BTN-modulfunderingar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    BTN-modulfunderingar.

    Hur är modulerna T,R & C sett på plats uppifrån. Är de rejält rundade eller är de mer fyrkantiga? Skulle det tex få plats två kraftpaket (Eheim 2252) brevid varann uppe vid ytan ??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • malawialex
    Användare
    • January 2007
    • 125

    #2
    bredvid varann blir nog lite svårt men det får plats. Herkulez zoo i göteborg har alla modulerna på lager(hade det så sent som igår) så åk dit o titta om du har tid! jag har ej placerat 2kraftpaket bredvid varandra men i vilken modul ska du ha dom? dom är ju endå cirka 15cm djupa den med minst djup annars är det ju bara att kapa.
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • December 2005
      • 418

      #3
      Kanske lite långt att åka från Nyköping till Gbg för att titta på moduler...

      Det går inte att sätta två 2252bredvid varandra. Får lägga någon under och dra slangar, men då minskar ju filtervolymen istället.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

        #4
        Tack för hjälpen!
        Har en T redan beställd men inte bestämt mig för vilken pump det blir. Lutar åt nån Eheim Compact.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          compactpumparna låter rätt mycke jämfört med 2252. Lite input från en som har en compact i sovrummet och funderar på att slänga skiten på tippe
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            #6
            Jaså! Det va som fan! Tänkte för en gångs skull fixa ett kar i v-rummet som skulle bli i det närmsta knäpptyst (har aldrig haft det förr! ).

            Jonas;vilken modell har du? Funderar själv på 2000 el 3000. Och hur stora är de jämfört med tex 2252 ??
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #7
              Hur är modulerna T,R & C sett på plats uppifrån. Är de rejält rundade eller är de mer fyrkantiga? Skulle det tex få plats två kraftpaket (Eheim 2252) brevid varann uppe vid ytan ??
              -------------------------------------------------------------------------
              hej
              det finns inte en chans att två 2252 får plats normalt men om du sätter
              C modulen i 45 graders vinkel från baksidan till gaveln blir utrymmet ungefär 100% större samtidigt som insugshålet blir gigantiskt vilket man lägger filtermatta
              vilket är bra som förfilter och pumparna hinner inte suga ur vattnet i kammaren.
              Fjäril vingad på Haga
              (det är kultur)
              Christer
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Finurligt!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Kryptonit
                  Användare
                  • August 2006
                  • 64

                  #9
                  Jag har en R-modul med huvudet från en 2252 i...
                  Bild på när jag byggde iordning det för första gången om det kan vara intressant:
                  Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

                    #10
                    Tack för det!
                    Men där ser det verkligen ut som att det skulle rymmas två kraftpaket brevid varann ju! Man kan ju ta bort skenfästena från dem. Då tjänar man 4 cm.
                    R & T är lika breda väl?
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • johan eriksson
                      Användare
                      • May 2004
                      • 159

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Tack för det!
                      Men där ser det verkligen ut som att det skulle rymmas två kraftpaket brevid varann ju! Man kan ju ta bort skenfästena från dem. Då tjänar man 4 cm.
                      R & T är lika breda väl?
                      Den vänstra sidan är betydligt mindre så du får inte dit en lika stor pump.

                      Kommentar

                      • Kryptonit
                        Användare
                        • August 2006
                        • 64

                        #12
                        Ursprungligen postat av ozric
                        Tack för det!
                        Men där ser det verkligen ut som att det skulle rymmas två kraftpaket brevid varann ju! Man kan ju ta bort skenfästena från dem. Då tjänar man 4 cm.
                        R & T är lika breda väl?
                        Som johan eriksson nämner så är den vänstra sidan betydligt mindre.
                        Om du vill kan jag ordna några bilder åt dig ikväll där det syns bättre.

                        Jag kan även tillägga att om det var möjligt att köra 2 st 2252 i en liknande modul så lär man behöva åtminstonde 3 raster. En 2252 behöver helst mer än originalrastret för att inte nivån skå bli riktigt låg i modulen.
                        Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Eheims compact serie tycker jag är en av de sämsta de gjort faktiskt. Pumparna är bra..men de låter...och vibrerar starkt vilket kan medföra andra missljud som gör att man blir aningen nervös.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...