Ställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne Josefsson
    Användare
    • July 2007
    • 23

    Ställning

    Jag tänkte bygga ställningar till 540 kar 3 på höjd. Vill helst ha aliuminium ställning, men hur blir det med hållfastheten då karen ligger innanför porsaknutarna? Hur långa kar kan man lägga in i denna typ av ställning, då det inte blir något ben på mitten? Jag kommer att förankra ställningen i väggen. Hur mycket arbets utrymme är lämpligt mellan karen? Jag har sett ställningar med 720 på höjd men tycker det ser livsfarligt ut

    //Janne//
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    #2
    aluminiumställningar vågar jag knappt ha 80litersakvarium i när det gäller flera akvarium på höjden. Träställningar är mitt tips, ett gäng 120*45mm balkar, en såg och ett rejält gäng skruv är vad som behövs =)
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      375 går bra på aluställning men sedan blir det nog ostabilt.
      Krister på akvarielagret har bra knutar och fötter så ring och kolla han vet om någon om det går.

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • March 2004
        • 664

        #4
        Jag har en aluminiumställning med 6st 390l-kar, 3 i längd och 2 i höjd. Den är mycket ranglig och hela skiten svajar t.o.m. när man putsar rutorna utvändigt. Håller det ? Absolut ! Att rekommendera ? Knappast !
        Satsa på svetsad stålställning i kraftiga dimensioner eller möjligtvis trä.

        Arbetsutrymmet vill jag helst ha ungefär 20cm till akvarium i den storleken, till mindre (smalare) ned mot 15cm. Lägre än så blir väldigt svårjobbat och det kommer osa svavel om dig varje gång du ska håva upp en fisk. Du måste alltså ha ganska högt till taket för att få plats med 3st 540 i höjd och du måste ha stege för att komma i det översta. Du kommer dessutom bara se buken på firrarna i översta karet om du inte står på en pall eller stege.
        Senast redigerad av 56ovwal; 17 October 2007, 16:17.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • March 2004
          • 664

          #5
          Räknade lite snabbt: 30cm från golv till understa karet, 20cm arbetsutrymme och stålram 5cm. Du behöver då ( nereifrån och upp till taket ) 25+5+60+20+5+60+20+5+60+20 =280cm från golv till tak. Väljer du en träställning får du öka på med minst 20cm till (145x45 reglar). Helst skall det understa karet stå något högre osså för att få bra drag i slangen vid vattenbyten och helst skall du nog öka på utrymmet mellan översta karet och taket osså.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          Arbetssätt...