Flagelater...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    Flagelater...

    Hej!
    Har nyss bytt vatten och märkte att det kom upp trådar spindelnätsliknande, med vattenbubblor på fastspända på fiskarna!
    Är detta flagelater?
    Jag är nästan säker på det, men det är bättre att fråga...
    Hade Octozin inne sist, men det kom tillbaka. Ska jag tästa någon annan medicin? Hällst ingen långvarig eftersomm en av individerna är lite känslig mot nitrat...
    Jag har lite problem på sistonne har nog några märkt...
    Tacksam för svar.
    MVH Patrik K
    MVH Patrik K
  • salar
    Användare
    • June 2002
    • 227

    #2
    Flagelater?Svar nej.Sluta med mediciner det hjälper bara kortsiktigt.Det viktiga är miljön.Ett bra filtersystem som varit igång länge,innan man introducerar sina Diskusar.Då blir det en hel del lättare.

    SALAR
    SALAR

    Kommentar

    • patrik_k
      Användare
      • April 2002
      • 125

      #3
      Hej Stefan!
      Jag har nu medicinen inne, men så fort dom blir friska så vill jag flytta dom till deras nya 375:a.

      P.K
      MVH Patrik K

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • June 2002
        • 227

        #4
        Har själv haft problem med diskus men endast med nyinköpta från en zoobutik som haft dom ett tag.Så mitt råd är att om man vill undvika problem är att om möjligt köpa från en seriös uppfödare om möjligt eller beställa förhoppningsvis friska djur av zoohandlaren.
        Köp aldrig fiskar som gått i butiken längre än en vecka.De slarvar i regel något kopiöst med vatten-byten och håller dom ofta tillsammans med andra mindre lämpliga fiskar.

        Det är sådant som hjälper myten om svårigheten med Diskus på traven.
        Köper man friska djur från början så är de inte särskilt mycket svårare än andra.Men de kräver lite mer jobb i form av vattenbyten.

        Desto mindre ex. man köper desto mer jobb i form av tät utfodrinng och täta vattenbyten.

        Diskus växer inte hela livet som många andra fiskar gör.Två och ett halvt år från födsel ungefär får man räkna med.
        Så oxhjärtemix är inte helt fel för att få dom att växa.

        Kontroversielt med oxhjärta.Man bör se att magarna putar ut efter varje måltid typ 4-10 gånger per dag för ung-diskus under 10cm.Hungern avtar med ålder.Över 10cm räcker betydligt färre utfodringar alteftersom.

        Detta är mina erfarenheter, i vissa fall kanske jag har fel!
        Hoppas att det gav något. Annars får andra gärna rätta mig.

        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        Arbetssätt...