Information från Jordbruksverket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robban1676
    Användare
    • September 2007
    • 13

    Information från Jordbruksverket

    Hej Robert!

    Här kommer en förklarande text till när tillstånd behövs för akvariefisk, samt vad som ändrades i föreskrifterna för sällskapsdjur ( L 80) den 1 september 2007. Använd gärna texten i mailet till att lägga ut på olika fiskforum där detta diskuteras.


    Tillstånd enligt 16 * djurskyddslagen för akvariefisk behövs ibland.
    Tillståndet söker man hos kommunen (man vänder sig till djurskyddsinspektören). Kommunen tittar på om anläggningen uppfyller djurskyddsbestämmelsernas krav samt att den som bedriver verksamheten är lämplig.

    Följande verksamheter behöver tillstånd:
    * den som bedriver en yrkesmässig verksamhet med akvariefisk, t.ex.
    föder upp och driver handel med fisk. Detta oavsett antal akvarier.
    * den som har en akvarieuthyrning, där 6 eller fler akvarier hyrs ut per år.
    * den som bedriver smådjurspensionat, där 6 eller fler förvaringsutrymmen (t.ex. burar, akvarier, terrarier) tas emot per år.

    Den som håller (äger), föder upp och säljer fisk som hobby behöver inget tillstånd. Detta oavsett antal akvarier.


    Den 1 september 2007 trädde lite nya regler i kraft för hållande av sällskapsdjur (ändringarna finns i Föreskrifter (DFS 2005: om ändring i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:16) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby, saknr L 80). Den främsta förändringen är att de minimimått som finns angivna i måttbilagorna nu gäller alla, dvs även privatpersoner som håller enstaka djur. Tidigare gällde nämligen inte minimimåtten privatpersoner med ett fåtal djur.

    Eftersom det inte finns någon måttbilaga för akvariefisk så berörs inte de som håller akvariefisk av förändringarna i L 80. Kapitel 13 som handlar om hållande och skötsel av fisk gäller nu precis som då (dvs både innan och efter den 1 september).


    Med vänliga hälsningar
    Frida Lundmark
    Djurskyddsinspektör
    Jordbruksverket
    Senast redigerad av robban1676; 10 October 2007, 19:35.
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Jahopp, det var ju skönt att det blev som vi hoppades

    Tackar för infon!
    Tony Englund

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Strålande jobbat Robban Strålande
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Får man tag i rätt person så får man rätt information!


        En guld[*] till Robban!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Får man tag i rätt person så får man rätt information!
          Tyvärr är inte informationen helt rätt, eller???

          Visst är det som så att det inte finns och aldrig har funnits några måttbilagor för akvariefisk vilket det finns för andra djurslag, men detta har ju heller aldrig någon påstått.
          Den måttenhet (min. 40 liter) som vi tidigare diskuterat finns angiven i kapitel 13. Frida Lundmark skriver att kapitel 13 har gällt både före och efter den 1/9 i år.
          Enligt utskick från Djurskyddsmyndigheten som undertecknats av Malte Ahlström som nu är chef för dessa frågor på Jordbruksverket så är detta fel. Enligt detta utskick så gäller reglerna för privatpersoner fr.o.m. den 1/9 2007.
          Dock om man lusläser gamla L80 och nya L80 så skall det faktiskt vara som så att kapitel 13 (med bl.a. min.storlek på 40 liter) faktiskt skall ha gällt även för privatpersoner fr.o.m. åtminstone den 1/9 2005. Så som jag tolkar det så har Frida Lundmark i detta fall rätt och det skulle ha varit fel på utskicket.
          Oavsett vilket så gäller de facto kapitel 13 i L80 även för privatpersoner och det är ju det som är det viktiga.

          Det är faktiskt ett stort problem med myndigheter att olika personer ger olika svar på samma fråga. Detta gäller speciellt för Jordbruksverket. Oavsett vad man tycker om den numera nedlagda Djurskyddsmyndigheten så var de i alla mer konsekventa när de svarade.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 October 2007, 10:38.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            Jag får ändra mig vad vad gäller utskicket från Djurskyddsmyndigheten den 17/4 2007 (jag hittade det på Zoorfs hemsida http://www.zoorf.org/L80nytt07.pdf)

            Det står ju faktiskt inte att kapitel 13 trädde i kraft för privatpersoner den 1/9 2007. Visserligen är det ett nyhetsbrev och för fiskar räknas det då upp en del punkter från kapitel 13. Men det står ju inte angivet att just detta är nytt. Ni kan ju läsa själva i länken.

            Så uppenbarligen har kapitel 13 även gällt tidigare för privatpersoner och där finns en måttangivelse på min. 40 liter. Dock så står det "bör" vilket innebär att olika kommuner kan tolka detta på olika sätt - vilket dom också gör.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Sedan finns det väl undantag för 40-liters regeln också, om vi snackar odling? Om jag inte missminner mig så finns det en lucka för just odling i allafall, kanske köpte de det eftersom firrarna då inte går i det akvariet konstant. Sedan undrar jag hur de ska kunna bedöma mitt system, där flera kar sitter ihop? Finns bland annat ett gäng 10-liters burkar i systemet, men de är ju kopplade till ca 5000 liter vatten... vilken volym ska karet anses ha då?

              Hypotetisk fråga, antar att jag får reda på hur min kommun bedömer det hela så småningom.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Sedan finns det väl undantag för 40-liters regeln också, om vi snackar odling? Om jag inte missminner mig så finns det en lucka för just odling i allafall, kanske köpte de det eftersom firrarna då inte går i det akvariet konstant. Sedan undrar jag hur de ska kunna bedöma mitt system, där flera kar sitter ihop? Finns bland annat ett gäng 10-liters burkar i systemet, men de är ju kopplade till ca 5000 liter vatten... vilken volym ska karet anses ha då?

                Hypotetisk fråga, antar att jag får reda på hur min kommun bedömer det hela så småningom.

                Hilsen,

                P
                Eftersom det står "bör" så är det ju en "lucka" som innebär att Miljö och Hälsa skall kunna bevilja undantag.
                Detta undantag gäller i nästan alla kommuner för Bettor och sedan får vi väl se hur resp. kommun tolkar t.ex. odling.
                Jag hörde att Robban som startade denna tråd har fått grönt ljus för mindre akvarier i sin odling av sin kommun. Dock så är det ju alltid en risk med att fråga om man skulle få nej - då står man där med skägget i brevlådan

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Eftersom det står "bör" så är det ju en "lucka" som innebär att Miljö och Hälsa skall kunna bevilja undantag.
                  Detta undantag gäller i nästan alla kommuner för Bettor och sedan får vi väl se hur resp. kommun tolkar t.ex. odling.
                  Jag hörde att Robban som startade denna tråd har fått grönt ljus för mindre akvarier i sin odling av sin kommun. Dock så är det ju alltid en risk med att fråga om man skulle få nej - då står man där med skägget i brevlådan
                  Jag måste ju fråga förr eller senare eftersom planen är att köra kommersiellt. Får jag nej är det inget större problem, lätt att byta ur karen mot större och så får jag väl avgränsa dem med fack i stället - så löste jag "akvarietillstånd" hos ett ex.

                  -Är det ok med tre mindre kar här?
                  -Nej! Men ett stort kan du väl ha.

                  Det större karet som kom på plats så småningom var indelat i tre fack...

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Jag måste ju fråga förr eller senare eftersom planen är att köra kommersiellt. Får jag nej är det inget större problem, lätt att byta ur karen mot större och så får jag väl avgränsa dem med fack i stället - så löste jag "akvarietillstånd" hos ett ex.

                    -Är det ok med tre mindre kar här?
                    -Nej! Men ett stort kan du väl ha.

                    Det större karet som kom på plats så småningom var indelat i tre fack...

                    Hilsen,

                    P
                    Jo, jo det finns säkert många sätt att kringå lagen på
                    Det intressanta med lagstiftningen är dock
                    1/ Den blir ju inte mindre korkad för att den inte trädde i kraft den 1/9 i år utan faktiskt har gällt i flera år tidigare. Fortfarande så innebär det att om man följer dess skrivning till alla delar så innebär den i vissa punkter ett rent djurplågeri (detta har tidigare tagits upp i andra trådar i forumet).
                    2/ Eftersom lagstiftningen för privatpersoner ju nu uppenbarligen redan har gällt i flera år utan att någon har blivit anmäld och utan att någon myndighet överhuvudtaget har brytt sig om den så innebär det ju i praktiken att man kan strunta helt i vad som står. Ingen bryr sig ändå.
                    Detta är ju i och för sig bra eftersom lagen är usel, men jag tycker nog ändå att det är rätt tråkigt. Mycket bättre vore med en djurskyddslagstiftning som vore utformad efter verkligheten och fiskarnas bästa. En sådan lag tror jag säkert skulle accepteras av allmänheten och också vara ett bra stöd för de akvarister och föreningar som jobbar med information om hur man skall hålla akvariefiskar på bästa sätt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...