Akvarieauktion i Göteborg 24/11 (2007)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Fler saker som kan dyka upp på auktionen:

Tanganicodus irsacae
    Telmatochromis vittatus
    Julidochromis transcriptus
    Altolamprologus compressiceps "sumbu shell"
    Neolamprologus multifasciatus
    Ancistrus sp.
    Neolamprologus leleupi
    Bikarbonat
    Snäckskal
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja dom får gärna trissa upp mig på auktionen, så att dom som lämnar fiskar får något för sina fiskar.
      Jag tycker att det är skamlöst låga priser på fiskarna på göteborgs ciklidgrupps auktion.Janne
      Jomen det är ju ändå marknadspriser. Tillgång och efterfrågan vet du...

Kan hända att det säljs billigare på dessa auktioner pga att det är en ganska smal kategori. Tyvärr har jag aldrig besökt auktionerna men ska ta mig i kragen nu och delta i arrangemang runt om då det känns som om jag missar en hel del runt föreningarna och ciklidvärlden i övrigt.

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Ursprungligen postat av Malawe

Kan hända att det säljs billigare på dessa auktioner pga att det är en ganska smal kategori. Tyvärr har jag aldrig besökt auktionerna men ska ta mig i kragen nu och delta i arrangemang runt om då det känns som om jag missar en hel del runt föreningarna och ciklidvärlden i övrigt.
        ja jag kanske var lite negativ där.
        Och jag tycker auktionen är en kanongrej, varje år så är det alltid med några yngre som kan fynda lite det tycker jag är bra.
        plus när man går dit så träffar man folk som är lika tokiga som jag är,ja kanske ännu mer fixerade på sina djur än vad jag är.Janne

Kommentar

• Johnny_1
          Användare
          • October 2003
          • 313

ja jag kanske var lite negativ där.
          Och jag tycker auktionen är en kanongrej, varje år så är det alltid med några yngre som kan fynda lite det tycker jag är bra.
          plus när man går dit så träffar man folk som är lika tokiga som jag är,ja kanske ännu mer fixerade på sina djur än vad jag är.Janne
          Auktionen i Göteborg är bra på alla vis och jag tror även att det kan vara en bra inkörsport till nya akvarister,,,dels fyndar dom billigt och i många fall ordentliga saker och fiskar.

Att sen priserna är som dom är får vi leva med Janne och jag tror att du syftar främst på priserna som man får för ciklider,,visst dom kunde ha varit högre men det är ju bara en gång om året som man lämnar in och det kan man bjuda hobbyn på,,,det är samma sak i Malmö när där var auktion,,,inget vidare bra betalt för ciklider men det blev en och annan ny medlem i föreningen och det ska man vara tacksam för,,,

Hur som helst så ser man fram emot nästa lördag och i nuläget är vi två bilar som kommer upp till Er i Göteborg!!!
          Senast redigerad av Johnny_1; 17 November 2007, 17:39.
          www.malmoakvarieforening.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Malawe

Jodå så är det. Besökarna är i huvudsak sådana som inte är ciklidintresserade (i alla fall inte av Malawi och Tanganyika) och de flesta fiskar som säljs är malawi och tanganyika och då blir priserna på dom rätt så låga.
            Sist kostade väl en påse med andmat mer än en påse med malawi

Kommentar

• Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Sist kostade väl en påse med andmat mer än en påse med malawi
              Det stämmer bra det. Sist köpte jag mina egna fiskar för att det var så billigt
              Tony Englund

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av Tony
                Det stämmer bra det. Sist köpte jag mina egna fiskar för att det var så billigt
                Fast å andra sidan är det väl bara bra att malawi och tanganyika är så himla billigt - då kanske fler lockas till att börja med dom

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Fast å andra sidan är det väl bara bra att malawi och tanganyika är så himla billigt - då kanske fler lockas till att börja med dom
                  Härligt att höra fabror Kjell, jag har sagt det förut, visst saknar du cikliderna från dom östafrikanska sjöarna

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Härligt att höra fabror Kjell, jag har sagt det förut, visst saknar du cikliderna från dom östafrikanska sjöarna
                    Inte det minsta - alla måste vi gå vidare i livet och utveckla oss

Apropå auktion så var jag uppe i Fredrikstad i Norge för några veckor sedan och höll föredrag. Det var 2 föredrag på mötet - om Malawi resp. Tanganyika så de var mest ciklidfolk där - efteråt var det auktion. Nästa alla malawi och tanganyika såldes för en spottstyver - de enda som gick för hyfsat höga priser var några avelsvarianter av Aulonocara - Fire Red eller nåt annat konstigt

Övriga fiskar (dvs ej malawi och tanganyika) gick däremot oftast rejält dyrt - jag köpte 8 st 20 mm stora Tanichthys micagemmae som ju inte ens är så där jätteovanliga. För de pengarna som jag gav för dessa fiskar hade jag kunnat fylla ett 500 med Malawi på auktionen.

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Inte det minsta - alla måste vi gå vidare i livet och utveckla oss

Apropå auktion så var jag uppe i Fredrikstad i Norge för några veckor sedan och höll föredrag. Det var 2 föredrag på mötet - om Malawi resp. Tanganyika så de var mest ciklidfolk där - efteråt var det auktion. Nästa alla malawi och tanganyika såldes för en spottstyver - de enda som gick för hyfsat höga priser var några avelsvarianter av Aulonocara - Fire Red eller nåt annat konstigt

Övriga fiskar (dvs ej malawi och tanganyika) gick däremot oftast rejält dyrt - jag köpte 8 st 20 mm stora Tanichthys micagemmae som ju inte ens är så där jätteovanliga. För de pengarna som jag gav för dessa fiskar hade jag kunnat fylla ett 500 med Malawi på auktionen.
                      Ja se norrmän, det är väl
                      tur att dom har sin oljaJanne

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Varje år diskuteras detta med att priserna är för låga, och visst är priserna i de flesta fall för låga, det vet vi. Auktionen är dock inte i första hand till för dem som vill tjäna massor av pengar på sina fiskar. Auktionen är till för de som vill bli av med lite grejer, de som vill stötta föreningen och de som vill göra lite fynd, speciellt för de som är nya inom hobbyn. Detta är ingen komersiell verksamhet. Sen kommer det alltid fiskar som är mer "exklusiva" och som det blir lite krig efter, vilket är roligt.

I år har vi ett högre utgångspris än normalt och höjer med jämna tior, vilket vi inte gjort innan. Vi hoppas att detta är ett steg i rätt riktning.

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Ursprungligen postat av Zaphi
                          Varje år diskuteras detta med att priserna är för låga, och visst är priserna i de flesta fall för låga, det vet vi. Auktionen är dock inte i första hand till för dem som vill tjäna massor av pengar på sina fiskar. Auktionen är till för de som vill bli av med lite grejer, de som vill stötta föreningen och de som vill göra lite fynd, speciellt för de som är nya inom hobbyn. Detta är ingen komersiell verksamhet. Sen kommer det alltid fiskar som är mer "exklusiva" och som det blir lite krig efter, vilket är roligt.

I år har vi ett högre utgångspris än normalt och höjer med jämna tior, vilket vi inte gjort innan. Vi hoppas att detta är ett steg i rätt riktning.
                          Ja då fattar jag inte varför ni ska höja priserna det är väl bra som det är, låt det vara som det är.se citat från Zaphi.Janne

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Sen när blev du så ironisk Janne? Det var förresten länge sen jag såg dig på ett möte där du uttalade dig och gav förslag till hur föreningen skall drivas. Hoppas att se dig framöver, på måndag exempelvis? Kom inte och säg att du blivit en tangentbordsakvarist?

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Ursprungligen postat av Zaphi
                              Sen när blev du så ironisk Janne? Det var förresten länge sen jag såg dig på ett möte där du uttalade dig och gav förslag till hur föreningen skall drivas. Hoppas att se dig framöver, på måndag exempelvis? Kom inte och säg att du blivit en tangentbordsakvarist?
                              Ja man får ju prioritera i livet, så jag har prioriterat, ciklidstämmmorna, våra resor som vi gör med göteborg ciklidgrupp, auktionen vi har.
                              Månadsmötena har väl inte varit prio ett, men nu verkar det vara så att jag lär få lite mer tid över, och att jag framförallt inte kommer att jobba mer på natten framöver, för att det har ju varit så innan att jag jobbade ofta när mötena var på kvällen.Janne

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

...nu verkar det vara så att jag lär få lite mer tid över, och att jag framförallt inte kommer att jobba mer på natten framöver, för att det har ju varit så innan att jag jobbade ofta när mötena var på kvällen.Janne
                                Gött é det!

Kommentar

Arbetssätt...