rötter & mossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rassa

    rötter & mossa

    har kollat i affärer och sånt och dom där rötterna är svindyra
    kan man inte ta nåt från naturen istället?sen vill jag ha nån slags mossa eller någon låg växt på botten på vissa partier,,några förslag på vad som kan passa?
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av rassa
    har kollat i affärer och sånt och dom där rötterna är svindyra
    kan man inte ta nåt från naturen istället?sen vill jag ha nån slags mossa eller någon låg växt på botten på vissa partier,,några förslag på vad som kan passa?
    Priset på mangroverötter varierar nog ganska kraftigt i landet och mellan olika affärer men i de flesta affärer i västsverige ligger smårötter på 15-30 cm längd oftast på några tior i pris. Är väl inte så farligt? Köpte för ngn månad sedan en "blytung" rot som mer eller mindre fyller ut en halv 375:a för 175:- och en sån har man i många år! Har dock hört från flera håll att priserna generellt kommer att stiga då tillgången minskar alltmer... (kan ochså vara värt att tänka på...) Du skrev mossa i rubriken så vfr inte vanlig javamossa? funkar bra på rötter dessutom. Annars finns det lågväxta cryptocoryner, svärdsplantor etc etc. Om du vill ta trä från naturen så välj då från lövträd som legat vattendränkt. Koka den sedan.
    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • rassa

      #3
      jäklar den var billig,,mitt kar är lagom strl,,runt 320l och jag skulle vilja ha en redigt stor rot..lär väl kosta runt 1000 lappen här i sthlm kan jag tänka mig

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • November 2006
        • 1055

        #4
        Jag har lagt undan 11kg mangrove och det kommer kosta mig 1300:- i Borås
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av rassa
          jäklar den var billig,,mitt kar är lagom strl,,runt 320l och jag skulle vilja ha en redigt stor rot..lär väl kosta runt 1000 lappen här i sthlm kan jag tänka mig
          Jo, den var såpass billig att jag köpte den trots att den nästan var FÖR stor till karet... Besökte en zooaffär som låg inhyst i ett varuhus/köpcenter. Kanske inte så många som vänder sig dit i jakt på storrötter?
          Där fanns (som vanligt...) en stor mängd med smårötter men inga som kan klassas stora (dvs: så otympliga att de innebär problem när man sedan skall handla annat i intillliggande affärer...) Var fräck nog att fråga om han hade större ngn annanstans. Det hade han BAKOM disk!!! Så min slutsats är att stora rötter är billigast att köpa där de inte efterfrågas speciellt mkt, kanske blir de bara liggande på lager!?!. Då har man ett bättre utgångsläge att förhandla sig fram till ett bra pris! Alltså kan en stor rot bli billigare än en liten rot rent proportionellt. När det gäller smårötter så brukar de som sagt ändå inte kosta många tior men jag är väl medveten om att priser skiljer sig kraftigt åt runt om i landet. T.ex så fick jag för några år sedan mer betalt för ett begagnat 310-liters akvarium i norrland än vad jag själv några år tidigare betalat för det splirrans nytt i Göteborg.
          Mvh/Andreas.

          1000 spänn för en stor rot i Stockholm? (som dock inte är större än att den får plats i ett 320- liters...) Där ser man...
          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Crenicichla
            Jag har lagt undan 11kg mangrove och det kommer kosta mig 1300:- i Borås
            11 kg fördelat på ett flertal rötter då eller? Annars hoppas jag att den är j¤¤¤¤¤t snygg...
            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • rassa

              #7
              kan man inte plocka nåt i naturen då?Stenar vid sjön?eller nå dränkta trä bitar?

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av rassa
                kan man inte plocka nåt i naturen då?Stenar vid sjön?eller nå dränkta trä bitar?
                Jo! Se inlägg #2. Stenar måste inte plockas vid en sjö!
                Viktigare att de passar inredningen på ett smakfullt sätt och inte inverkar menligt vare sig kemiskt eller fysiskt på akvariet. Enstaka tunna smågrenar behöver nog dessutom inte heller vara från ett vattendrag.
                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • Daniel_N
                  Användare
                  • April 2007
                  • 74

                  #9
                  I värmland är iallafall rötter svindyra

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Daniel_N
                    I värmland är iallafall rötter svindyra
                    Inte bara i Värmland.

                    Kommentar

                    • Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • May 2006
                      • 1816

                      #11
                      Det går alldeles utmärkt att ta rötter och trädgrenar från naturen att ha i akvariet. De behöver ej heller ha legat i någon sjö eller mosse, se bara till att träet är helt torrt. Jag har stenar och trädgårdsavfall i mina kar, funkar utmärkt.
                      Jag har trädgrenar från ett äppelträd samt bark från körsbärsträd, de fick ligga ute och torka 2 sommrar innan jag la det i karet, men då var grenarna ganska tjocka ca 1 dm i diameter.
                      Grenarna flyter de första veckorna men det är bara att tynga ned med stenar eller plastpåsar fyllda med sand.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                        Det går alldeles utmärkt att ta rötter och trädgrenar från naturen att ha i akvariet. De behöver ej heller ha legat i någon sjö eller mosse, se bara till att träet är helt torrt. Jag har stenar och trädgårdsavfall i mina kar, funkar utmärkt.
                        Jag har trädgrenar från ett äppelträd samt bark från körsbärsträd, de fick ligga ute och torka 2 sommrar innan jag la det i karet, men då var grenarna ganska tjocka ca 1 dm i diameter.
                        Grenarna flyter de första veckorna men det är bara att tynga ned med stenar eller plastpåsar fyllda med sand.
                        Man bör avstå att ta rötter och trädgrenar från barrträd då de utsöndrar terpentinliknande ämnen och hålla sig till trä från lövträd! När det gäller rötter och annat trämaterial från trädgården bör man ochså se upp (om man inte besitter rätt kunskaper...) då vissa arter är giftiga! Om man tar träföremål som legat vattendränkt länge så behöver man inte tynga ner dem med ngt för då flyter de inte!
                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • rassa

                          #13
                          nu har jag vart ute och plockat lite,,några stenar och lite trä bitar jag hittade på botten i sjön..får se om fiskarna lever imorn,,jag har spolat av dom med kokhett vatten innan iallafall

                          Kommentar

                          Arbetssätt...