och produktivitet...men det var en diskussion för ganska länge sedan och jag vet inte vilka belägg som fanns för den teorin/slutsatsen.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Glom mitt svar ang mangden fisk. Jag menade total mangd fisk och rakor. Fisk har man framst i som bindemedel. Sjalv har jag alltid anvant gelatin istallet.

              Det "revolutionerande" med rakmixen var de HELA rakorna. Folk har gjort mix pa fisk och artor, oxhjarta och artor osv i evigheter. Det var forst nar man korde hela rakor som "lyftet" kom.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #8
                Egentligen kan man ta reda på räkskalen inkl. huvudet när man har haft en "räkafton" och blanda med fisk/musslor o ärter i matberedaren + ev. gelatin (agar agar).

                Det är väl i skalet gosakerna finns.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Egentligen kan man ta reda på räkskalen inkl. huvudet när man har haft en "räkafton" och blanda med fisk/musslor o ärter i matberedaren + ev. gelatin (agar agar).

                  Det är väl i skalet gosakerna finns.
                  Det som "saknas" om man gor mix pa skalade raker ar forstas skalet

                  Jag har for det mesta kort mix pa 0,5 kilo rakhuvuden och skal och 0,5 kg artor. Till vaxande fisk har jag slangt i ett par navar laxyngelfoder (inte foder till vuxen lax).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Exakt vad är det som gör skalet så bra? Fiber och karoten har diskuterats..men finns det någon annan funktion?

                    Jag har slopat skalen helt och kör istället med fibertillskott och astaxanthin.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Exakt vad är det som gör skalet så bra? Fiber och karoten har diskuterats..men finns det någon annan funktion?

                      Jag har slopat skalen helt och kör istället med fibertillskott och astaxanthin.
                      Menar du att du tar bort skalet och tillsatter kosttillskott? Ar inte det att ga over an efter vatten?

                      Rakskal ar en cocktail av allt mojligt som vi inte har en aning om hur det paverkar. Kinin, Glukosamin, det dar roda osv osv. Huvudsaken ar att firrar faktiskt ater skaldjur i massor i naturen.

                      Det ar relativt val kant att Daphnia, Cyclops, Artemia mm ar bra mat men det ar sa dyrt. Att kora "billiga" rakor i mixern ar mycket billigare.

                      Ps. nagon kan ju satta sig och rakna ut forhallandet "rakkott" och skal pa Daphnia, Cyclops, Artemia och sedan jamfora med "vanliga" rakor.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Jag vet en odlare som bara kör skalen och äter upp innehållet själv. Dessutom har han alla sina bekanta till att göra samma sak. Så han får räkorna "gratis" , och jag kan tillägga att jag vet ingen annan som har sådan hög tillväxt på fisken som han har.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Menar du att du tar bort skalet och tillsatter kosttillskott? Ar inte det att ga over an efter vatten?

                          Rakskal ar en cocktail av allt mojligt som vi inte har en aning om hur det paverkar. Kinin, Glukosamin, det dar roda osv osv. Huvudsaken ar att firrar faktiskt ater skaldjur i massor i naturen.

                          Det ar relativt val kant att Daphnia, Cyclops, Artemia mm ar bra mat men det ar sa dyrt. Att kora "billiga" rakor i mixern ar mycket billigare.

                          Ps. nagon kan ju satta sig och rakna ut forhallandet "rakkott" och skal pa Daphnia, Cyclops, Artemia och sedan jamfora med "vanliga" rakor.
                          Tycker inte det är att gå över ån efter vatten då astaxanthin innehåller en hel del övriga näringsämnen än bara det "röda".

                          Jag har valt att plocka bort räkskalen mest pga att jag vill få min räkmix mycket fin i sin konsistens och så att även yngel kan äta av det utan att riskera att små skalbitar fastnar. Räkskalen får nog ändå anses som ganska hårda i förhållande till de små skaldjur som fiskarna äter i sin naturliga miljö.

                          Att jag tillsatt fibertillskott är för att kunna "styra" innehållsmängden till en fördelaktig nivå i förhållande till andra näringsvärden och då har skalen helt enkelt fallit bort.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Tycker inte det är att gå över ån efter vatten då astaxanthin innehåller en hel del övriga näringsämnen än bara det "röda".
                            Men du behover ju inte ta bort skalen. Det ar det jag menar. Astaxantin kan du tillsatta aven om skalen ar kvar.

                            Nu har ju jag kort min mix i 30 min och aldrig har nagot yngel kvavts. Men om jag var nojig over detta sa skulle jag gora tva mixar: I pa huvuden till vuxen fisx och en pa stjartarna till sma. Jag skulle inte skala stjartarna.

                            Ps. Vi borde skriva Naturose (R) astaxanthin sa att alla forstar, inte bara du och jag. Astaxinthin innehaller bara en sak och det ar astaxanthin. Skulle inte forvana mig ett dugg om rakskal i princip innehaller allt som Naturose (R) astaxanthin innehaller + mycket mycket mer.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det skulle förvåna mig om det innehöll samma + en massa annat...

                              Vill dock understryka att en "gammaldags" räkmix som innehåller oskalade räkor, gröna ärtor och bindemedel är helt ok och har ju besvisligen fungerat länge hos akvarister som antingen huvudfoder eller komplement.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...