fisklast i 540?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dan_ne
    Användare
    • October 2007
    • 41

    fisklast i 540?

    har ett 540 med woodrock.

    påfåglar- 2st(kön-?)
    guldsöm-3st(1+2)
    gibbiceps-1

    e det fullt?(överfullt?)
    de är långt ifrån vuxna(största firren ca 12-13cm)
    (vill helst slippa plocka ur fisk framöver)

    har lite problem med mobbing av en guldsömshona(av guldsömarna)
    funderar om det går o lösa med mer fisk(guldsömshonor?)
    eller har ni kunniga andra bättre lösningar.
    hur hade ni gjort...?

    tacksam för svar

    mvh Danne
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av dan_ne
    har ett 540 med woodrock.

    påfåglar- 2st(kön-?)
    guldsöm-3st(1+2)
    gibbiceps-1

    e det fullt?(överfullt?)
    de är långt ifrån vuxna(största firren ca 12-13cm)
    (vill helst slippa plocka ur fisk framöver)

    har lite problem med mobbing av en guldsömshona(av guldsömarna)
    funderar om det går o lösa med mer fisk(guldsömshonor?)
    eller har ni kunniga andra bättre lösningar.
    hur hade ni gjort...?

    tacksam för svar

    mvh Danne
    Välkommen!
    Har du 6 fiskar i ett 540-liters där största fisken är 12-13 cm så är ditt kar INTE överfullt!
    Risken här kan bli att du om 1-2 år kan uppleva att det blir aningen trångt...
    Vuxna påfåglar kan bli en stadig bit över 30 cm. Har själv haft 2 st för länge sedan som blev 32-33 cm i just ett 540-liters vilket kändes lite "tryckande"... Gav senare bort dem till en släkting med ett kar på 720 liter. Där blev de till slut 36-38 cm...(hör regelbundet talas om ännu större!!!) Att du har en bakgrund som "bygger bort" en del underlättar inte!(även om det säkert är snyggt)
    Tror inte du kan lösa guldsömproblemet med fler honor annat än att "terrorn" möjligtvis fördelas på fler offer. Funkar hanen med en av honorna så tycker jag att du skall nöja dig med de två!
    Betänk möjligheten att allt funkar bra med fiskarna och du senare har ett par på 15-25 cm i ena änden och ett annat på 25-35 cm i andra änden samt en mal däremellan på 30-50 cm! Nja, då är det lite ont om plats...
    Ett klart gränsfall tycker JAG! Sen är det så att olika individer av samma art blir olika stora precis som vi människor och dina fiskar behöver ju inte nödvändigtvis tillhöra de större. Du kan nog lugnt avvakta ett bra tag innan det blir problem iaf för NU bör de ha gott om plats tycker jag!
    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • dan_ne
      Användare
      • October 2007
      • 41

      #3
      formulerade frågan lite konstigt...
      menade egentligen om det var fullt/överfullt när fiskarna va vuxna, men jag fick ju svar på det också
      Det va väl som jag misstänkte ungefär- risk att det blir trångt.

      så jag struntar i fler honor o ser hur det utvecklar sig.
      Hoppas att inte hanen "slår ihjäl" dem båda två, så jag kanske får ett par ivarjefall som du sa...

      mvh Danne

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av dan_ne
        formulerade frågan lite konstigt...
        menade egentligen om det var fullt/överfullt när fiskarna va vuxna, men jag fick ju svar på det också
        Det va väl som jag misstänkte ungefär- risk att det blir trångt.

        så jag struntar i fler honor o ser hur det utvecklar sig.
        Hoppas att inte hanen "slår ihjäl" dem båda två, så jag kanske får ett par ivarjefall som du sa...

        mvh Danne
        Om hanen redan valt en av honorna så är risken mkt stor att den andra honan går en hård framtid till mötes... Någon gång kan även den "valda" honan bli offret t.ex efter avslutad/misslyckad lek. Se upp!!!
        Tycker annars att din fråga var ok formulerad... Förstod att du tänkte framåt vilket är ansvarsfullt och då är det som sagt ett gränsfall tycker jag. Du får nog avvakta och se hur det utvecklar sig med tanke på deras tillväxt och eventuella revirhävdande. Teoretiskt kan 2 par "rätt stora" ciklider funka ok i ett 540liters. Hur det funkar med dina exemplar återstår att se då storlek/beteende varierar en aning mellan olika individer. Lycka till!!!
        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • firefox75
          Användare
          • April 2007
          • 234

          #5
          guldsöm

          Med egen erfarenhet(just nu) så kan jag bara på peka att en del guldsöms hanar faktiskt kan leka av flera honor...
          Ser rätt så komiskt ut när han simmar runt mellan alla boplatser/lekplatser(honor) och försvarar reviret från andra honor....
          Min guldsöms hane är 17cm ungefär idag och har ett harem av 8st honor.


          Jag skulle garanterat plocka bort honan som blir utmobbad snabbt...för att hanen leker bara med sin första hona och sen när rommen är lagd kanske han leker med sin andra hona...men det kan ju dröja...

          Gällande storlek på karet så vet i sjutton...
          Misstänker att det lär bli för litet speciellt vid lek av någon av arterna...
          Eventuellt så kan det gå men inte i längden...guld och poffar blir ju relativt stora...
          Och vad jag förstått så är nog guld en aningens mera aggresiv än poffarna....
          Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
          16500liter odlingskar.
          3500liter vardagliga.
          6kbm tempererad damm.
          MvH
          Daniel
          0735-433428

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av firefox75
            Med egen erfarenhet(just nu) så kan jag bara på peka att en del guldsöms hanar faktiskt kan leka av flera honor...
            Ser rätt så komiskt ut när han simmar runt mellan alla boplatser/lekplatser(honor) och försvarar reviret från andra honor....
            Min guldsöms hane är 17cm ungefär idag och har ett harem av 8st honor.


            Jag skulle garanterat plocka bort honan som blir utmobbad snabbt...för att hanen leker bara med sin första hona och sen när rommen är lagd kanske han leker med sin andra hona...men det kan ju dröja...

            Gällande storlek på karet så vet i sjutton...
            Misstänker att det lär bli för litet speciellt vid lek av någon av arterna...
            Eventuellt så kan det gå men inte i längden...guld och poffar blir ju relativt stora...
            Och vad jag förstått så är nog guld en aningens mera aggresiv än poffarna....
            Hur stort kar simmar din polygama hane i då?
            Du rekomenderar väl självklart inte dan_ne att ha en gibbe+2 påffar+9 guldsömciklider i ett 540-kar med en skrymmande bakgrund!?!
            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • dan_ne
              Användare
              • October 2007
              • 41

              #7
              Ursprungligen postat av firefox75
              Med egen erfarenhet(just nu) så kan jag bara på peka att en del guldsöms hanar faktiskt kan leka av flera honor...
              Ser rätt så komiskt ut när han simmar runt mellan alla boplatser/lekplatser(honor) och försvarar reviret från andra honor....
              Min guldsöms hane är 17cm ungefär idag och har ett harem av 8st honor.


              Jag skulle garanterat plocka bort honan som blir utmobbad snabbt...för att hanen leker bara med sin första hona och sen när rommen är lagd kanske han leker med sin andra hona...men det kan ju dröja...

              Gällande storlek på karet så vet i sjutton...
              Misstänker att det lär bli för litet speciellt vid lek av någon av arterna...
              Eventuellt så kan det gå men inte i längden...guld och poffar blir ju relativt stora...
              Och vad jag förstått så är nog guld en aningens mera aggresiv än poffarna....
              ja, i det här fallet har jag o har alltid haft i bakhuvudet att guldsömarna ryker om de blir för tuffa mot påfåglarna.
              Det är påfåglarna som har störst prioritet i detta kar o guldsömmarna byts ut mot ev. en bottenlevande art om de "hävdar" sig allt för mycket...

              Kommentar

              • Negnuks
                Användare
                • July 2009
                • 6

                #8
                Ursprungligen postat av firefox75
                Med egen erfarenhet(just nu) så kan jag bara på peka att en del guldsöms hanar faktiskt kan leka av flera honor...
                Ser rätt så komiskt ut när han simmar runt mellan alla boplatser/lekplatser(honor) och försvarar reviret från andra honor....
                Min guldsöms hane är 17cm ungefär idag och har ett harem av 8st honor.


                Jag skulle garanterat plocka bort honan som blir utmobbad snabbt...för att hanen leker bara med sin första hona och sen när rommen är lagd kanske han leker med sin andra hona...men det kan ju dröja...

                Gällande storlek på karet så vet i sjutton...
                Misstänker att det lär bli för litet speciellt vid lek av någon av arterna...
                Eventuellt så kan det gå men inte i längden...guld och poffar blir ju relativt stora...
                Och vad jag förstått så är nog guld en aningens mera aggresiv än poffarna....
                Det Firefox 75 säger är sant guldsömm hanar nöjer sig ofta inte med bara 1 hona och därför leker med många ha många gömställen så att de andra honorna kan gömma sig ifall att hanen blir aggro på dem till en början ifullvuxen storlek kan guldsömm hanen bli jäkligt elak dem nöjer sig oftast inte bara av en del i akvariumet dem vill ha hela så guldsömmen kommer nog sätta påfåglarna på test iframtiden var med på de

                Kommentar

                Arbetssätt...