Eviga problem med växter i malawi-kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Eviga problem med växter i malawi-kar

Hej på er!

Vi allt väl fungerande i våra malawi/tangayika-kar. Fiskarna mår strålande - inga sjukdomar, alltid matglada och leker som galna.

Det som däremot aldrig verkar fungera är växterna. Crinumlökar, javaormbunke och anubias helt enkelt tynar bort.

Det vi testat hittils är: Ljuset tänt 10 timmar (dubbla 36w aquarelle i våra 2 540-liters). Nån form av antialg-tabletter. 2 månaders användande av Tropica Mastergrow.

Inget av dessa varianter funkar, växterna tappar gradvis sin gröna färg och tillslut återstår inget annat än "skelett".

Vattenvärdena ligger stadigt runt ph8, temp 26-27 grader. Tillsätter 1dl salt och 1,5dl bikarbonat vid vattenbyten varje vecka på ca 200 liter.

Någon som har några idéer om vad som kan vara fel?

mvh

Tony Lejvell
    Tony Englund
  • jerka

citat:

Det som däremot aldrig verkar fungera är växterna. Crinumlökar, javaormbunke och anubias helt enkelt tynar bort.

Utan att vara någon växtexpert så låter det som att växterna inte får tillräckligt med järn. Men att ta livet av en anubias har jag aldrig upplevt som lätt. Dom brukar alltid klara sig. Criniumlökar skall planteras väldigt grunt. Ca 1/3 av löken i sanden bara..har jag för mig i a f. Ljuset är givetvis en faktor, men det faktum att dina Anubias ramlar av pin tyder på något annat. Dom är mig veterligen inte särskilt ljuskrävande.

Nej, järnbrist är det jag kan tänka mig.

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Hallå Jerka!

I ärlighetens namn klarar sig anubias bäst av alla. Det som händer med dem är snarare att de blir riktigt mörka samt att små svarta alger sätter sig på bladen.

Glömde faktiskt nämna att vi även tillsatte flytande järn (FE) under ett par månader utan resultat.

Skall man testa nån annan typ av järn kanske? Något som rekommenderas?

mvh

Tony Lejvell
      Tony Englund

Kommentar

• Mikael
        Användare
        • April 2002
        • 347

En ren spekulation men kan inte saltet vara boven? Det där med salt är ju ett område som brukar sätta igång en lavin av inlägg på detta forum, behöver du verkligen tillföra så mycket som 1 dl vid dina vattenbyten? Är min spekulation i något så när rätt riktning så kanske en del av lösningen ligger i minskad salthalt i vattnet.

Mikael Mayer

Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

- Lars Falk

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Hallå Mikael!

Det kan nog ligga något i det du säger om saltet ja. Jag har aldrig "vågat" låta bli saltet, men det kanske man skall testa.

Någon som avbrutit saltandet och sett några negativa följder?

mvh

Tony Lejvell
          Tony Englund

Kommentar

• Mikael
            Användare
            • April 2002
            • 347

Halloj Tony!

Vår erfarenhet från Tanganyika- och Malawikaren där hemma är att salthalten kan vara så gott som försumbar. Vi har aldrig tillsatt mer än någon tesked/matsked vid våra vattenbyten och aldrig haft några sjukdomar eller andra problem. De anubias vi har växer och frodas, vallisnerian är däremot lite mer "kinkig". En javaormunke vi flyttade över från Sydamerikakaret till Malawiburken har fått massor av nya blad så den verkar funka den med. Men som bekant är det ju många faktorer som spelar in i form av vattenkvalité, ljusförhållanden etc så det är bara att pröva sig fram. Du kanske inte ska avbryta salttillförseln för abrupt utan minska så sakteliga.

Lycka till

Mikael Mayer

Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

- Lars Falk

Kommentar

• Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

Okej, det skall testas!

Tack för tipsen!

mvh

Tony Lejvell
              Tony Englund

Kommentar

• Daniel
                Användare
                • April 2002
                • 156

Hej !

I mitt akvarier tillsätter jag rent havssalt 5,0 dl/100L
                Jag har även Javaormbunkar och anubiasväxter, och de växer bra.
                Dessa växter är inte så ljuskrävande utan man kan med fördel köra med
                ex: groluxrör som ger lite mjukare belysning. Hur det är med Crinumlökar vet jag inte.

Vill bara nämna att javaormbunkar och anubiasväxter växer bäst
                om man sätter fast dem mellan stenar, rötter eller på stenar och rötter etc.. Anuias placeras med fördel i akvriets mörkaste del
                då de tycker om skugga. Verkar vara detsamma med Javaormbunkar.

Innan var mitt akvarier stark belyst med ett Aquaglo och ett Sylvania -rör. Jag tyckte att det blev för stark och för varm
                belsyning. Så jag byte till 2st Groluxrör som ger ett mjukare intryck
                och växterna började ta fart som aldrig förr.

Så om man skall ha Javaormbunkar och Anubiasväxter så rekommenderar jag de rör som ger ett mer mjukt/halvskumt ljus !!
                Sätt fast dem på stenar, rötter etc.. så växer de bättre. De tynar annars oftast bort sakta vid plantering i gruset

MVH
                Daniel

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

5 DL salt?? Har du saltvattensfisk?

Jodå, planteringen av mina växter är gjort efter konstens alla regler, så där är inte problemet.

Skall testa att först minska ner på saltet och sedan att byta rör.

mvh

Tony Lejvell
                  Tony Englund

Kommentar

• Daniel
                    Användare
                    • April 2002
                    • 156

Ojdå !

Punkten han före kommatecknet.
                    Nää 0,5dl/per 100L skall det vara !!

MVH
                    Daniel

Kommentar

• Gäst

Hej Tony,
                      så du beskriver dina problem med anubiasen stämmer rätt bra överens med hur det kan bli hemma hos mig. Det ända jag kommit på är att de får för lite ljus då.

Jag har 3st lysrörs ramper nu varav 2st ligger långt fram på akvariet och en ligger långt bak. Denna som ligger långt bak har jag ingen timer till. Cleas Ohlssons digitala timers har en kvalitet utan dess like, av 3st höll 1 i mer än sju dagar. De bara sluta slå på/av strömmen men klockan går fint i dem.

Denna ramp utan timer har jag haft släckt den sista tiden då jag rest väldigt mycket i jobbet för att underlätta lite för mat hjälpen, och detta tycks ha resulterat i detta problem. Att ha ljuset tänt i 10h tycker jag nog låter lite litet.

Jag måste väl säga att jag inte på något sätt är någon expert på detta område då men lite erfarenheter har man väl snappat upp på hur man lättast tar död på sina växter

//NJ

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Tjena Niklas!

Jag har faktiskt kunna se en aning förbättring hos växterna den senaste veckan. Det jag gjort hittils är att jag halverat salt-mängden vid vattenbyte.

Tänkte dessutom låta solen stråla in i burken några timmar per dag (nåväl, det är ju inte så ofta solen visar sig).. Får se vad som händer.

Varför kör du inte med "standard"-timers? Den analoga varianten funkar ju perfekt så länge du bara har ström på den.

mvh

Tony Lejvell
                        Tony Englund

Kommentar

• Gäst

[font=Arial][/
                          Jo numera kör jag med standard timers. Anledningen till att jag ville byta till de digitala var att de analoga "knäpper" till när de slår av och på strömmen, min gamla lät rätt så rejält faktiskt. De digitala är ju helt ljudlösa vilket är en fördel när man bor i en 1:a. Visst det går att leva med men jag tänkte testa de digitala när jag ändå var igång och köpte till det nya akvariet.

Hoppas dina växter repar sig och kommer igång för det ser oftast inet så skoj ut med några halvdöda växter i burken

font=Arial]

//NJ

Kommentar

• Juanito
                            Användare
                            • May 2002
                            • 180

Har du kalk i karet?

Jag har upptäckt att de växter jag haft i mitt tanganyeka inte gillat kalksanden. Rötterna har tynat bort. Jag vet inte om det är grun orsaken till att mina växter inte trivs där men det är åtminston en bidragande orsak. Växter gillar inte hårt vatten heller. Tanganyeka sjön har just ingen växtilghet alls förutom alger. Pröva att få vattnet något mjukare om du har hårt vatten.

juanito

Kommentar

• Daniel
                              Användare
                              • April 2002
                              • 156

Hej !

När det gäller javaormbunkar så tycks det att de gillar om det är relativt lite ljus ! Inte vet jag men jag har testa följande:

300 L akvarie, 5st javaormbunkar, 1st Grolux-rör, 1st AquaGlo-rör
                              saltmängd 0,5dl/100L (havssalt). pH 8,0-8,5 Hårdhet omkring 20
                              Belysningstid 10 timmar

Växer skapligt, men håligheter i växten upstår efter en tid och den tynar bort så småningom

300L akvarier, 5st Javaormbunkar, 1st 120cm Grolux, 1st 90cm AquaGlo
                              ingen tillsättning av salt, pH 8,0-8,5 Hårdhet omkring 20.

I gämförelse med det första akvariet så trivs ormbunkarna bättre,
                              utlöpande skott kommer ständigt, inte mycket alger på bladen.
                              Detta akvarier är belyst 8 timmar om dagen. Det kan nämnas att de 5 ormbunkar är uppväxta skott från en stor moderplanta.
                              Stod i en stor blomkrukar.

Hos mig är det i varje fall så att de verkar trivas bättre om man har en mjukare belysning och att det är lite skuggigt osv....

MVH
                              Daniel

Kommentar

Arbetssätt...