Röda och vita maskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanP
    Användare
    • September 2006
    • 118

    Röda och vita maskar

    Jag skulle bli mycket tacksam om någon kan svara mig på vad detta är.

    Igår när jag bytte vatten i mitt ena Tanganyikakar satt jag och tittade
    på insugets insida. Då såg jag små rörformade saker som såg ut att vara
    gjorda av slam och smuts. När jag satt där och tittade så kom en röd
    mask ut och drog sig blixtsnabbt in igen. Det var inte dags att rengöra
    filtret och jag trodde att det var någon liten hygglig sak som bara
    finns där. När jag sedan efter ca 10 minuter startade filtret såg jag att det kom ut små (mindre än de röda) vita maskar från strilröret.
    Jag har inte sett några som helst problem på fiskarna (Blå Neon och
    hästnosar), de äter och skiter precis som vanligt.
  • johanh
    Användare
    • February 2007
    • 49

    #2
    Dom röda har jag aldrig sett, men dom vita små tunna ålande maskarna (ca 3-5 mm) ser jag ofta när jag rengör filtermassan. De är vad jag förstår helt ofarliga.

    mvh Johan
    www.hansson.md/
    Umeå Akvarieförening

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      hmmm röda maskar har jag aldrig heller sett.
      Du råkar inte ha en möjlighet att fota dom?
      Du råkar inte ha VF fisk i karet så att någon parasit kommit in den vägen?
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • JohanP
        Användare
        • September 2006
        • 118

        #4
        Nej jag kan inte fota dem för jag har inget makro till min kamera. Det jag reagerar med störst förvåning på är att de som är röda verkar vara "bobyggare" i de här här små rören.
        Jodå, det har kommit VF fisk i form av 4 st E. cyanostictus. De kom i karet i lördags och den mängden "slamrör med inneboende maskar" kan ju inte ha uppkommit på ett dygn. VF fisken var i mycket god kondition.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Det later som tubifex fast jag har svart att tro det. Man kan fa roda maskar i akvariet, men jag kommer inte ihag vad det ar. De blir 2-3 cm. Jag har haft det nar jag haft tokmycket javamossa. Roda maskar har normalt sett ratt svart att overleva...
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Thor
            Användare
            • January 2007
            • 106

            #6
            Ursprungligen postat av habrosus
            Nej jag kan inte fota dem för jag har inget makro till min kamera. Det jag reagerar med störst förvåning på är att de som är röda verkar vara "bobyggare" i de här här små rören.
            Jodå, det har kommit VF fisk i form av 4 st E. cyanostictus. De kom i karet i lördags och den mängden "slamrör med inneboende maskar" kan ju inte ha uppkommit på ett dygn. VF fisken var i mycket god kondition.
            -----
            hej
            jag har dessa röda maskar som lever i sina rör
            dom har jag haft i 1 år sen start av akvarium
            hos mig sitter dom inne i filterna, jag gissar att ju mer ekologiskt ett kar är ju mer djurarter dyker upp
            jag har inte haft 1 enda dö malawi på 1 år så va inte rädd för dom =)

            Kommentar

            • JohanP
              Användare
              • September 2006
              • 118

              #7
              Tack så mycket för alla svar och synpunkter så här långt. Nej, Tubifex är det inte för det odlar min svärfar utan att veta om det i sin lilla utomhusdamm, så de känner jag igen.
              Intressant det där med filtret och att de satt innuti. Jag öppnade ytterfiltret och jodå, där satt såna små gynnare där också. Dessutom finns det några få bakom filtermattan i någora av de andra karen som drivs med luft eller powerhead.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                Om det inte är tubifex finns det nästan bara ett alternativ: chironomidlarver.

                Tubifex bildar "uppstående" rör, medan chironomidlarvers rör ligger platt på underlaget. Chironomider är kortare och knubbigare än tubifex, och har rundade ändar. Tittar du riktigt noga kan du dessutom se att de har ett insektshuvud - det är larver av icke-bitande myggor.

                Sannolikt har mygg helt enkelt lagt ägg i ditt kar, och fiskarna har ätit upp de larver som inte sitter i skydd (t.ex. i filtret). Sånt händer hyfsat ofta.

                Chironomidlarver som lever i rör antingen filtrerar eller äter skräp de hittar kring mynningen på röret. De är i alla händelser garanterat ofarliga.

                Kommentar

                • JohanP
                  Användare
                  • September 2006
                  • 118

                  #9
                  Det är helt fantastiskt
                  Precis så ligger till nu med facit i hand. Jag har under en längre tid haft en del fjädermygg i akvarierummet och kopplat detta till att de kommit in via ventilationen när den inte är igång. Tänk vad nätet och alla kunniga akvarister i landet kan göra tillsammans. Jag är mer än nöjd och anser att "the case is closed". Tack för hjälpen.

                  Kommentar

                  • Thor
                    Användare
                    • January 2007
                    • 106

                    #10
                    fann en gammal tråd om det här på cliklid =)

                    Hej Har ett flertal gånger sett små levande maskar i ett av mina kar. Akvariet är en survattensburk med ph ca 5.5 vildvuxen med växter och endast ett lekpar av gäddciklider. Maskarna är ca 4mm långa och mycket tunna. .Vad är det för små djur? någon som haft något liknande? Är det ofarligt kan de lika gärna vara där då det är

                    Kommentar

                    Arbetssätt...