Tillväxt efter lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

    Tillväxt efter lek?

    Jag läste någonstans att akvariefiskar inte växer nämnvärt efter att de lekt de första gångerna. Kan det verkligen stämma?
    Vad beror det på i såna fall?
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Ursprungligen postat av Anemon
    Jag läste någonstans att akvariefiskar inte växer nämnvärt efter att de lekt de första gångerna. Kan det verkligen stämma?
    Vad beror det på i såna fall?
    Energin lagd på annat håll än att växa kanske?

    Kommentar

    • Anemon
      Användare
      • June 2006
      • 156

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Energin lagd på annat håll än att växa kanske?


      Fniss fniss!

      Nå men hur är det nu, stämmer det verkligen? (Känner mig av någon anledning lätt misstänksam gentemot påståendet!)

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av Anemon
        Jag läste någonstans att akvariefiskar inte växer nämnvärt efter att de lekt de första gångerna. Kan det verkligen stämma?
        Vad beror det på i såna fall?
        Jag har aldrig haft några problem med victoriaciklider som leker när de är 4-5 cm, de fortsätter växa och blir 10-12 cm ändå.

        Kommentar

        • Yonaz
          Användare
          • January 2006
          • 227

          #5
          Det har ganska mycket att göra med hur mycket fiskarna äter under tiden de leker. Oftast så blir det inte så mycket mat efter leken utan istället vaktar de sina yngel/ägg och då är det självklart svårt att växa ordentligt.
          5000 liter hemma!
          http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            Jo, de fortsätter växa. Däremot blir de inte lika stora i slut-storlek som fiskar som inte ges tillfälle att leka. Det är mycket riktigt så att fiskar som leker spenderar energi de annars skulle spenderat på tillväxt.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Väldigt intressant det här...
              Verkar som att tillväxten generellt dämpas när de leker men det innebär inte att de växt klart. Det gäller att de får äta upp sig ordentligt mellan lekarna så kommer de ikapp någorlunda. Däremot så har jag flera gånger observerat att representanter för en art som gått ensamma länge ofta blir större än ciklider av samma art som länge ingått i ett par. Vet inte om det gäller alla parbildande ciklider eller om det bara är sammanträffanden...
              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Ett dilemma man har om man drar upp sp. Black Tropheus. De tenderar att leka väldigt tidigt och har de en gång börjat så tar det inte lång tid innan de har munnen full på nytt. Energin de får i sig genom födan går till romproduktion.
                Jag har Kiriza där vissa hanar är bortåt 14 cm och jämnåriga (långsmala) honor på ca 10. Inte så kul om man tänkt att ha gruppen några år... Ett sätt är att separera hanar & honor som yngel och släppa ihop dem när de är ca 8-9 cm.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Anemon
                  Användare
                  • June 2006
                  • 156

                  #9
                  Tack för svaren!!

                  På de flesta av er låter som att tidiglekande fisk trots allt blir "fullstor". Däremot uppfattar jag Mikes svar som att det kan skilja lite i slutlig storlek.

                  Kan man säga att summa summarum är att fisken blir _i stort sett_ lika stor som den skulle blivit utan tidig lek, tro?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...